Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door src_esther
#3372228
Janie2 schreef:Ik zou je geluk niet willen troeven met te lang wachten, niet pas cytopoint bij jeuk. En dan na een week na de nieuwe injectie een tweede diersoort bijgeven.
Ik zou toch willen weten hoelang het werkt. Stel het werkt 6 maanden, dan is het toch niet slim om elke 2 maanden die prik te zetten? Niemand die waarschijnlijk kan vertellen wat daar de effecten van zijn... En geen, daar geloof ik niet in.
Door eelke
#3372229
Klopt, maar dat kun je ook testen als je op 2 of 3 diersoorten zit.

Ik zou de volgorde van handelen baseren op risicoś; Cytopoint uitgewerkt; gegarandeerd jeuk. Nieuwe diersoort; kans op jeuk. Dus eerst nog een cytoppoint, dan een diersoort (of 2) elimineren, en dan kijken hoe lang cytopoint werkt. Je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3372230
src_esther schreef:Ik zou toch willen weten hoelang het werkt. Stel het werkt 6 maanden, dan is het toch niet slim om elke 2 maanden die prik te zetten? Niemand die waarschijnlijk kan vertellen wat daar de effecten van zijn... En geen, daar geloof ik niet in.
Hmmmm, het is nu natuurlijk even moeilijk hoe verder
Aan de ene kant super dat de cytopoint zijn werk zo goed doet en Nelson al zoveel langer goed reageert als dat jullie hadden durven dromen
Aan de andere kant....hoelang zou je dan op alleen konijn moeten blijven als de prik inderdaad misschien wel 6 maanden werkt

Ik persoonlijk zou (ondanks de hoge prijs qua voer) toch nog even op deze manier doorgaan
Voor tekorten zou ik zelf niet zo snel bang zijn....zijn vers is altijd nog vele malen beter als de gemiddelde dood gekookte brok waar legio honden hun leven lang op staan

Mocht er over een week of wat nog steeds geen jeuk zijn zou ik het risico gaan nemen om er een diersoort bij te doen
Maar dat is voor mijn gewoon gevoelsmatig, want over een paar weken is de situatie natuurlijk niet anders als nu .... behalve dat je dan nog harder mag juichen dat het kereltje zo lang jeukvrij is ;)
#3372248
Maar zijn er ook geen honden die eenmaal een injectie krijgen en daarna nooit meer jeuk krijgen? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
In dat geval is het toch belachelijk hem nog eens te zetten?
Gebruikersavatar
Door Ina
#3372251
pearlsofpassion schreef:Maar zijn er ook geen honden die eenmaal een injectie krijgen en daarna nooit meer jeuk krijgen? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
In dat geval is het toch belachelijk hem nog eens te zetten?
Klopt hoor, onze dame heeft aan 1 injectie genoeg gehad
Was wel een hele andere klachtenrange als Nelson, maar des al niet te min waren wij (ik en DA) ernstig verbaasd dat ze met die ene injectie toe kon

Daarom zou ik nu ook absoluut niet alweer een injectie zetten
Punt 1 zal het niks doen want er zijn geen klachten en punt 2 weet je dan niet hoelang het effect van de eerste injectie zou zijn aangehouden
Daarnaast blijft het natuurlijk prutzooi die je in je hond gooit, dus zolang het niet nodig is zou ik die injectie zolang mogelijk uitstellen en over een paar weken, als de jeuk nog steeds uitblijft, voorzichtig een diersoort toe gaan voegen
Door MillyMol
#3372253
Is er een manier om te onderzoeken of Nelson een tekort aan bepaalde voedingsstoffen / vitaminen heeft? Als het antwoord ‘ Ja’ is, dan zou ik dat eerst doen: meten = weten.
Als daaruit komt dat er geen sprake is van tekorten dan zou je kunnen wachten tot de cito point is uitgewerkt, dan de tweede dosis toedienen en dan na een week of zo een tweede diersoort toevoegen. Nelson krijgt nu in ieder geval alle belangrijke dierlijke bestanddelen binnen: vleesbot, spiervlees en orgaan. De kans op een tekort aan iets lijkt me niet bijzonder groot.
Door src_esther
#3372258
pearlsofpassion schreef:Maar zijn er ook geen honden die eenmaal een injectie krijgen en daarna nooit meer jeuk krijgen? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
In dat geval is het toch belachelijk hem nog eens te zetten?
+1 en ook wat Ina en MillyMol zeggen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3372262
Nu een injectie zetten willen we niet.
We weten dat Nelson een rare hond is en stel nou dat hij dit spul niet afbreekt en het daarom zo lang werkt. Dan weet je dus ook niet wat er gebeurd als je hem nog een dosis geeft.

Ik weet niet of je bloed kan prikken op tekorten. Dat zou ik kunnen navragen inderdaad. Hij heeft ooit een supplement gehad en daar reageerde hij ongeveer even slecht op als op brok (ook hopeloos) en ik heb zomaar het vermoeden dat hij op chemische toevoegingen heftiger reageert dan op zuiver vlees.
Door hannabelgje
#3372264
Volgens Tannetje Koning kan een hond prima leven op 1 diersoort. De reden voor afwisseling heeft te maken met het onstaan van overgevoeligheid als er maar 1 soort diersoort gebruikt wordt. En dat zou bij een hond als Nelson wel een risico zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3372271
hannabelgje schreef:Volgens Tannetje Koning kan een hond prima leven op 1 diersoort. De reden voor afwisseling heeft te maken met het onstaan van overgevoeligheid als er maar 1 soort diersoort gebruikt wordt. En dat zou bij een hond als Nelson wel een risico zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Als dit echt zo is dan zou dat fijn zijn. Dan zou ik kunnen wachten. Die allergie ontwikkelen is zeker een groot risico. Maar dan heeft het wel minder haast.

Ik vind het wel moeilijk te geloven moet ik zeggen. De konijnen van tegenwoordig hebben nou ook nog niet zo'n best leven helaas, en volledig wild krijg ik gewoon niet voor elkaar. Maar aan de andere kant krijgt hij wel alle noodzakelijke onderdelen (bot, spiervlees, nieren, lever, hart en als extra's kop met hersenen en longen).
Door Lizzy
#3372275
hannabelgje schreef:Volgens Tannetje Koning kan een hond prima leven op 1 diersoort. De reden voor afwisseling heeft te maken met het onstaan van overgevoeligheid als er maar 1 soort diersoort gebruikt wordt. En dat zou bij een hond als Nelson wel een risico zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ja, Tannetje is deze mening toe gedaan. Maar niet zomaar! Ten eerste zit er in Bandit om die reden bijvoorbeeld ook groenten, vis, maiskiemolie en rijst. En je moet verder qua percentages ook goed kijken naar wat je voert. En 10% orgaan is daarbij bijvoorbeeld echt niet voldoende om voldoende vitamines te leveren. Tannetje heeft het over 30% orgaan. Daar zit in het geval van Bandit dan ook wel pens bij (en ik weet niet hoeveel).

Dit zit er in Bandit:

30% RMB's (50% bot, 50% vlees)
30% orgaanvlees waaronder pens, hart, lever, long en nier
30% spiervlees (in totaal dus 45%)
en de overige 10% bestaat uit: wisselende groente maar in elk geval een groene en een knol
zilvervliesrijst, vis en maiskiemolie.

Ik ben het verder natuurlijk ook niet met haar eens, dat moge duidelijk zijn. Ja, je hond overleeft wel, dat geloof ik zeker. Maar wij proberen optimaal te voeren en 1 diersoort voeren (jaar in jaar uit) hoort daar in mijn ogen gewoon niet bij. Maar goed, ik weet niet wat je precies voert qua KVV en hoeveel orgaan daar in zit maar misschien kun je eens met je KVV fabrikant overleggen. En dan denk ik dat je toch wel een % of 20 orgaanvlees zou moeten voeren van konijn.

De extra's zoals maiskiemolie en vis zit er natuurlijk voor Nelson niet in. Maar ik denk dat je dit (alleen konijn maar dan wel op voorwaarde dat er meer orgaan in zit) best een jaar kunt voeren zonder dat er ongelukken gebeuren. En misschien wel twee. Weet je, je gaat het echt wel merken, als hij iets tekort gaat komen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3372276
Mijn kvv bevat:

25% kaal vleesbot (schouders en rug)
15% orgaanvlees (hart/long, nier, lever)
60% spiervlees

Ik voer geregeld kop en spiervlees.
Wat ik nog zou kunnen doen is wekelijks een heel, wild, konijn geven.

Barf heeft nog altijd sterk mijn voorkeur maar ik krijg mijn man echt niet zo ver dat hij het oké vindt dat ik weer uren moet gaan portioneren op onze vrije avond. Karkas kan ik kopen per kilo en dan voer ik dat in drie dagen op. Dat is geen moeite.
Spiervlees krijgt hij zo'n 200 gram. Ik zou dat per kilo kunnen kopen en dan is het nog wel redelijk handig te verdelen misschien.
Ik blijf alleen zitten met orgaan. Als er iemand een manier weet om orgaan te voeren zonder alles eerst te moeten laten ontdooien, snijden, wegen, in zakjes doen en weer invriezen dan hoor ik het héél graag. Volgens mij zat hij altijd op zo'n 80 gram per dag.
Als er een methode is om dat anders te doen dan zou ik weer over kunnen op barf. Want eerlijk is eerlijk, mijn kvv ziet er prachtig uit maar ik kan nooit met zekerheid zeggen wat de kwaliteit is van het vlees wat er in is gegaan.
Door hannabelgje
#3372283
Orgaan koop ik ook per kilo. Ik haal 1 kilo uit de vriezer. Voer dat die dag (als onderdeel van het menu van die dag) en doe de rest in porties in de vriezer terwijl ik politieagent speel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door