Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Smeugie
#3010843
jeetje lastig hé, ik zit in hetzelfde pakket. Wij hebben er wel voor gekozen eerst het ene pad te bewandelen daarna het andere. Wij hebben regulier nu alles gehad, bloedtest/huidtest/biopten/eliminatie diëten/ab kuur/stonghold/atopica/apoquel/prednison/desensibiliseren. Een heel pakket als ik het zo allemaal opschrijf. Met wisselende resultaten maar het is nooit onder controle geweest. Sinds drie weken volg ik nu de holistische denk wijze. Ze is nu drie weken helemaal van de medicijnen af, ik heb haar voor 6 weken op de eend en konijn staan inclusief snacks. Daarnaast L Glutamine en probiotica en bieten/wortel korrels. De jeuk is minimaal en ze heeft wel wat ontstekingen maar niet zo heel erg en het is te overzien. 1 xper week wassenmet sebomild en af en toe een duik in de zee. Ook heb ik goede verhalen gehoord over Yucca Intensive, dit wil ik er nog naast gaan inzetten. Het enige advies wat ik je kan geven volg één pad !! ga niet zwalken dan zie je door de bomen het bos niet meer. Wij hebben alles strikt gedaan zoals het dieet en de desensibilisatie kuur ruim 9 maanden vol gehouden. Zo kan je gaan wegstrepen en kom je uiteindelijk op een weg wat acceptabel is. Nu weet ik natuurlijk nog niet wat er met Joy gaat gebeuren als de zomer maanden er weer aankomen dus ik juich nog niet te hard maar voor nu is het stabiel. Veel wijsheid, ik weet als geen ander hoe verdomde lastig het is !
Door Gittje
#3011088
Mijn man raadt ook aan om voorlopig het reguliere pad te bewandelen, maar dan met onze gewone DA in wie wij volledig vertrouwen hebben. Een consult bij een holistische DA wordt momenteel dus uitgesteld.

Gisteren hebben wij z'n bestelling AB en Stronghold gaan afhalen bij onze DA. Op mijn vraag wat ik kan doen om de darmflora op peil te houden, heeft hij Enterol 250 aangeraden.

Qua voeding geen probleem met KVV en extra groentjes, met de vermelding om uit te proberen eens met rauwe groenten te proberen i.p.v. deze telkenmale te stomen.

Voorlopig is het ergste van de jeuk onder controle. Toch al een zorg minder  ;)
Door Gittje
#3011444
Gittje schreef:Voorlopig is het ergste van de jeuk onder controle. Toch al een zorg minder  ;)
Te vroeg gejuicht: krabben is in de late namiddag in volle hevigheid terug komen opzetten. 's Namiddags had ik hem uit voorzorg nog eens gewassen, maar het heeft dus niet geholpen.

Hij verliest ook massa's haar. Vermoedelijk ook wel voor een deel door de rui, maar toch...

En deze morgen heeft hij kort na z'n etenstijd overgegeven. Is de eerste keer dat wij dat bij Igor meemaken.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3011449
Wat ik in het andere topic ook al schreef, ik zou eerst naar een holistische da gaan en pas als dat écht niet helpt misschien iets uit het reguliere circuit proberen, maar dan nog héél voorzichtig en met mate en zéker niet alles daarvan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3011460
Doranto schreef: Wat ik in het andere topic ook al schreef, ik zou eerst naar een holistische da gaan en pas als dat écht niet helpt misschien iets uit het reguliere circuit proberen, maar dan nog héél voorzichtig en met mate en zéker niet alles daarvan.
+1

De reguliere geneeskunde smijt met gif. Iets tegen vlooien, antibiotica hier, medicijnen daar... Lang niet alles is verstandig bij een gevoelige hond. Een goede holistische dierenarts lost het probleem vanaf de oorzaak op, de reguliere geneeskunde kijkt vooral naar symptomen en gaat daar iets aan doen.
Een hond met jeuk is naar om te zien, maar probeer te blijven zoeken naar een definitieve oplossing en geen symptoombestrijding.
Door Gittje
#3011540
Hope schreef:Een hond met jeuk is naar om te zien, maar probeer te blijven zoeken naar een definitieve oplossing en geen symptoombestrijding.
Zijn we zeker van plan. Het bezoek aan een holistische DA behoort daar ook toe.
Gebruikersavatar
Door Smeugie
#3012230
Gittje schreef: Te vroeg gejuicht: krabben is in de late namiddag in volle hevigheid terug komen opzetten. 's Namiddags had ik hem uit voorzorg nog eens gewassen, maar het heeft dus niet geholpen.

Hij verliest ook massa's haar. Vermoedelijk ook wel voor een deel door de rui, maar toch...

En deze morgen heeft hij kort na z'n etenstijd overgegeven. Is de eerste keer dat wij dat bij Igor meemaken.
Ik las laatst nog een stuk over hoe je hond te wassen. Ik dacht nou ja dat weet ik toch wel maar toch .....ze adviseren water op kamertemperatuur, wij doen dit toch al gauw te heet en met de haar richting mee wassen dus strijken naar achter van de kop naar de staart. Als je heen en weer gaat dan gaan de poriën openstaan, gaat de shampoo in de huid met alle gevolgen van dien. Misschien overbodig maar noem het toch even op.
Door Gittje
#3030446
Lizzy schreef:http://www.vetrespit.com/?utm_source=Au ... dium=email
Effen navraag gedaan in Amerika omdat het e-mailadres van de contactpersoon in Polen en Groot Brittanië niet langer in gebruik zijn. Blijkt dat Respit enkel via de contactpersoon in Italië te verkrijgen is.

Uit een antwoordmail van het Laboratorio LAV s.r.l maak ik uit dat niet echt goedkoop is nl. 120 euro voor 1 flesje Oromucosal spray + kosten van verzending ongeveer 50 euro, zonder dan nog te spreken over de niet nader opgegeven invoertaksen van het land van bestemming  ???
Spreekt vanzelf dat je voor een grote hond algauw minimaal aan meer dan één flesje per maand zit.

Hoewel onze DA aanvankelijk ook interesse had omdat het via de slijmvliezen kon gegeven worden, vindt hij het véél te duur en stelt hij voor om te wachten tot Apoquel verkrijgbaar is in België.

Intussen kunnen we Igor's AB kuur met Keforal eind deze week afronden en kunnen we na 1 week cortico's ook beginnen afbouwen en zoeken wat de minimaal werkbare dosis is. Qua voeding zijn wij overgestapt van Duck naar Degomeat en krijgt hij dagelijks Luposan, Viacutan en Chlorella bij.

Rest ons nog een ionisator te kopen en te proberen om Igor minstens 2 x maand te wassen. Dit laatste moeten wij jammer genoeg buiten doen (badkamer bevindt zich op de bovenste verdieping).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3030466
Gittje schreef: Dit laatste moeten wij jammer genoeg buiten doen (badkamer bevindt zich op de bovenste verdieping).
Is er bij jullie niet ergens in de buurt zo'n wassalon, waar je zelf je hond kunt gaan wassen?
Door RitaH
#3030493
Hallo Gittje,

Zoals je inmiddels weet zitten wij met Nanu in ongeveer hetzelfde schuitje.
Omdat een DA nogal gemakkelijk is met geven van AB en andere medicatie, hebben wij, mijn man, ik en onze zoon ons eigen plan getrokken.
Wij hebben een split airco laten plaatsen, dit om het in de zomer voor de honden wat koeler te houden en verder om de luchtvochtigheid te regelen, ook Nanu reageert erg strek op een hoge luchtvochtigheid.
Dit werkt prima en voor de atopische dermatitis hebben wij een ionisator gekocht met een flinke over capaciteit en ik moet zeggen, nu binnen een week zijn bij ons de resultaten grandioos.
Ik heb voor piek gevallen, bv als wij een dag elders op visite zijn geweest, Dexoral in huis, maar dat wordt zeer beperkt gebruikt.
Met twee apparaten hebben wij Nanu dus eigenlijk medicijn vrij gekregen.
Alleen voor zijn ogen zal hij de rest van zijn leven medicatie moeten krijgen en een bril dragen, maar daar is goed mee te leven.

Noem ons eigenwijs, maar wij hebben ons gevoel hierin gevolgd en meestal pakt dit zeer goed uit.
De ionisator heb ik wel goed met de DA doorgesproken, omdat deze dingen een UV lamp hebben, maar zo verstopt in het apparaat dat Nanu daar geen last van zal hebben.

Succes, terkte en beterschap voor Igor.
Door Gittje
#3030634
Doranto schreef:Is er bij jullie niet ergens in de buurt zo'n wassalon, waar je zelf je hond kunt gaan wassen?
Nee, jammer genoeg. Wel laten wassen natuurlijk  :biggrin2:
Door lianneke
#3030748
Gittje, kun je mij vertellen wat je nu werkelijk precies bent opgeschoten met de dierenartsenbezoeken, medicijnen en kuren?
Ik zit hier namelijk met een hond die sinds zn 1e jaar vanaf voorjaar tot herfst last heeft van jeuk. Seizoensgebonden dus. Tot nu toe beheersbaar,  met verschillende natuurlijke middelen,tot deze zomer dus.
Nu is het, met de dalende temperaturen, over.
ik ben dus ook zoekende, om het volgend voorjaar zo goed mogelijk met hem in te gaan naar een afdoende remedie maar ik krijg zo het idee dat het zoeken is naar de bekende speld in de hooiberg.
Door RitaH
#3030767
lianneke schreef: Gittje, kun je mij vertellen wat je nu werkelijk precies bent opgeschoten met de dierenartsenbezoeken, medicijnen en kuren?
Ik zit hier namelijk met een hond die sinds zn 1e jaar vanaf voorjaar tot herfst last heeft van jeuk. Seizoensgebonden dus. Tot nu toe beheersbaar,  met verschillende natuurlijke middelen,tot deze zomer dus.
Nu is het, met de dalende temperaturen, over.
ik ben dus ook zoekende, om het volgend voorjaar zo goed mogelijk met hem in te gaan naar een afdoende remedie maar ik krijg zo het idee dat het zoeken is naar de bekende speld in de hooiberg.
Misschien is het handig om je hond te laten testen.
Zie mijn topic.
In de zomer als het warm is er een hoge luchtvochtigheid en daardoor veel huisstofmijten en mijten.
Binnen hebben wij dat opgevangen met een split airco zodat ik ook kan ontvochtigen naast koelen.
Na een boswandeling of na het zwemmen blazen wij onze honden met een waterblazer, het is belangrijk om de hond zo droog mogelijk te houden.
Nu hebben wij er een ionisator bij en in een week tijd een super verandering waargenomen.
Laatst gewijzigd door RitaH op zo 30 nov 2014, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lianneke
#3030792
RitaH schreef: Misschien is het handig om je hond te laten testen.
Zie mijn topic.
In de zomer als het warm is er een hoge luchtvochtigheid en daardoor veel huisstofmijten en mijten.
Binnen hebben wij dat opgevangen met een split airco zodat ik ook kan ontvochtigen naast koelen.
Na een boswandeling of na het zwemmen blazen wij onze honden met een waterblazer, het is belangrijk om de hond zo droog mogelijk te houden.
Nu hebben wij er een ionisator bij en in een week tijd een super verandering waargenomen.
Ik kan hem idd  laten testen, waarschijnlijk komt er allergie voor pollen, grassen, hooimijt etc. uit. Aangezien de jaargetijden van de jeuk. In de winter heb je toch ook huisstofmijt etc.?
Maar hoe betrouwbaar is zo n test, ik heb daar mijn twijfels over. En dan, dan weet je dat ie allergisch is, ik vermijd nu zoveel mogelijk het gras in de zomer maar helemaal kan dat nooit.
Ik vermijd ook dat ie in de sloten hier terecht komt want dat is helemaal dramatisch dan hoeveel jeuk ie daarvan krijgt. Ik verdenk dus ook landbouwgif van de akkers rond om ons.
Door Gittje
#3030807
lianneke schreef:Gittje, kun je mij vertellen wat je nu werkelijk precies bent opgeschoten met de dierenartsenbezoeken, medicijnen en kuren?
Ik zit hier namelijk met een hond die sinds zn 1e jaar vanaf voorjaar tot herfst last heeft van jeuk. Seizoensgebonden dus. Tot nu toe beheersbaar,  met verschillende natuurlijke middelen,tot deze zomer dus.
Nu is het, met de dalende temperaturen, over.
ik ben dus ook zoekende, om het volgend voorjaar zo goed mogelijk met hem in te gaan naar een afdoende remedie maar ik krijg zo het idee dat het zoeken is naar de bekende speld in de hooiberg.
Tja, ik ben zelf ook nog zoekende. En het is idd zoeken naar een speld in een hooiberg.

Vorig jaar had Igor het maar in héél kleine mate. Eenmalige spuit tegen de jeuk + AB en voor de rest geen last meer. Dit jaar, op iets meer dan 2 jarige leeftijd, is een ander paar mouwen. En met de zachte winter begon het al vroeg.

Nadat in de zomer bleek dat drie weken na een pikuur tegen de jeuk + AB dat de jeuk herbegon, hebben wij op aanraden van onze DA een bloedonderzoek tegen allergie laten doen (de zogn. Elisatest).  Daaruit bleek dat Igor allergisch reageert op 13 van de 24 geteste allergenen. Daarna zowel op aanraden van de DA & de dermatoloog met lange tanden toch een lange AB kuur (Keforal) gedaan en maandelijks een pipet Stronghold tegen de mijten.

De cortico heb ik in die periode volledig afgebouwd. De jeuk bleef net onder controle in de zin dat hij zich uit zichzelf niet meer continu krabde, maar als je aan z'n borst kwam of aan z'n rug trommelde hij met één van z'n achterpoten lustig mee.

Bij een controle bezoek 10 dagen geleden vond onze dierenarts dat z'n haar er dof uit zag, hij op enkele plaatsen weinig tot geen beharing had en z'n ogen lichtjes liepen. DA was akkoord om de AB af te bouwen, maar raadde aan om de Celestone 0,5 mg  (= cortico) terug op te starten.
Intussen heb ik 14 dagen geleden ook z'n voeding aangepast. I.p.v. Duck geef ik 's morgens nu Degomeat met wat nog extra groentjes. 's Avonds krijgt hij Simpsons Premium brok met extra rauwe kip of eend bij gemengd. Als voedselsuplementen krijgt hij dagelijks Biffiflor Forte, Luposan Biotine+, Viacutan Plus & chlorella.

Met het afbouwen van de AB en het opstarten van Celestone is Igor weer tot leven gekomen. Z'n vacht ziet er nu beter uit, hij is levendiger. De grote test zal echter pas volgende week plaatsvinden: geen AB meer en verdere afbouw van Celestone 0,5 mg m.a.w. 0,25 mg om de dag, dan een week later 0,25 mg om de derde dag etc.

Het blijft afwachten in hoever hij in de wintermaanden zonder medicatie zal kunnen. Ik vrees ervoor, gezien hij ook allergisch is aan diverse mijten. Tenzij hij door het ontbreken van pollen e.d. juist onder de cruciale jeukdrempel komt...
Laatst gewijzigd door Gittje op ma 01 dec 2014, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door