Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MirandaS
#3003146
Vanavond bij een lezing over vuurwerkangst geweest. Onze witte herder van bijna 4 is enorm bang voor vuurwerk (en in mindere mate voor ander soortige knallen). We hebben werkelijk alles al gedaan van thundershirt, bach bloesem, homeopathische middelen, pillen d.a., voedingssuplementen, op vakantie (maar dit kan niet elk jaar in deze periode helaas) etc.. Niets helpt en wij zijn met oud & nieuw zeg maar in totaal 2 maanden bezig. De angst bouwt op en moet naderhand ook weer worden afgebouwd.
Ons werd vanavond het middel Clomicalm geadviseerd. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Dat het heftig spul is geloof ik graag, maar zo'n extreem angstige hond is ook niet alles en heel triest om te zien.
Door hamada
#3003177
Clomicalm is een antidepressivum dat ook kan helpen tegen gedragsproblemen zoals onzindelijkheid bij katten en verlatingsangst en vernielzucht bij honden. Wordt wel in combi met gedragstherapie geadviseerd. Het werkt op basis van een juiste bloedspiegel en moet dus langere tijd gegeven en daarna geleidelijk afgebouwd worden.
Wij hebben zeer goede ervaringen bij een getraumatiseerde kat met onzindelijkheid bij stress.
Ik zou me kunnen voorstellen dat het de moeite waard is om te proberen. Je hebt het tenslotte over "maar" een maand of twee a drie.
Door MirandaS
#3003184
Bedankt voor je reactie. Ben een beetje aan het rondkijken op internet, maar het is ook best een heel zwaar middel. En dan denk ik weer van het zijn maar 2 a 3 maanden en dan zo'n zwaar middel geven :-\.
Door hamada
#3003226
Onze kat had geen bijwerkingen, en hij knapte er echt van op.
Maar de afweging moet iedereen zelf maken, is natuurlijk afhankelijk van de klachten en de ernst ervan.
Sterkte met die afweging.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3003242
MirandaS schreef: Bedankt voor je reactie. Ben een beetje aan het rondkijken op internet, maar het is ook best een heel zwaar middel. En dan denk ik weer van het zijn maar 2 a 3 maanden en dan zo'n zwaar middel geven :-\.
2 a 3 maanden angst vind ik niet echt "maar". Ik neem aan dat er ook een en ander aan gedragstherapie bij is geadviseerd? Dan zou ik het zeer zeker wel overwegen. Het is ook niet gezegd dat je de rest van zijn leven elk jaar zo lang hoeft te geven. Misschien dat je met gedragstherapie erbij de periode van angst kan verkorten, de heftigheid kan verminderen en dus ook je dosering clomicalm kan verminderen.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#3003591
hier ook een bange hond en meerdere middeltjes geprobeerd .... die geen van alle aansloegen .
nu sinds een paar jaar alprazolam waarvan ze geestelijk en lichamelijk helemaal van onder zeil is werkt goed ....niet ideaal maar weet ondertussen wel de ideale hoeveelheid dat ze na 1 uur weer bijkomt .
wat jaren terug een middel geprobeerd  , 3 weken van tevoren gestart, lichamelijk was ze uitgeschakeld maar geestelijk niet .... het was vreselijk ... toen heb ik dr beloofd dat zoiets nooit meer zou gebeuren ...
Door hamada
#3003614
Ik ben het eens met Kaela.
Als het gaat om medicatie is het "maar" 2 maanden.
Als het gaat om angstklachten dan is 2maanden een wel erg lange periode.
Gebruikersavatar
Door Bluey
#3015290
Hier ook een hond die zo bang is voor vuurwerk, nu hoort hij af en toe al knallen, helaas. Heb ook al veel geprobeerd maar niets helpt. Met die van mij ben ik ook weer maanden bezig om buiten weer relaxed te kunnen lopen en hem het vertrouwen weer in de buiten wereld te geven. Ik ben benieuwd of je al aan de clomicalm bent begonnen en of je al iets merkt.
Door Irish
#3015548
Ik zou zeker bij zulke heftige medicatie zeker ook gedragstherapie in het plaatje betrekken. Anders is het dweilen met de kraan open.
Gebruikersavatar
Door Bluey
#3019188
Mijn dierenarts adviseert ook om nu te starten met clomicalm voor het vuurwerk, ik twijfel nog. Ben benieuwd of je al gestart bent.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door