Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nelb
#3062562
Van de zomer is Rafael flink ziek geweest. (zie:http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2969864).
Hij is gelukkig goed opgeknapt. De ontstoken binnenboel is weer helemaal goed, behalve de pancreas.
De pancreas waarde is te hoog en gaat op en neer. Rafael is vrolijk en tierig, hoewel sommige hem sloom vinden. Maar dat is ie altijd geweest.

Misschien ook veroorzaakt door de ziekte van afgelopen zomer is zijn hartruis verergerd. Daar krijgt hij nu ook meds voor. Die sloomheid kan ook daar mee te maken hebben.

Rafael eet zijn kvv als een dijker. Hij krijgt wat meer de magere soorten, maar ik wissel af met vettere soorten. Hij is ook weer mooi op gewicht.
Zijn vacht is dun en zijn huid is erg schilferig. Dus bijna alles positief, behalve de pancreas en zijn huid.
Volgens de da moet het vanzelf beter worden en duurt de genezing van de pancreas altijd wat langer, in ieder geval geen meds meer. Behalve als ie weer ziek wordt.
Kan ik nog iets toevoegen, of kan ik beter de vettere soorten helemaal achterwege gaan laten? Iemand advies?
#3062610
Maar wat is er aan de hand met de alvleesklier? Heeft Rafael EPI of een chronische pancreatitis (ontsteking)?

Is er een TLI test gedaan om EPI uit te sluiten? Is er een echo gemaakt van de buik (alvleesklier en lever)?

Ik zou in ieder geval voer gaan geven waar pancreas in zit (verse). Volgens mij heeft Carnibest deze variant. Of je kunt zelf verse panreas (van rund) toe gaan voegen aan de voeding.
#3062988
Van de zomer was de hele binnenboel ontstoken. Alles is nu weer ok, alle bloeduitslagen zijn ok, behalve de uitslagen van de pancreas.
TLI test is gedaan, geen EPI of pancreatitis;  er is geen echo gemaakt. Er wordt elk kwartaal bloedonderzoek gedaan, ene keer een globaal onderzoek, andere keer uitgebreid. De laatste was een uitgebreide test.

De schilferige huid zou misschien door een iets minder werkende pancreas veroorzaakt kunnen worden. Maar ook doordat hij nu wat magerder eet? Hij heeft verder geen voedingsstoffen tekort, poept goed,  dus de pancreas doet goed zijn werk. En verse pancreas toevoegen is toch om de pancreas te ontlasten en de vertering te helpen (als ik het goed heb begrepen)? Volgens de da is het toevoegen van enzymenpoeder niet goed omdat de pancreas dan juist minder gaat werken. Verse pancreas hebben we het niet over gehad.

Moeilijk hoor, ik zou niet weten wat ik kan doen om die pancreas een zetje in de goeie richting te geven. Want ik vind dat het wel érg lang duurt (een half jaar zo'n beetje) en dat ellende ding is nog niet ok. Vandaar mijn vraag.

Groetjes,
Nel
Door Martine-Tom
#3062991
Ik zou toch enzymen of pancreas toevoegen (doet hetzelfde dus maakt niet uit welke van de 2 je kiest), het ontlast de pancreas een beetje, da;s staan er vrijwel altijd huiverig tegenover, mij een raadsel waarom...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door