Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Manonn
#3043619
Hallo Barf-kenners  :biggrin2:

Ik heb een vraagje, of eigenlijk een vriendin van mij Patricia. Patricia heeft samen met haar vriend de hond van haar schoonzus overgenomen die helaas kort geleden is overleden. De hond is een labrador teef van 6 jaar en haar naam is Bo. Bo is een diabetes/hulphond geweest. Laatst zijn ze bij dierenkliniek Sleeuwijk geweest ivm een hond die slecht liep, helaas is hier naar voren gekomen dat Bo heupdysplasie heeft. Sleeuwijk vond het wonderbaarlijk dat Bo nog zo goed liep.

Nu krijgt Bo al jaren brok, maar Patricia is bekend met het voeren van KVV bij haar katten en wilt Bo best overzetten naar KVV of misschien wel BARF. De vraag is nu, zijn hier mensen die bekend zijn met heupdysplasie en hun hond hierdoor ook anders voeren? Of kan ze gewoon de standaard kvv of barf richtlijnen volgen?

Ik ben reuze nieuwsgierig naar jullie antwoord. Alvast bedankt namens Bo, Patricia en mij!  :-*

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Manonn op za 20 dec 2014, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3043657
Oscar heeft HD en wij voeren hem niet anders daarom. Wat we wel doen is hem een goede visolie geven vanwege de omega-3. En hij krijgt glucosamine, dit heeft een goed effect op het kraakbeen. Er zijn hier ook goede ervaringen met groenlipmossel, corta-rx en kurkumma.

Waar wij vooral op letten ivm zijn HD (en spondylose en LSI, maar we doen dit sinds we weten dat hij HD heeft) is zijn bespiering en gewicht. Elke kilo teveel is belasting. We houden hem lekker in beweging, voornamelijk aangelijnd wandelen en fietsen. In principe wordt rechtlijnige beweging aangeraden en dingen als spelen en springen afgeraden. Zwemmen is ook hele goede beweging bij HD. Maar ik zou dat ook wel af laten hangen van hoe Bo altijd al bewogen heeft en waar hij het goed op doet. Tenslotte is spelen ook belangrijk voor de psyche van de hond. Wij kijken gewoon steeds hoe Oscar op dingen reageert en indien nodig beperken we hem wat.

Ik zou dus zeker wel vers aanraden, in de normale verhoudingen, omdat dat altijd gezonder is. En dan gericht supplementen gebruiken en verstandig bewegen in balans met het plezier wat Bo moet blijven houden.
Door Lizzy
#3043898
Manonn schreef: Hallo Barf-kenners  :biggrin2:

Ik heb een vraagje, of eigenlijk een vriendin van mij Patricia. Patricia heeft samen met haar vriend de hond van haar schoonzus overgenomen die helaas kort geleden is overleden. De hond is een labrador teef van 6 jaar en haar naam is Bo. Bo is een diabetes/hulphond geweest. Laatst zijn ze bij dierenkliniek Sleeuwijk geweest ivm een hond die slecht liep, helaas is hier naar voren gekomen dat Bo heupdysplasie heeft. Sleeuwijk vond het wonderbaarlijk dat Bo nog zo goed liep.

Nu krijgt Bo al jaren brok, maar Patricia is bekend met het voeren van KVV bij haar katten en wilt Bo best overzetten naar KVV of misschien wel BARF. De vraag is nu, zijn hier mensen die bekend zijn met heupdysplasie en hun hond hierdoor ook anders voeren? Of kan ze gewoon de standaard kvv of barf richtlijnen volgen?

Ik ben reuze nieuwsgierig naar jullie antwoord. Alvast bedankt namens Bo, Patricia en mij!  :-*
Standaard KVV of BARF is prima. Wel echt een merk KVV met gemalen bot en niet met een calcium supplement. Gemalen bot bevat namelijk chondroitine. Dat is goed voor Bo. Verder is, zoals Kaela al aangeeft, beweging heel erg belangrijk. Bo moet gespierd blijven. En verse voeding kan je daar bij helpen. Brok bevat teveel koolhydraat en dat is een snelle energieleverancier. En het nadeel daarvan is dat dit niet meehelpt aan het verkrijgen van een 'strak pak'. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een leuke sociale hond die graag losloopt met HD niet aan de riem zou houden.... :-\. Liever een leuk maar kort leven dan een lang maar minder leuk leven. Misschien als extraatje mee gaan fietsen, dat kan weer wel goed.

Mocht Bo last krijgen, zijn er een scala van supplementen die ze kan gaan geven. Ik zou zeker visolie gaan geven. En Glucosamine kan ook geen kwaad. Kurkuma: weet je alles van :biggrin2:. Dit zou ik dan zelf al gaan geven, mochten de klachten erger worden, zijn er weer andere middelen die ze kan geven/proberen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3043903
Lizzy schreef: Standaard KVV of BARF is prima. Wel echt een merk KVV met gemalen bot en niet met een calcium supplement. Gemalen bot bevat namelijk chondroitine. Dat is goed voor Bo. Verder is, zoals Kaela al aangeeft, beweging heel erg belangrijk. Bo moet gespierd blijven. En verse voeding kan je daar bij helpen. Brok bevat teveel koolhydraat en dat is een snelle energieleverancier. En het nadeel daarvan is dat dit niet meehelpt aan het verkrijgen van een 'strak pak'. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een leuke sociale hond die graag losloopt met HD niet aan de riem zou houden.... :-\. Liever een leuk maar kort leven dan een lang maar minder leuk leven. Misschien als extraatje mee gaan fietsen, dat kan weer wel goed.

Mocht Bo last krijgen, zijn er een scala van supplementen die ze kan gaan geven. Ik zou zeker visolie gaan geven. En Glucosamine kan ook geen kwaad. Kurkuma: weet je alles van :biggrin2:. Dit zou ik dan zelf al gaan geven, mochten de klachten erger worden, zijn er weer andere middelen die ze kan geven/proberen.
Afgelopen zomer kreeg Oscar last van de spondylose. Maanden weinig gelopen, niet gefietst enz. De bespiering nam rap af. Toen we de pijnstilling op de rit hadden en weer wat konden gaan doen, was de bespiering zomaar terug. Terwijl we echt nog steeds niet veel meer doen, 3 basis uitlaatrondjes en max 5 keer per week max 2 km fietsen of 4 km wandelen extra. En dat is echt de max, meestal is het minder! De dierenarts stond echt versteld hoe snel de bespiering weer goed was en ik denk echt dat dit door het vers voeren komt!

Dat met loslopen en een leuk leven bedoelde ik ook. Het is echt kiezen tussen wat ie nodig heeft voor zijn heupen en wat ie nodig heeft om een fijn leven te hebben. Het moet allemaal wel leuk blijven, maar met je gezond verstand kun je hier een eind mee komen!
Gebruikersavatar
Door Manonn
#3044880
Sorry voor mijn belachelijk late reactie. :D Mijn dank is groot, hier kunnen wij zeker wat mee. Patricia was al goed op weg met wat jullie hier neer hebben gezet.

Wandelen bouwt ze al langzaam op en elke dag mag Bo even los omdat Bo daar zo van geniet. Haar gewicht is goed, de dierenarts had al gezegd dat hij wou dat alle honden er zo top fit uit zagen. Patricia probeert Bo nu nog wat strakker te krijgen. Glucosamine en visolie kreeg Bo al, Kurkuma ga ik nog aanraden en haar helpen met de overstap naar KVV en/of BARF. Groenlipmossel en corta-rx ken ik niet, maar hier ga ik meer over opzoeken.

Onwijs bedankt!  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door