Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2991107
Mup is afgelopen vrijdag gesteriliseerd. Kreeg bij het ophalen de opmerking dat ze vrij veel vet om haar eierstokken had zitten en dat ze echt niet dikker mag worden.

Nu weet ik zeker dat Mup echt niet dik is, nog niet een beetje; kan haar ribben goed voelen en ze heeft een goed afgetekende taille. Ze BARFt en ik voer weinig vet vlees, bovendien snap ik niet helemaal wat dat vet om haar eierstokken doet als ze helemaal niet dik is.. Ik voer op het oog en ze schommelt ook helemaal niet in gewicht.

Ik weet dat slanke mensen ook veel vet rond hun organen kunnen hebben en dat dat als gevaarlijk wordt beschouwd (vooral als het rond de lever zit) ivm diabetes etc.. Vooral als ze weinig bewegen.

Geldt voor honden hetzelfde? En zou het vet om haar eierstokken een maat kunnen zijn voor de hoeveelheid vet om haar andere organen? Kortom, Zou ik me zorgen moeten maken/actief iets moeten doen om dit te verminderen...?
Door Lizzy
#2991646
Hoe oud is Mup? Oudere teven hebben ook vaak vet om de eierstokken. En misschien wilde je dierenarts je waarschuwen haar niet dikker te laten worden, aangezien de meeste teven wel dikker (te dik) worden na een castratie? Vraag het hem/haar anders even, bel op en vraag "wat bedoelde je daarmee?".
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2991697
Ze is 1  ;)

Ik heb gevraagd of ik er iets aan moet doen, maar ze zeggen alleen dat ze inderdaad niet dik is, maar toch niet dikker mag worden, en dat het vet zich bij haar blijkbaar rond de organen opslaat ipv onderhuids.

Klinkt mij alsof ze toch te dik is, ookal is dat aan de buitenkant niet te zien...
Gebruikersavatar
Door doranto
#2991710
Als ze daar zeggen dat ze niet te dik is en jij vind dat zelf ook, dan denk ik dat je gewoon niets moet doen en je je daarover geen zorgen moet maken. Ik denk dat het feit dat veel honden na een castratie dik worden inderdaad waarschijnlijk meespeelt bij deze DA om je op deze manier te waarschuwen. Laat je niet bang maken. Ik denk dat je gewoon een normale gezonde hond hebt. (Zeker als ik zo naar de foto kijk  ;))
Laatst gewijzigd door doranto op di 16 sep 2014, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#2991934
Wat goed van die da dat hij/zij je waarschuwt. Een eerlijk verhaal lijkt mij en ik kan het wel degelijk plaatsen!
Op de foto lijkt je hond idd niet te dik maar op een foto kan ik niet voelen en er is verschil tussen spieren of papperig om het maar zo te zeggen.
Ik vind je hond ook niet dun, en als er nu al bovengemiddeld vet om de eierstokken zat dan zou het heel goed kunnen zijn dat je deze hond schraler moet voeren en schraler moet houden. Mooi droog met bespiering en geen blub.

Vet om organen of een vet omentum komen wij heel vaak tegen. Ook bij dieren die qua uiterlijk niet te dik lijken. Ook wij waarschuwen de eigenaar dat het dier zeker niet dikker moet worden. 
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2991977
Ze heeft strakke billetjes en schouders, wel veel los vel rond haar nek en haar buik is op het moment geen sixpack omdat ze schijnzwanger is (was) en die bloedvaten nog dik zijn.

Maar ik moest inderdaad ook meteen denken aan magere mensen met vet rond hun organen, wat wel degelijk kwaad kan op lange termijn. Ze heeft afgelopen weken slecht gegeten (door schijnzwangerschap denk ik) en krijgt in mijn nieuwe berekening 130 gram per dag minder, daarmee zit ze op 2%.
Is wat dunner geworden (vind haar nu schriel, maar misschien hoort dat bij haar), zal dit zo eens aanhouden en zien wat het doet!
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2991980
Of niet zien wat het doet, want ik laat haar niet nog een keer opensnijden natuurlijk... Over week of 4 wel naar holistisch DA, misschien dat die er ook nog wat zinnigs over te zeggen heeft.
Door Lizzy
#2992074
Ja, slanke mensen kunnen verborgen vet hebben. Maar dat zijn dan slanke mensen die vaak crash diëten hebben gevolgd, die in de regel niet goed eten en die niet bewegen. Als jouw hond gewoon een fatsoenlijk BARF menu krijgt, met kwalitatief hoogwaardig vlees, als je haar voldoende beweging geeft en als je haar normaal voert: is dat uitstekend en het enige dat je kunt doen.

We hebben het hier niet over een moddervette hond, die geen beweging krijgt en smerige rotzooi te eten krijgt, toch??

Er zijn overigens wel KVV's waarvan ik denk "gatver, moet een hond dat eten?". Mag een hond nog zo goed met vet om kunnen gaan en zijn energie halen uit vet (zeker bij gebrek aan koolhydraat!), maar er zijn grenzen.... En sommige KVV merken..... :-X (en zeker KVV's...., het kost natuurlijk lekker weinig, om heel veel vet in je product te stoppen,kwalitatief mager spiervlees is zeg maar het duurst en dat zit er dan ook het minst in). Dus ik weet niet wat je voert, maar als je geen BARF maar KVV voert, zou je daar nog eens kritisch naar kunnen kijken.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2992111
Ze moet van mij inderdaad zo veel mogelijk buiten spelen en niet op de bank zitten met een hamburgers en een fles cola en computerspelletjes spelen  :D

Ze krijgt nu ruim een jaar BARF, en als ik ooit kvv voer is het Alaska , Tammenga of heeeeeel soms Rodi of smuldier.

Nu op 1x per dag en wat minder voer eet ze wel veel beter dan de afgelopen 4 weken, het bakje gaat nu iedere dag gewoon leeg.. Ze krijgt overigens niet 130 gram maar 50 gram minder dan voorheen, er moest 130 gram boter bij mijn cakemix... ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door