Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3018513
Cathy schreef: De vloer met groene zeep klinkt goed , Yuma is op advies van Westerhuis gewassen met groene zeep , maar dat  heeft niet echt geholpen .

Groene leem heb ik nog nooit gebruikt , ga het is opzoeken en lezen van hoe en wat .

Ik zie grof en fijn poeder en pasta , welke kan ik het beste kopen ?
Pasta is om te smeren, poeder is altijd goed. Grof of fijn maakt niet uit.
Ik geef één maal daags een eetlepel gedurende vier weken.
Door Cathy
#3018532
Hope schreef: Pasta is om te smeren, poeder is altijd goed. Grof of fijn maakt niet uit.
Ik geef één maal daags een eetlepel gedurende vier weken.
Oke dank je wel .
Gebruikersavatar
Door doranto
#3018709
Als je regelmatig wild voert en af en toe een rauw ei van kippen die buiten lopen (en gras kunnen eten) kom je niet gauw omega 3 tekort. Wij geven sinds een poosje onze atopische hond 1x dgs. 1 thee-/koffielepeltje bernagie-olie (bio) over het eten en dezelfde hoeveelheid bio avocado-olie.
Of het daaraan ligt, weet je natuurlijk nooit, maar feit is dat hij nu minder jeuk heeft.

Hella Mentjox (dierenarts) heeft een artikel geschreven over atopische dermatitis.
Ik heb over het algemeen helemaal niets met haar zienswijze en opvattingen, maar een klein stukje in haar uiteenzetting ben ik het wel mee eens en dat is het volgende:

"over de GLA wil ik nog wel het een en ander schrijven. In de voeding van de hond zit het vetzuur Cis-linolzuur dat door een enzym ( in het lichaam van de hond): delta-6-desaturase wordt omgezet in gammalinoleenzuur. Dit gammalinoleenzuur wordt weer omgezet in dihomo-gammalinoleenzuur, dat op zijn beurt weer wordt omgezet in onder andere arachidonzuur, waaruit langketenvetzuren ontstaan. Bovendien ontstaat er uit dihomo-gammalinoleenzuur ook prostaglandines (E1). Dit zijn celregelaars, die onder andere op een natuurlijke wijze ontstekingsremmend werken. Ze zorgen naast hun controle op het immuunsysteem, ook voor bloeddrukverlaging, ze gaan bloedvatverwijding tegen, ze gaan trombose tegen, ze werken cholesterolverlagend en ze regelen onder andere de speeksel- en traanvochtproductie. De langketenvetzuren worden afgezet in de talgklieren waardoor een laagje vet de huid beschermt.
De haren worden omringd met dit laagje vet en gaan weer glanzen. Hierdoor kunnen de allergenen minder goed contact maken met de eigen afweerstoffen. Er zit immers "vet” tussen. Een ontstekingsreactie (dat is in dit geval de strijd tussen de afweerstoffen en allergenen) zal niet tot nauwelijks plaatsvinden.
Wat doet gammalinoleenzuur uit Efaskin dan? Het blijkt dat bij veel honden met atopie relatief te weinig delta-6-desaturase aanwezig is om Cis-linolzuur om te zetten in GLA. Hierdoor ontstaan ook de verdere omzettingsproducten in te geringe mate, met als gevolg het beeld zoals aan het begin van dit verhaal geschetst. Nu blijkt dat in teunisbloemolie veel GLA zit waardoor als het ware het eerste stapje wordt overgeslagen. Delta-6-desaturase heb je dan immers niet nodig. Het GLA wordt gewoon weer verder omgezet en het probleem is opgelost."

Zij promoot weliswaar "Efaskin" (zal misschien met geld te maken hebben), maar haar verhaal over het GLA klopt wel. In mijn opleiding voor aromatherapeute, kwam ik deze eigenschap van GLA ook tegen.  Of het inderdaad zo is dat atopische honden relatief slecht zelf vetzuren in GLA om kunnen zetten weet ik niet, maar ik vond dat het geen kwaad kon om uit te proberen of de supplementie van GLA verlichting zou geven voor de jeuk.

Nu is het zo dat Bernagie-olie dubbel zoveel GLA bevat dan teunisbloemolie. Vandaar dat ik nu dus 1x dgs. een thee-/koffie-lepeltje bernagie-olie over zijn voer geef. De avocado-olie is niet onderbouwd, maar geef ik gevoelsmatig erbij, vanwege andere gezonde vetten. (En ik had hem toch in huis)
De oliën zijn wel biologisch (gekocht bij Pit&Pit)
De hond weegt 45 kilo, dus jouw hondje zou dan misschien aan een kleiner theeleltje genoeg moeten hebben.

Misschien dat je het ook eens zou kunnen proberen.

Verder ben ik het eens met @Hope, dat wassen (mits met de juiste shampoo) juist goed is.
In een ander topic kwam ik hierover deze link tegen:
http://www.sfgate.com/pets/yourwholepet ... 805848.php
Is zeker het lezen waard! (Is alleen wel in het Engels)
Door Gittje
#3018746
Doranto schreef:Of het inderdaad zo is dat atopische honden relatief slecht zelf vetzuren in GLA om kunnen zetten weet ik niet, maar ik vond dat het geen kwaad kon om uit te proberen of de supplementie van GLA verlichting zou geven voor de jeuk. Nu is het zo dat Bernagie-olie dubbel zoveel GLA bevat dan teunisbloemolie.
Zou het kunnen dat teunisbloemolie iets aanbrengt dat benargie-olie niet doet?

Ik vond dit product die beide oliën bevat: http://www.detuinen.nl/essentiele-vetzu ... 000mg.html
Gebruikersavatar
Door doranto
#3018761
Gittje schreef: Zou het kunnen dat teunisbloemolie iets aanbrengt dat benargie-olie niet doet?

Ik vond dit product die beide oliën bevat: http://www.detuinen.nl/essentiele-vetzu ... 000mg.html
De belangrijkste reden om teunisbloemolie of bernagie (borage) olie te gebruiken is het gehalte aan GLA.
Het gehalte aan GLA is in teunisbloem lager, slechts 10% tov de 23% in borage-olie.
Van teunisbloemolie is het al veel langer bekend dat het GLA bevat en van borage olie werd dat pas later ontdekt. Misschien dat dat, en het feit dat Teunisbloemolie ietsje goedkoper is, de rede is dat Teunisbloemolie nog steeds populair is?

De vetzuursamenstelling van bernagie-olie is :
- 10% palmitinezuur (C16:0) – verzadigd vetzuur met 16 C-atomen
- 4% stearinezuur (C18:0) – verzadigd vetzuur met 18 C-atomen
- 16% oliezuur (C18:1) – enkelvoudig onverzadigd vetzuur met 18 C-atomen , waarvan 1 onverzadigd
- 38% linolzuur (C18:2) – meervoudig onverzadigd vetzuur met 18 C-atomen , waarvan 2 onverzadigd (dit is de ‘oervorm’ van omega 6 vetzuur!)
- 23% gammalinoleenzuur (C18:3) meervoudig onverzadigd vetzuur met 18 C-atomen , waarvan 3 onverzadigd (de vorm waarvoor bernagie-olie wordt gewonnen)
Dan tesamen 8% van
- gadoleïnezuur (C20:1) – enkelvoudig onverzadigd vetzuur met 20 C-atomen , waarvan 1 onverzadigd
- erucazuur (C22:1) – enkelvoudig onverzadigd vetzuur met 22 C-atomen , waarvan 1 onverzadigd
-nervonzuur (C24:1) – enkelvoudig onverzadigd vetzuur met 24 C-atomen , waarvan 1 onverzadigd

De vetzuursamenstelling van Teunisbloemolie is :
- 7% palmitinezuur (C16:0) – verzadigd vetzuur met 16 C-atomen
- 2% stearinezuur (C18:0) – verzadigd vetzuur met 18 C-atomen
- 9% oliezuur (C18:1) – enkelvoudig onverzadigd vetzuur met 18 C-atomen , waarvan 1 onverzadigd
- 72% linolzuur (C18:2) – meervoudig onverzadigd vetzuur met 18 C-atomen , waarvan 2 onverzadigd (dit is de ‘oervorm’ van omega 6 vetzuur!)
- 10% gammalinoleenzuur (C18:3) meervoudig onverzadigd vetzuur met 18 C-atomen , waarvan 3 onverzadigd (de vorm waarvoor bernagie-olie wordt gewonnen)

In Bernagie-olie zit dus veel meer GLA en veel minder linolzuur (omega 6) dan in Teunisbloemolie. Daarmee zou ik dus zeggen dat Bernagie-olie gezonder is dan Teunisbloemolie.
Je hebt om hetzelfde gehalte aan GLA te krijgen er maar de helft van nodig. Daar de prijs van Bernagie olie niet 2x zo hoog is als van Teunisbloemolie, is het ook nog eens voordeliger in gebruik.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3018867
Hope schreef: Ik ben juist wel voor wassen. Wel met een echt goede shampoo, maar je houdt de vacht vaak wel beter in conditie als er huid/vachtproblemen zijn.

Dr. Vroom (dermatoloog) adviseerd de vloeren te dweilen met vloeibare groene zeep, dat geeft geen allergische reacties zegt ze.
Kan je hem niet eens flink ontgiften met groene leem?
\
Vloeibare groene zeep: helaas wordt deze tegenwoordig vaak met parfum erin verkocht, goed lezen op de verpakking!!
Wel kun je het heel makkelijk zelf maken..

bij de bio-winkel een stuk olijfoliezeep halen of aleppozeep, stukje raspen en oplossen in heet water, en voila...5 liter vloeibare groene zeep zonder overige rommel erin! Je moet het trouwens wel een nachtje laten staan, dan wordt het dikker, en hebt maar erg weinig zeep nodig...geloof 40 gram voor 5 liter! Handig om je lege wijnflessen mee te recyclen:)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3019055
Ik heb hem hier gekocht:

https://www.pit-pit.com/bernagieolie.html

Ik schat dat je er met een hond van 45 kilo ongeveer (ruim) een maand van doet.

edit: Ik zie dat jij het over 250ml. hebt. Mijn flesje bevat 100ml. en daar doe ik dus ruim 1 mnd. mee voor een hond van 45 kg.
        Met 250 ml. zou je dus een maand of 2 1/2 à 3 moeten kunnen doen.
Laatst gewijzigd door doranto op di 11 nov 2014, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Bluey
#3019180
@Doranto, ik heb een vraagje, ik geef nu al een half jaar efaskin aan mijn atopische hond, maar volgens jou zou ik ook die benargie olie kunnen geven? Daar zit dan geen omega 6 in? Heb er nl heel weinig verstand van
Gebruikersavatar
Door doranto
#3019213
Bluey schreef: @Doranto, ik heb een vraagje, ik geef nu al een half jaar efaskin aan mijn atopische hond, maar volgens jou zou ik ook die benargie olie kunnen geven? Daar zit dan geen omega 6 in? Heb er nl heel weinig verstand van
De werking van Efaskin berust op de werking van het GLA. Daarnaast zijn er nog vit. en mineralen toegevoegd, die de werking van het GLA zouden moeten versterken. Wat mij bekend is, is dat bij mensen extra vit. B6, vit. C en zink goed zouden zijn in combinatie met GLA. In hoeverre dit voor honden ook geldt weet ik niet.
Ikzelf ben echter helemaal niet zo'n supplementen fan, omdat ik van mening ben dat wanneer de basisvoeding goed is, mens en dier voldoende van alles binnen krijgen.
Omdat een atopische hond echter een 'defect' heeft, waardoor mogelijk de omzetting van vetzuren in GLA te weinig zou zijn (volgens Hella Mentjox), ben ik GLA gaan supplementeren, om te kijken of de hond er inderdaad baat bij heeft. De toegevoegde vit./mineralen krijgt hij naar mijn mening via de voeding voldoende binnen, zodat ik er voor heb gekozen om Bernagie-olie te gaan geven. Die olie bevat nl. het hoogste percentage GLA (en minder omega 6 dan Teunisbloemolie). Het is gewoon een 'uitprobeersel' van mij en van wat ik tot nu toe zie is dat hij momenteel maar heel weinig jeuk heeft. Of dat aan de olie ligt is moeilijk te zeggen. Daarvoor ben ik nog te kort bezig.
Omdat de werking berust op de aanwezigheid van GLA zou het naar mijn mening eigenlijk niet uit moeten maken of je nu Efaskin of Bernagie-olie geeft, ténzij de hond een tekort heeft aan de toegevoegde vitaminen en mineralen in Efaskin. Dan zou dát dus beter moeten werken.
Omdat jouw hond al een half jaar Efaskin krijgt ben ik eigenlijk heel benieuwd hoe jij vind dat jouw hond het erop doet. Vind je dat de klachten erdoor zijn verminderd?
Gebruikersavatar
Door Bluey
#3019366
Dank je wel Doranto voor je uitgebreidde antwoord. Pff of het werkt bij mijn hond durf ik niet te zeggen, hij is atopisch, vnl mijten, maar ook bijna al het groene buiten. Ieder voor en najaar jeukt en krabt en bijt hij alles kapot. Ik weet niet hoe hij is als ik het niet geef.  Ik moet je eerlijk zeggen dat ik even niet zonder efaskin durf, maar of het wat doet, ik weet het niet. Omdat ik ook nog niet alle diersoorten geef (ik geef vnl kvv) denk ik zelf dat efaskin goed is ook vanwege alle extra vitamines. Maar vind het ook erg duur, dus vandaar mijn vraag naar jou, misschien dat ik dat eens ga proberen.
Laatst gewijzigd door Bluey op di 11 nov 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3019529
Cathy schreef: Ik vind dat Yuma minder jeuk ( krabben ) heeft .
Dat is fijn! Maar ja, waar ligt het nou aan....? Ben je alleen terug op de voeding die hij voorheen kreeg? Of geef je ook supplementen erbij?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door