Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#2966526
Goedemorgen,

Aangezien mijn hond en ik ( voornamelijk mijn hond ;D )nogal fanatiek sporten, wil ik haar graag wat extra ondersteuning voor haar gewrichten geven.
Nu heb ik goede verhalen gehoord over visolie en glucosamine.

Welke van de twee kan ik het beste gebruiken, of kan het samen, of kan het om en om? En kan ik dit gewoon naast de kokosolie die zij krijgt geven?

Ik hoor graag wat jullie bevindingen hier in zijn.
Door Lizzy
#2966532
Visolie en glucosamine kan beide gegeven worden, naast de kokosolie. Verder sport ik niet fanatiek met mijn honden dus weet ik niet wat in jouw geval het best aan te raden is. Misschien iemand anders!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2966548
Wat is intensief? Ik denk dat je wel heel veel moet sporten wil je daar speciaal iets voor moeten geven.

Wij geven wel visolie en een supplement met glucosamine, gondritoine (ofzo) en nog wat dingen erin (phytonic Joint com), vanwege HD en slijtage en in zijn rug. We sporten ook met hem, maar niet in het bijzonder veel en hij krijgt gemiddeld beweging (waarschijnlijk naar de maatstaven hier op het forum zelfs eerder weinig).

Visolie geef je in ieder geval niet op de dagen dat je vis voert. Ik zou als je voor een supplement met glucosamine kiest, goed kijken dat er geen natuurlijke pijnstiller in zit. Dat zit in de phytonics wel en dat lijkt me erg ongewenst bij een gezonde hond.

Persoonlijk zou ik mezelf afvragen of het sporten nog wel in balans is met het belang van het dier als je kunstgrepen in de voeding uit moet gaan halen om hem gezond te houden. Niets mis met sport, ook niet met wat meer sporten. Maar op het moment dat je zó veel sport dat je bang bent voor overmatige slijtage, zou ik daar even over na gaan denken. Geen waardeoordeel van mijn kant, maar wel mijn Two Cents hierbij.
Door charmed
#2966551
Met kokosolie moet je wel oppassen denk ik als een hond fanatiek sport, hier kunnen honden ook van afvallen. Even goed in de gaten houden dan. Ik heb een paar dagen kokosolie gebruikt, maar dat ging niet goed, zit nu op olijfolie. (ik heb geen sportende honden, maar honden met te weinig energie) de kokosolie koste haar dus te veel energie. Ze had er positieve reacties op, maar ook dat ze afviel . Terwijl ze al te mager was.
Door Bakker01
#2966563
Dank jullie wel!

Het is niet zo dat ze overmatig sport. Sorry, daar ben ik ook niet echt duidelijk in geweest. Het is meer dat zij daar erg gepassioneerd in is en mega fanatiek. We sporten één keer per week op de club (hindernissenbaan etc.) en voor de rest zwemmen, fietsen, flirtpole en wandelingen aan de lijn/lange lijn.

Ik ben in de veronderstelling dat hoe meer je sport, hoe meer kans iemand heeft op blessures. Ik had daardoor het idee opgevat dit deze supplementen hier in bijdragen.

Ze heeft laatst kort gemankt en hierdoor hebben wij twee weken rust in acht genomen. Haar ellenboog had een optater gekregen doordat ze zich verstapt had. Dit was overigens niet tijdens het sporten, maar tijdens ons rondje in het bos. :(
Maar daarom wil ik heel graag van te voren dingen voorkomen voor zover dat mogelijk is.

Mocht dit niet het geval zijn, dan hoor ik het graag! En ik ben juist heel blij met jouw eerlijke reactie Kaela!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2966904
Dat klinkt zeker niet als té hoor, Bakker01.

Blessures kun je naar mening niet voorkomen. Bovendien helpen de supplementen die je noemt voor de gewrichten. Naar mijn mening is dit bij een gezonde hond niet nodig.
Ik zou bij jou hond wel voldoende verse vette vis voeren (maar niet meer dan het aanbevolen percentage!), voor de omega 3. Eet je hond slecht vis, dan zou een onderhoudsdosis visolie wel zinvol zijn. Maar glucosamine krijgen ze genoeg binnen via hun vleesbot en zou ik daarom in jou omstandigheden niet supplementeren.

Blessures zijn het beste te voorkomen door je hond in goede conditie te houden, verstandig om te gaan met warming-up en cooling down en de afwisseling in de soorten beweging (draaien/springen versus rechtlijnig ed). Dus vooral lekker doorgaan met je sporten!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door