Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3012812
Ik ben net met Flowie naar de dierenarts geweest voor een hotspot die maar niet kleiner en droger werd. Ze was er gisteren en vanmorgen echt ziek van. Ze liet zich uiteraard ab-so-luut niet helpen, met 3 man sterk kregen we het niet voor elkaar om haar te scheren dus moest ze een klein roesje. Dikke vette stress. :'( Daarna kon ze eindelijk geschoren worden, de plek die eronder uit is gekomen loopt van de wang tot onder het oor. Er is antibiotica in gespoten en ze heeft hydrocortiderm gekregen. Voorlopig aan de lijn en met de kap op uitlaten. Binnen een paar dagen moet er nu verbetering komen.
We zouden zondag showen maar dat gaat niet door en de sterilisatie die voor dinsdag gepland stond word ook een weekje opgeschoven.

Ik moet het schoon houden met groene biotex of met betadine scrub. Waar ligt jullie voorkeur? En aangezien ze zich nou niet bepaald makkelijk laat helpen, kan ik haar iets erbij geven om de stress te verminderen?
Door sella
#3012827
Ik vindt de scrub allejezus zeer doen op een open plek, ik gebruik meestal betadine shampoo.
Bij het gezicht zou ik geen biotex groen doen omdat het zo sterk ruikt.
Ik geef rescue en strezz.
Zelf neem ik ook dan rescue en strezz
Maar het is in mijn opinie droog houden droog houden en droog houden dus met de föhn op koude stand het droogmaken na het ontsmetten.
Door Hanny
#3012832
Mijn voorkeur ligt bij Betadine scrub.
Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat dat is, maar ik heb een hele tijd terug Betadine gebruikt, flink verdund, een paar keer per dag.
's Nacht ook even mijn bed uit en schoon maken. Petshirt verschonen, getver de getver, wat drekkig. Zachtjes deppen, niet wrijven of zoiets.
Geen zalf gebruikt in het begin, later wel, weet niet meer welke, maar iets vettigs..
Als het gaat genezen, maakt het volgens mij niet zo veel uit, wat je er op doet. honigzalf zal vast wel goed bruikbaar zijn.
Ik ken het niet, dat honden zich absoluut niet laten helpen, gelukkig maar. Lijkt me een aandachtspunt voor als ze weer is hersteld..
Hier alleen een hotspot een tijdje na een sterilisatie, duidelijk gebrek aan goede conditie.
Veel succes met het behandelen. Lastig, dat je alleen bent, dan mis je toch wat handkracht.
Misschien valt het behandelen wel mee, als je alleen even rustig aan de gang gaat, het moet toch en tijd om iets te gaan oefenen is er niet, behandelen moet nu.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3012833
Jaaa die fohn is wel een dingetje.  :-X Dat accepteert ze dus absoluut niet. Flow heeft zich ontpopt tot een enorme drama queen. Scheerapparaat, fohn, alles wat stinkt or herrie maakt.. ze moet er niks van hebben en laat zich er niet mee behandelen.

rescue krijgt ze wel en strezz ken ik niet en ga ik zo even door google heen halen.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3012837
Hanny schreef: Mijn voorkeur ligt bij Betadine scrub.
Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat dat is, maar ik heb een hele tijd terug Betadine gebruikt, flink verdund, een paar keer per dag.
's Nacht ook even mijn bed uit en schoon maken. Petshirt verschonen, getver de getver, wat drekkig. Zachtjes deppen, niet wrijven of zoiets.
Geen zalf gebruikt in het begin, later wel, weet niet meer welke, maar iets vettigs..
Als het gaat genezen, maakt het volgens mij niet zo veel uit, wat je er op doet. honigzalf zal vast wel goed bruikbaar zijn.
Ik ken het niet, dat honden zich absoluut niet laten helpen, gelukkig maar. Lijkt me een aandachtspunt voor als ze weer is hersteld..
Hier alleen een hotspot een tijdje na een sterilisatie, duidelijk gebrek aan goede conditie.
Veel succes met het behandelen. Lastig, dat je alleen bent, dan mis je toch wat handkracht.
Misschien valt het behandelen wel mee, als je alleen even rustig aan de gang gaat, het moet toch en tijd om iets te gaan oefenen is er niet, behandelen moet nu.

Hanny
De Zeeman is gelukkig thuis, dus de behandelingen kunnen we samen doen. Voorlopig blijf ik even de zalf gebruiken die ik van de da heb gekregen, ben al een dikke week zelf aan het aanmodderen met honingzalf, calendula zalf, probiotica (blijft ze krijgen) en multivitamine complex( blijft ze ook krijgen).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3012842
Och jeetje, arme Flow. Hopelijk voelt ze zich snel beter!

Ervaring met hotspots heb ik niet, maar daar heb je al tips voor gekregen. Ervaring met een onbehandelbare hond wel. En als ik zie wat ik nu na training met Oscar allemaal weer kan doen! Dus als je dit wat gehad hebt (je zal nu door de zure appel heen moeten, gelukkig is je zeeman thuis), ga daar dan eens voor zitten om te kijken wat je daarmee kan en wil.

Beterschap en sterkte!
Door Annemarie Rijnveld
#3012864
Heb hier hetzelfde probleem, ik heb niet de aangeraden AB kuur en hydrocortiderm gebruikt....iedere 3, 4 dagen de wond behandeld met Hibiscrub (meegekregen van de DA) en verder een paar maal per dag Manuka Honing er op gesmeerd, of anders gewone honing (biologisch) met een paar druppels Tea Tree Olie...Verder heb ik ook een spulletje gebruikt dat helaas hier in Nederland niet te koop is, maar fantastisch werkt bij wonden: Croton Lechleri MADRE van Camon...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3012870
Na de heftige hotspot van kaio weet ik wat ik tegenwoordig gebruik. Betadine niet meer, betadine is rood en dan zie je niet of het rood zich uitbreidt, ook dek ik met niks af (ja t-shirt of zo maar niet met groene leem, mijn ervaring is dat het zich zo heel erg goed kan uitbreiden zonder dat je het ziet)
Scrub doet pijn.
Ik gebruik diaseptyl spray, niet pijnlijk en ontsmet evengoed. Als er korstjes op komen, honingzalf.
In de nog groene fase gebruik ik water op een washandje om te poetsen (flink water om goed te spoelen), deppen met keukenpapier (ja dat doet even pijn) en dan ontsmetten. Dit een paar keer per dag, als het niet groen meer is alleen ontsmetten, en daarna pas smeren met honingzalf.
Ik heb dit moeten doen bij Kaio die door zijn benen zakte van de pijn, hij kreeg ook metacam want ging echt niet, groene spot onder zijn staart. Ab uiteraard ook.
Dit kan goed 2 weken duren als ie zo groot is!
Toen fozzy later een hotspot kreeg heb ik het op die manier succesvol (en zonder AB ) behandeld
Door rosmin
#3013036
Voor mensen is er nieuwe richtlijn waarin biotex en ander badjes wordt afgeraden bij ontstoke nwonden, maar wel te spoelen met gewoon kraanwater en wond met vochtig gaas te bedekken en dit paar maal daags herhalen.
Zelf heb ik geen ervaring met hotspots en de behandeling ervan,  dus daarin kan ik je niet raden.
Veel beterschap


Geen sodabadje bij acute wonden

Badjes met huishoudelijke reinigingsoplossingen zoals Biotex of soda worden ontraden in de nieuwe richtlijn voor behandeling van acute wonden.
De middelen vergroten de kans op infectie, vertragen de genezing, zorgen voor maceratie van de huid, en zijn belastend voor de patiënt. Dat schrijven de richtlijnopstellers in een voorpublicatie in Nursing, het blad voor verpleegkundigen.
Bron: http://medischcontact.artsennet.nl/Actu ... wonden.htm
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3013097
Kaio waar haal jij die spray?

Kan je hibiscrub ook zonder recept krijgen?

Kaela: ik kom heel graag bij jou terug voor tips om Flow over haar angst heen te helpen, want dit kan zo niet.

Rosmin: interessant artikel. O0
Door sella
#3013120
hibiscrub kan je zo halen bij drogist en apotheek. Is niet recept plichtig.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3013230
Vlgs mij heebben we het gewoon bij de apotheek gehaald, weet ik bijna zeker
Door Hanny
#3013377
Els, je schreef, dat je bezorgd was over een eventuele oorontsteking.
Is dat niet meer aan de orde? Ik kan me voorstellen, dat het hele gebied daar gevoelig is.
Als je toch twijfelt, zou je dan niet gelijk haar oor met een reiniger behandelen? Dat zal ze ook wel liever niet hebben, maar ja, nu wordt er toch even wat gedwongen, dan kan zo'n oor er ook wel bij.
Succes, niet te veel piekeren en behandelen die vervelende plek, wat moet, dat moet.

Hanny
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door