Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3058591
We hebben enkele onderzoeken laten doen, een bloedonderzoek waaruit blijkt dat het foliumzuur en de vitamine B12 onder de maat zijn, en een ontlasting onderzoek waaruit blijkt dat door het niet goed verteren de ontlasting voorzien is van de teveel vet
Vanmorgen was de eetlust opnieuw onder normaal en de ontlasting wederom dun.

Ze heeft een week weer op brokken gestaan maar daar zijn we inmiddels weer vanaf gestapt (wat we geven is een lijn van Prins - brok en diepvriesvoer wat je kan afwisselen) Ze krijgt drie keer per dag 500mg metrobactin toegediend om de diaree te stoppen.

De arts laat ons weten dat we een serieus probleem hebben; een chronische dunne darmonsteking, zijn verdenking:
- Crone (soort van chronische dunne darm ontsteking)
- Allergie (die de diaree en de darmonsteking veroorzaakt middels een allergische reactie)
- Imuunziekte

Hij laat ons de keus voor:
- Endoscopie
- Uitsluitingsdieet te beginnen met aardappelen en paardenvlees

We weten eigenlijk niet goed wat de vervolg stap zal/moet zijn. Hebben we na een endoscopie zekerheid wat onze hond nu werkelijk mankeert of kunnen we met het voorgestelde dieet langzamerhand een allergie opsporen en kun je hier ook mee uit de voeten?

Wie denkt met ons mee en geeft ons raad?
Wie heeft ervaring met en endescopie en wat kunnen we aan kosten verwachten?
Wat doe je in het algemeen tegen een dunne darm ontsteking?

KVV een goede optie om mee door te gaan

Waarden onderzoeken:
TLI (hond)        Waarde  7.3      range      5.0-40.0 ?g/L
Foliumzuur      Waarde L 13      range      16-33 nmol/L
Vitamine B12  Waarde  L 88      range      >148 pmol/L
Overige uitslagen volgens arts op orde
pH (feces)          6
Vet                    Sterk pos.
Vetzuren          Sterk pos.
Zetmeel            Spoor.
Spiervezels      Negatief.
Trypsine          waarde 20          range  >10 mm
Amylase          waarde 15          range  >7 mm
Endoparasieten:
Microscopie (na zinksulfaat flotatie):
wormeieren negatief
protozoaire oocysten negatief
larven negatief
protozoaire cysten negatief

Gram preparaat
Gram preparaat faeces Gram positieve flora =< Gram negatieve flora
Kweek uitslag faeces: geen Salmonella gekweekt
toelichting: voor deze diersoort normale darmflora.

De hond is getest op EPI en werking alvleesklier; dit was volgens arts op orde. Volgens DA een dunne darm onsteking
Laatst gewijzigd door makkieonline op do 15 jan 2015, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#3060504
Io met de DA gaan we een elimininatiedieet toepassen bij onze golden retriever. De DA geeft aan Paardevlees met aardappelen.
De DA geeft aan dat je het vlees moet koken. De slager waar wij het halen geeft aan blanceren. Deze slager geeft aan veel ervaring te hebben met dit soort dieten. Op internet lees je ook verschillende verhalen

Wat is nu wijsheid; koken? (alle voedingsstoffen zijn er dan uit volgens de slager...), blanceren of gewoon rauw?

Wat is de mening van (ervarings)deskundigen en forumbezoekers??

We zijn nu anderhalve dag onderweg; de hond heeft weliswaar dunne ontlasting maar ik denk dat dit komt door gewenning van het dieet. Delen jullie de mening?
#3060510
Ik heb een teefje van net een jaar met de  ziekte  HUS (histiocytaire ulceratieve colitis), vergelijkbaar met de ziekte van Crohn. , ik ben gestopt met koolhydraten ze krijgt KVV Lam en eend, verder kan ze niets anders hebben dan gelijk weer diarree met bloed.
Daarbij krijgt ze nog Moderin voor de ontstekingen (ben ik aan het afbouwen)  en ik geef haar chinese kruiden (gastro) en pysillium om de ontlasting dikker te maken en sinds ze die krijgt gaat het veel beter.
HUS is wel  vastgesteld dmv scopie en biopten die zijn opgestuurd naar een labo in Duitsland. Misschien kun je iets met deze info.
#3060597
Natuurlijk zeggen we rauw.. ik zou t trouwens zo niet doen als ik jou was.

Kies nu eens een diersoort die ze nog nooit heeft gegeten (konijn bijvoorbeeld)  voer dat minstens 10 weken lang. Verder niks gern koek of snoep niets. Dan elimineer je ook.
Paardenvlees heb ik ook gegeven als eliminatie maar dat veroorzaakte hier dus gigantische diarree.

En stop dus ook eens met voer wisselen.. je hebt kvv gevoert, brok, weer kvv, weer brok. Natuurlijk gaat dat fout. Natuurlijk heeft ze nu tekort aan voedingsstoffen door de diarree. Natuurlijk verteerd ze niet goed als ze diarree heeft..

Ik geloof dus zelf niet direct dat er een probleem is. Ik geloof dat je in een kringetje aan t ronddraaien bent. Maar dat is misschien juist te doorbreken met t elimineren.  Maar kies 1 ding dus of dieet van de da (aardappelen wel altijd koken btw) of een kvv van een diersoort die ze nog nooit gegeten heeft. Wijk er niet van af!
Maak geen circus van t eten ook. Neerzetten,  weglopen,  niet eten, twee minuten laten staan, niet eten? Bak weg. Volgende eetmoment weer een kans.  Dit alles zonder enig commentaar.
#3060616
Ok daar kan ik wat mee. Dank hiervoor!
We gaan deze week met het paardenvlees afmaken. Weten we zeker dat ze nog niet heeft gehad. Vanmiddag nog contact gehad met de DA, hem aangegeven dat er dunne ontlasting is, DA: Deze week afmaken, vrijdag weer contact
Voorlopig met vlees verder dus.
#3084812
Beste mensen, het is bekend wat onze Golden heeft. Na een scopie is vastgesteld dat PLE heeft. Inmiddels heeft ze medicatie gekregen (Moderin) wat we nu langzaam aan het afbouwen zijn. Ze zit nu aan de brok (Trovet horse) en tot op heden gaat het prima! Dat wilde ik jullie toch even laten weten
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door