Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door De Purmerpeitjes
#2966837
Hallo forummers,


Misschien is dit een bekende vraag.  Dan mogen jullie wat mij betreft ook de link naar het betreffende topic plaatsten.
Ik ben benieuwd wat voor vlees jullie geven als jullie hond last heeft van struviet .
Of oxalaat?  Volgens mij zit daar ook nog verschil in toch?

Ik voer meestal KVV en stel niet zelf samen.  Maar mag ook tips over zelfs samen stellen.
Bij het KVV geef ik ook nog div. groente, geitenyoghurt, soms fruit.  Omega3-(6) olie

PH waarde is ook te hoog...hiervoor geef ik cranberry capsules.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2966903
Wij geven onze katten met overgevoeligheid voor struviet gewoon normaal kvv (zelfgemalen) volgende normale percentages. Enige wat we er extra aan doen is als we ze voeren er een dikke plens water overheen en dan soepje maken, zodat ze véél drinken. Ik laat ze regelmatig testen bij de dierenarts en hiermee blijven de kristallen heel aardig onder controle.
Door Lizzy
#2966917
Hier over calcium oxalaat een linkje:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... msg2845654

En struviet: dat hangt er vanaf waardoor de struviet veroorzaakt wordt. In sommige gevallen is dat een blaasontsteking. En soms moeten de bacterieen dan simpelweg met een AB kuur bestrijd worden. Verder moet je bij struviet de urine aanzuren. Dus een gewoon normaal BARF dieet maar dan tijdelijk zonder groenten. En aanzuren met vitamine C of cranberry of biologische appelazijn (en soms in combinatie). Omega 6 moet je je hond niet geven. Rauwe voeding bevat al meer dan genoeg omega 6 vetzuren.
Door Lizzy
#2966920
En ja, oxalaat en struviet zit verschil in.

Oh, ook nog voor oxalaat: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=2

Over calcium oxalaat:
Calciumoxalaat is ook een veel voorkomende vorm van blaasgruis. 73 % van de honden met calciumoxalaat bestaat uit reuen, deze honden zijn meestal tussen de 5 en 12 jaar oud. Bij de vorming van calciumoxalaat speelt erfelijkheid een rol. Normaal gesproken is de stof nephrocalcine in de urine aanwezig, deze stof voorkomt de vorming van calciumoxalaat stenen. Bij honden die last hebben van calciumoxalaat stenen is deze stof niet aanwezig in de urine. Calciumoxalaat stenen kunnen niet opgelost worden m.b.v. een speciaal voer, maar moeten operatief verwijderd worden. De kans dat de calciumoxalaat stenen na operatief verwijderen binnen 3 jaar weer terugkomen is 50 %. Speciaal voer met een laag gehalte aan magnesium, calcium en oxalaat kan de kans op een terugkeer van de urinestenen verkleinen. Ook bij deze vorm van blaasgruis is het erg belangrijk dat de hond voldoende drinkt en regelmatig plast, om te voorkomen dat de urine lang in de blaas blijft zitten. Het geven van blikvoer aan honden met calciumoxalaat stenen wordt aangeraden i.v.m. het hoge vochtgehalte van blikvoer. Ook dit bevordert weer de frequentie van het plassen van de hond.

En:
Calciumoxalaat dihydraat kristallen worden doorgaans gezien als kleurloze vierkanten waarvan de hoeken zijn verbonden door kruisende lijnen (die lijken op een envelop). Ze kunnen voorkomen in urine van elke pH. De kristallen variëren in omvang, van heel groot tot heel klein.
In sommige gevallen, kan een groot aantal kleine oxalaten  worden weergegeven als amorf, tenzij onderzocht bij een hoge vergrotingsfactor. Deze kristallen worden vaak gezien in normale urine van paarden en vee. Ze komen minder vaak voor in de normale honden en katten urines. Urolithiasis vanwege calciumoxalaat is gemeld bij zowel honden en katten. In sommige gevallen komen zij secundair voor bij abnormale calcium (verhoogde) uitscheiding als gevolg van aandoeningen van calcium metabolisme (bijv. hyperparathyroidie). Mini Schnauzers hebben vaak calciumoxalaat urolithiasis.
Calciumoxalaat dihydraat kristallen kunnen ook worden gezien in gevallen van ethyleenglycol intoxicatie. Als ze worden gezien in grote aantallen in de urine van een hond of kat met acuut nierfalen, moet rekening moet gehouden met deze diagnose.
Door De Purmerpeitjes
#2966952
Alvast bedankt voor de reacties.  Ik dacht dat groentes juist goed waren om erbij te geven, dacht ik ergens gelezen te hebben.  Hoeveel appelazijn mag je geven? En vitamine C.  Cranberry alleen is niet genoeg?  Wordt het allemaal niet teveel dan.  Ze drinkt zeker genoeg en ik laat de plas regelmatig checken.  Ik let erop dat ik omega 3 geef maar laatst zag ik dat er toch ook een beetje 6 bij zag. Bij de meeste olieen  is het toch meestal een combi. Ik heb op dit moment de zalmolie van Dursy Dog. Ik ga de antwoorden even doornemen, alvast hartelijk dank .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door