Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hubertus53
#3044848
[quote="Doranto"]
Als hij nu goede voeding krijgt is het zeer waarschijnlijk dat de symptomen wél zullen verdwijnen. Ik zou dat eerst maar eens rustig afwachten.
[/quote]
Dit vind ik een te passieve houding, als jij Doranto door jeuk je huid zou hebben stuk "gekrabd"ga je er ook iets opsmeren om de irritatie sneller weg te halen. Ik zou er op zijn minst Calendulan emulsie opsmeren, het is een verkoelende en verzorgende huidemulsie te koop bij Kruidvat en niet duur, het werkt uitstekend en is veilig plus geeft de hond meteen wat rust.
Laatst gewijzigd door Hubertus53 op ma 22 dec 2014, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3044858
Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik bedoel is dat ik geen extra's zou gaan geven qua voeding en ook (voorlopig althans)  geen testen zou laten doen. Iets om in de tussentijd de jeuk te verlichten uiteraard wel  ;)

ps. Heel erg jammer dat ze zich niet wil laten wassen! Daar zou ze waarschijnlijk veel baat bij hebben. Uiteraard dan wel met een hele goede milde shampoo. De huid is ook een uitscheidingsorgaan en door te wassen, verminder je de afvalstoffen (uit o.a. de brokken) op de huid.

Ik weet niet of ze ook (gedroogde) snacks uit de winkel krijgt? Daar zou ik in ieder geval ook acuut mee stoppen!
Laatst gewijzigd door doranto op di 23 dec 2014, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door petralita
#3045577
Ik zou graag willen dat ik haar huid kon behandelen en de stukken vacht wegknippen die in de knoop zitten, etc.
Maar nee aan de hond zitten is nu echt geen optie, alleen onder verdoving bij de DA. En dat is al een probleem.
Ik ben het aan haar kunnen zitten wel aan het opbouwen, maar je moet nog zo opletten. Het zit er nu gewoon absoluut nog niet in.

Ik weet waar ze toe in staat is, ze krijgt ook elke muilkorf binnen een paar seconden af. Deze laat ze nu tenminste zitten en dat wil ik graag zo houden. Ik ga absoluut nu niet dingen doen met het risico dat ze deze ook af gaat krijgen. Dan weet ze hoe het moet en heb ik geen enkele muilkorf meer die blijft zitten. Laat staat dien ze om wil. Gisteren is ze ook al uitgevallen bij het omdoen van de muilkorf. Dus voor nu geen dingen onder dwang.

Wat is er mis met de gedroogde snacks uit de winkel?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3045580
petralita schreef: Ik zou graag willen dat ik haar huid kon behandelen en de stukken vacht wegknippen
Stukken vacht wegknippen, zou ik zeker liever niet doen bij een herder! Soms, als er veel wondvocht zit e.d. kun je niet anders, maar als het 'gewoon' klitten zijn, zou ik er afblijven. Door te knippen verstoor je de huid / vacht nog verder. Als ze geen troep meer binnen krijgt qua voeding en de huid wordt beter, lost het probleem van de klitten zich vanzelf op!
petralita schreef:
Wat is er mis met de gedroogde snacks uit de winkel?
Daar zitten meestal schadelijke toevoegingen in! Niet geven dus!! Als je gedroogde snacks wilt geven, zul je toch echt zelf moeten gaan drogen, of misschien via iemand die je kent en die zelf droogt iets proberen te regelen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3045589
Wat je wel zou kunnen doen met die huid: in de regen lopen.
Gewoon wandelen als het regent. Hoe harder het regent, hoe beter het is.
Ik deed dit bij Hope ook, die had ook zoveel pijn dat ik hem soms niet kon wassen. In de regen lopen vond hij heerlijk.
Nog beter is laten zwemmen in de zee. Maar ja, daar moet je wel tijd voor hebben natuurlijk.

Niet bang zijn voor ontgiften nu. Al die rommel moet er uit, en pas dan kan je gaan herstellen. Gewoon op vers zetten, niets toevoegen en afwachten. En zorgen dat je die huid kan spoelen. Misschien kan ze onder de douche staan zonder dat je er aan komt? Of vindt ze dat ook al niets?
En anders: hopen op regen.

Als ze last heeft van haar poten en je wil haar daar toch mee helpen, kan je haar misschien over natte handdoeken laten lopen met iets van een verzachtende zalf er op?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3045772
petralita schreef: Ik zou graag willen dat ik haar huid kon behandelen en de stukken vacht wegknippen die in de knoop zitten, etc.
Maar nee aan de hond zitten is nu echt geen optie, alleen onder verdoving bij de DA. En dat is al een probleem.
Ik ben het aan haar kunnen zitten wel aan het opbouwen, maar je moet nog zo opletten. Het zit er nu gewoon absoluut nog niet in.

Ik weet waar ze toe in staat is, ze krijgt ook elke muilkorf binnen een paar seconden af. Deze laat ze nu tenminste zitten en dat wil ik graag zo houden. Ik ga absoluut nu niet dingen doen met het risico dat ze deze ook af gaat krijgen. Dan weet ze hoe het moet en heb ik geen enkele muilkorf meer die blijft zitten. Laat staat dien ze om wil. Gisteren is ze ook al uitgevallen bij het omdoen van de muilkorf. Dus voor nu geen dingen onder dwang.

Wat is er mis met de gedroogde snacks uit de winkel?
Als ze zo erg uitvalt, is ze waarschijnlijk ook heel erg bang en lijkt het mij zinvol dit slim aan te pakken. Ik heb geen idee hoeveel ervaring je met zulke dingen hebt, dus misschien zeg ik nu dingen die overbodig zijn. Maar Oscar was ook, uit angst, niet benaderbaar voor medische handelingen. Als hij maar dacht dat er iets engs ging gebeuren, kon er niemand meer in zijn buurt komen. Ik heb dit met SATS getraind, onder begeleiding, en dit heeft heel snel heel goed resultaat gegeven. Mocht je meer willen weten, PB mij dan even. 
Gebruikersavatar
Door Hubertus53
#3045832
petralita schreef: Ik zou graag willen dat ik haar huid kon behandelen en de stukken vacht wegknippen die in de knoop zitten, etc.
Maar nee aan de hond zitten is nu echt geen optie, alleen onder verdoving bij de DA. En dat is al een probleem.
Ik ben het aan haar kunnen zitten wel aan het opbouwen, maar je moet nog zo opletten. Het zit er nu gewoon absoluut nog niet in.

Ik weet waar ze toe in staat is, ze krijgt ook elke muilkorf binnen een paar seconden af. Deze laat ze nu tenminste zitten en dat wil ik graag zo houden. Ik ga absoluut nu niet dingen doen met het risico dat ze deze ook af gaat krijgen. Dan weet ze hoe het moet en heb ik geen enkele muilkorf meer die blijft zitten. Laat staat dien ze om wil. Gisteren is ze ook al uitgevallen bij het omdoen van de muilkorf. Dus voor nu geen dingen onder dwang.

Wat is er mis met de gedroogde snacks uit de winkel?
Het zelf schoonmaken zou ik in overleg met een da. doen, deze kan je goed uitleggen wat wel en niet mag en verder bestaan er ook wat minder krachtige middelen als alleen narcose bvb. met valium kom je ook een heel eind en heeft de hond hier achteraf ook minder last van.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3045837
Hubertus53 schreef: Het zelf schoonmaken zou ik in overleg met een da. doen, deze kan je goed uitleggen wat wel en niet mag en verder bestaan er ook wat minder krachtige middelen als alleen narcose bvb. met valium kom je ook een heel eind en heeft de hond hier achteraf ook minder last van.
Wees hier alsjeblieft héél héél héél erg voorzichtig mee. Een hond die uitvalt vanwege angst kan op heel veel kalmerende middelen verkeerd reageren. Sommige middelen halen de agressierem weg, andere verlammen de hond terwijl ze alles meekrijgen en daardoor doods en doodsbang door zo'n middel heen kan breken. Wij hebben voor Oscar via de gedragstherapeut ook navraag gedaan bij Utrecht en de enige optie naast narcose die zij aanraden is diazepam. Wij hebben alleen de nuttige dosis niet kunnen vinden, omdat bij dit middel niet geld hoe hoger de dosis, hoe sterker de werking.

De meeste dierenartsen weten hier bar weinig van. Vandaar mijn waarschuwing. Als dit misgaat kan het namelijk heel erg gevaarlijk worden. En geeft je een nog grotere achterstand om daarna nog aan een goede vertrouwensband te werken .
Gebruikersavatar
Door doranto
#3045841
Hubertus53 schreef: Het zelf schoonmaken zou ik in overleg met een da. doen, deze kan je goed uitleggen wat wel en niet mag en verder bestaan er ook wat minder krachtige middelen als alleen narcose bvb. met valium kom je ook een heel eind en heeft de hond hier achteraf ook minder last van.
Ik denk dat je dan beter naar een goede ervaren (en gediplomeerde) trimsalon kunt gaan. Een gemiddelde dierenarts weet vrijwel niets over huid en vacht.
Door Fido
#3046067
Kaela schreef: Wees hier alsjeblieft héél héél héél erg voorzichtig mee. Een hond die uitvalt vanwege angst kan op heel veel kalmerende middelen verkeerd reageren. Sommige middelen halen de agressierem weg, andere verlammen de hond terwijl ze alles meekrijgen en daardoor doods en doodsbang door zo'n middel heen kan breken. Wij hebben voor Oscar via de gedragstherapeut ook navraag gedaan bij Utrecht en de enige optie naast narcose die zij aanraden is diazepam. Wij hebben alleen de nuttige dosis niet kunnen vinden, omdat bij dit middel niet geld hoe hoger de dosis, hoe sterker de werking.

De meeste dierenartsen weten hier bar weinig van. Vandaar mijn waarschuwing. Als dit misgaat kan het namelijk heel erg gevaarlijk worden. En geeft je een nog grotere achterstand om daarna nog aan een goede vertrouwensband te werken .
Diazepam = valium
Gebruikersavatar
Door Hubertus53
#3046085
Kaela schreef: Wees hier alsjeblieft héél héél héél erg voorzichtig mee. Een hond die uitvalt vanwege angst kan op heel veel kalmerende middelen verkeerd reageren. Sommige middelen halen de agressierem weg, andere verlammen de hond terwijl ze alles meekrijgen en daardoor doods en doodsbang door zo'n middel heen kan breken. Wij hebben voor Oscar via de gedragstherapeut ook navraag gedaan bij Utrecht en de enige optie naast narcose die zij aanraden is diazepam. Wij hebben alleen de nuttige dosis niet kunnen vinden, omdat bij dit middel niet geld hoe hoger de dosis, hoe sterker de werking.

De meeste dierenartsen weten hier bar weinig van. Vandaar mijn waarschuwing. Als dit misgaat kan het namelijk heel erg gevaarlijk worden. En geeft je een nog grotere achterstand om daarna nog aan een goede vertrouwensband te werken .
Dit bedoelde ik in uiterste noodgeval en onder begeleiding van een da. zelf heb ik dit bij mijn Westie eenmaal gedwongen moeten toepassen omdat er geen andere alternatief voorhanden was. Mijn Westie kan niet met een auto reizen en als je een reis gaat maken van wel 4 uur is het beter dat de hond slaapt en het euvel vrijwel niet meekrijgt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3046112
Hubertus53 schreef: Dit bedoelde ik in uiterste noodgeval en onder begeleiding van een da. zelf heb ik dit bij mijn Westie eenmaal gedwongen moeten toepassen omdat er geen andere alternatief voorhanden was. Mijn Westie kan niet met een auto reizen en als je een reis gaat maken van wel 4 uur is het beter dat de hond slaapt en het euvel vrijwel niet meekrijgt.
Ja maar van mij dus de kanttekening dat de meeste dierenartsen hier veel te weinig van weten. Ik heb 2 keer middelen meegekregen die ik gelukkig niet gebruikt heb, maar die dus ernstig verkeerd uit hadden kunnen pakken omdat ze de agressierem wegnemen. Die rem wegnemen is wel het laatste wat je wilt bij een angst-agressieve hond  :-X. En dat van een dierenarts die er uitgebreid op gewezen is welke gedragsproblemen Oscar heeft!

Oke, diazepam is valium, dat wist ik niet. Ik ben verder helemaal niet thuis in namen van medicijnen.
Gebruikersavatar
Door Hubertus53
#3046250
Kaela schreef: Ja maar van mij dus de kanttekening dat de meeste dierenartsen hier veel te weinig van weten. Ik heb 2 keer middelen meegekregen die ik gelukkig niet gebruikt heb, maar die dus ernstig verkeerd uit hadden kunnen pakken omdat ze de agressierem wegnemen. Die rem wegnemen is wel het laatste wat je wilt bij een angst-agressieve hond  :-X. En dat van een dierenarts die er uitgebreid op gewezen is welke gedragsproblemen Oscar heeft!

Oke, diazepam is valium, dat wist ik niet. Ik ben verder helemaal niet thuis in namen van medicijnen.
Beste Kaela, ik ben het helemaal met u eens om dergelijke middelen alleen te gebruiken als het niet anders kan en er dus geen ander alternatief is. Wel heb ik zo mijn eigen manier van aanpak met honden en ben dus absoluut niet bang voor zo wie zo mijn eigen hond groot of klein en dit voelt de hond en is zo eerder op zijn gemak, het is ook een kwestie van vertrouwensband tussen de hond en zijn baas.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3046379
Hubertus53 schreef: Beste Kaela, ik ben het helemaal met u eens om dergelijke middelen alleen te gebruiken als het niet anders kan en er dus geen ander alternatief is. Wel heb ik zo mijn eigen manier van aanpak met honden en ben dus absoluut niet bang voor zo wie zo mijn eigen hond groot of klein en dit voelt de hond en is zo eerder op zijn gemak, het is ook een kwestie van vertrouwensband tussen de hond en zijn baas.
Afbeelding
Mijn reacties zijn op petralite die een hond heeft die zo angstig is dat ie niet aangeraakt kan worden. Bij een hond die zo bang is, is er (nog) geen vertrouwensband en moet je met verdovende medicatie heel goed opletten. Ik heb nergens iets geschreven wat op jou gericht was, dus voel je alsjeblieft niet aangesproken.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3046391
Even iets over de voeding: ik zou niet alles door elkaar mixen maar de mixen per soort geven. Stel dat hond ook voor bepaald diersoort een allergie heeft, dan kom je daar makkelijker achter als je ze per keer voert. Maarja, aan de andere kant wordt de jeuk al minder. Succes met de rest!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door