Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Tamara
#2992329
Hallo,

Mijn naam is tamara en ik heb 2 retrievers. een bruine lab van bijna 2 en een golden van bijna 4 jaar.
Hun grootste hobby's zijn: Apporteren van tennisballen, zwemmen in hun eigen zwembad, vers vlees, languit slapen op de bank en bed, boswandelingen en natuurlijk hun baasjes!
Ook heb ik nog 8 ratjes van verschillende leeftijden en nu nog 1 cavia van 5 jaar (had er 2, maar wil het alleen nog op honden en ratten houden als de cavia er niet meer is)




Ik heb een vraagje over voedselallergie, omdat ik met mijn lab naar de dierenarts ben geweest, zij zwom eerst op het strand en in meren, maar hier blijken beide dames hotspots en oorontstekingen van te krijgen.
Nu zei de dierenarts dat als het eventueel een voedselallergie was, ik misschien op diersoorten moest waar ze nog niet op waren geweest. Ze weet dat ik vers geef.
Nu blijkt het alleen een oorontsteking te zijn geweest maar ik vroeg me dus af of ik niet zoiezo minder dieren moest geven, mocht ze ooit wel een allergie ontwikkelen. dat ik ook nog andere soorten heb om te geven.
Hetvolgende heb ik al gegeven aan dieren: Kip, eend, paard, rund, vis, lam, kalkoen en een beetje van hert, konijn, geit, maar deze laatste 3 echt weinig.

Is het verstandig om alleen naar kip, eend, paard, rund, lam en vis te gaan, zodat ik mocht ze ooit een allergie ontwikkelen dat ik altijd nog kalkoen, hert, konijn en geit kan geven.
Of heeft dit nu geen zin meer omdat ze deze eiwitten al binnnen gekregen heeft?

Alvast bedankt!
#2992365
In principe kan je niet beginnen met elimineren met  diersoorten die al gegeven zijn, dus hert, konijn en geit zou ik niet direct gaan proberen, ook al zijn die weinig gegeven.
Als je wil gaan elimineren, zou ik beginnen met bv kwartel; deze zijn goed heel(compleet) verkrijgbaar. Wild konijn en wilde eend zijn misschien mogelijke opvolgers, en parelhoen, gans, fazant? Vis, welke vis heb je al gevoerd?

Ik zou iig geen nieuwe diersoorten gaan geven, deze kan je dan achter de hand houden
#2992376
eeeehm.. zalm, witvis, makreel, poon, sardientjes, haring, capelin, sprot, wijting, kabeljauwfilet. als ik er niet nog 1 of 2 vergeten ben. 

Ik heb echt heel veel verschillende soorten gegeven omdat ik ergens las dat dat goed was.


De wild die je hebt opgenoemd heeft ze niet gehad omdat ik bang was voor die balletjes waarmee geschoten word. iets met loodvergiftiging?
Mocht ze ooit allergies worden, maakt geld me echt niet uit, ik betaal zo het dubbele voor haar, als het maar veilig voor haar is.

Ik zal deze wildsoorten even op een papiertje schrijven dat ik deze eventueel ook kan geven mocht dat nodig zijn, bedankt.
Door Lizzy
#2992550
Met rauwe vis zou ik niet gaan elimineren. Even uit een oud topic:

"Uit onderzoek is ooit gebleken dat als zilvervossen meer dan 10% rauwe vis in hun menu kregen, zij verlammingsverschijnselen kregen. Bepaalde vissen bevatten namelijk een stof, Thiaminases en dat zijn enzymen die de thiamine-moleculen splitsen/afbreken en inactief maken. Thiamine is vitamine B1. Vooral vissen als makreel, haring en sardien bevat thiaminases. Zalm bevat het bijv. weer niet. Je kunt dus best 10% vis geven waarvan je de helft bijv. aan zalm voert en de andere helft aan markeel, haring, sardien, etc. Maar ga je + 10% rauwe vis voeren in de vorm van rauwe haring, makreel, sardien: loop je de kans dat je hond verlammingsverschijnselen krijgt. En dat is niet wat we willen. Dus ik zou zeggen "blijf aan de veilig kant" en dat is dat je sowieso onder die 10% blijft. De ervaring heeft verder geleerd dat heel veel honden helemaal niet zo dol zijn op rauwe vis. Dus voor de meeste is zo'n 5% wel mooi. Lust jouw hond 10% : prima, maar dan is een mix van thiaminases-vrije vissen zeer gewenst. En aangezien de meeste mensen dit soort materie dingen veel te diep vinden gaan, roep ik uit gemak "ah, zo'n om-de-na-bij 5% rauwe verse vette vis is voldoende".

Wat je nu gevoerd hebt, kun je niet meer gebruiken als eliminatie. Maar ik zie kwartel en parelhoen niet op het lijstje, dus kun je daar nog mee werken.

Het kan door een voedsel allergie worden veroorzaakt. Volgens de geleerden komt een voedsel allergie bij honden echter helemaal niet zo vaak voor als we denken. Je honden kunnen dit ook krijgen van het zwemmen alleen. Of van een allergie voor iets anders, zoals pollen of huisstofmijt.

In NL is het verboden om met lood te schieten trouwens.
#2993416
Wow, erg bedankt dat je gereageerd hebt Lizzy, ik wist niet dat dat door vis kon gebeuren, ik kocht altijd van die 500 gram zakken en daarvan gaf ik zo 250 gram aan per hond. 
Dit zal ik dus ook niet meer doen. Mijn honden eten namelijk alles wat je ze voorschotelt ( de lab zelfs meer dan dat ::) )
Ik zal mijn hele menu maar meteen even laten nakijken op het forum, kijken wat ik allemaal fout doe en wat ik kan veranderen.

Ze hebben er nu ook geen last meer van hun oren en hotspots sinds ze alleen nog maar in hun zwembad mogen waar vers kraanwater ingaat.
Dan maar een zwembad van 3 meter bij 3 meter, want ik vindt het strand met die kans op zoutvergiftiging/stroming onder water en de meeren met blauwalg/takken onder water ook maar eng.

Ben zo blij dat ik me heb aangemeld en deze vraag heb gesteld.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door