Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2953271
Graag jullie mening over enten van weil.
In de Hoeksche waard is door de DA de ziekte van weil geconstateerd.
Deze hond WAS wel GEËNT dus een andere variant. Welke is nog niet bekend.
Ze maken ook de omgeving niet bekend waar de hond het heeft opgelopen.
Daar baal ik stevig van, zo kan je zelf ook geen voorzorgsmaatregelingen  treffen.

Mijn honden zijn niet geënt tegen weil, omdat ik overal las wat de bijwerkingen zijn en dat er
ook honden overleden zijn.

Maar twijfel nu toch of ik ze wel of niet moet laten enten, ook al is het waarschijnlijk een andere variant.

:(
#2953278
kizzy schreef: Graag jullie mening over enten van weil.
In de Hoeksche waard is door de DA de ziekte van weil geconstateerd.
Deze hond WAS wel GEËNT dus een andere variant. Welke is nog niet bekend.
Ze maken ook de omgeving niet bekend waar de hond het heeft opgelopen.
Daar baal ik stevig van, zo kan je zelf ook geen voorzorgsmaatregelingen  treffen.

Mijn honden zijn niet geënt tegen weil, omdat ik overal las wat de bijwerkingen zijn en dat er
ook honden overleden zijn.

Maar twijfel nu toch of ik ze wel of niet moet laten enten, ook al is het waarschijnlijk een andere variant.

:(
Wie zegt dat? Als ze niet weten welke variant, kunnen ze toch ook niet zeggen dat het een "andere variant" is?!
En als het dus een andere variant is, eentje die niet in het vaccin zit, heeft dat hele enten dus geen zin.....
#2953282
kizzy schreef: ja maar ben toch best geschrokken nu het zo dicht bij komt. Lees je ook nog op het forum van DA dat iemand zijn kindje van 1,5 heeft verloren die had weil opgelopen bij de haringvliet. ( niet dit jaar ) maar ook nooit wat van gehoord of gelezen terwijl dat ook bij ons in de buurt is. Daarom begon ik weer te twijfelen.
Mmmmm, misschien moeten we ook al onze kindjes en onszelf laten vaccineren :g:
#2953284
Nee, ik zou niet enten.
Je ziet maar weer dat enten dus geen garantie geeft en je dus toch een zieke hond kan krijgen. Daarnaast blijven er teveel vragen open. Waar is deze hond geweest, was het een oude hond, minder weerstand, zwak door andere gezondheidsproblemen? Hoe groot was het risico, werd hij veel blootgesteld aan vuil water, ratten?

Ik zou mijn hond wel uit het water houden. Gewoon, omdat mij dat een fijner gevoel zou geven. Maar of dat ook wetenschappelijk onderbouwt is weet ik niet  :biggrin2:
#2953386
kizzy schreef: Je wil niet weten  hoe mensen zo simpel kunnen reageren en eigenlijk amper weten wat het is waarmee hun hond wordt geent. Ik denk niet dat ze zelf staan te trappelen om dan geënt te worden en wat de bijwerkingen kunnen zijn.

dank jullie weer voor de steun ben weer overtuigd :)
Nou, ik vraag me dat af.
Voor ik hier op bp kwam was ik me echt totaal niet van gevaren van entingen bewust. Ik vraag me nu bijvoorbeeld ook af of ik de paarden nog wel standaard laat enten. En stel er zou ooit een kleine geboren worden, dan weet ik ook niet of ik het huidige entschema wel zou aanhouden. Als ik hoor hoeveel meisjes er zijn geënt tegen baarmoederhalskanker...
Vroeger liet ik mijn hond ook altijd enten. Hij kreeg maar liefst elk jaar de volledige, grote coctail inclusief rabies, weil en kennelhoest.
Dus dat je twijfelt is niet gek, dat doe ik ook wel eens. Maar fijn dat je er nu uit bent.
Of je nou wel of niet laat enten: het gaat erom dat je er achter staat.
#2953404
De vraag of je Lepto laat vaccineren blijft denk ik altijd een lastige, als je hond niet eerder al een fikse ent-reactie liet zien. Zelf kies ik er niet meer voor, maar het is een ziekte die je toch echt liever niet hebt :-\ Jouw verhaal bevestigt mij in m'n keuze: de hond was wél gevaccineerd en liep desondanks Lepto op. Mogelijk een variant waartegen de hond gevaccineerd was. En dat kán, theoretisch gezien verloopt het dan wel wat milder, evenals van de griepprik gezegd wordt.

Ik houd mijn honden niet uit het water. Water is hun lust en hun leven. Ik let in de zomer en m.n. de periode waarin het risico op Weil het hoogst is (aug t/m nov) wél op waar ze het water in gaan. Diep, stromend water ervaar ik als een aanvaardbaar risico, stilstaande warme slootjes vermijd ik in die periode.
Maar het is en blijft steeds je eigen afweging en inschatting, want de Lepto vaccinatie is zondermeer een ontzettend rottige, de ziekte waarop daarmee minder (of milder) risico zal zijn ook..
#2953505
Parelridder schreef: De vraag of je Lepto laat vaccineren blijft denk ik altijd een lastige, als je hond niet eerder al een fikse ent-reactie liet zien. Zelf kies ik er niet meer voor, maar het is een ziekte die je toch echt liever niet hebt :-\ Jouw verhaal bevestigt mij in m'n keuze: de hond was wél gevaccineerd en liep desondanks Lepto op. Mogelijk een variant waartegen de hond gevaccineerd was. En dat kán, theoretisch gezien verloopt het dan wel wat milder, evenals van de griepprik gezegd wordt.

Ik houd mijn honden niet uit het water. Water is hun lust en hun leven. Ik let in de zomer en m.n. de periode waarin het risico op Weil het hoogst is (aug t/m nov) wél op waar ze het water in gaan. Diep, stromend water ervaar ik als een aanvaardbaar risico, stilstaande warme slootjes vermijd ik in die periode.
Maar het is en blijft steeds je eigen afweging en inschatting, want de Lepto vaccinatie is zondermeer een ontzettend rottige, de ziekte waarop daarmee minder (of milder) risico zal zijn ook..
Hier houd ik Nelson altijd uit stilstaand water en sloten. Maar stel dat mijn dierenarts zou zeggen dat er weil is geconstateerd zou ik water toch even laten voor wat het is, puur voor mijn gevoel. Overigens vind ik het hoe dan ook lastig dit jaar. Natte herfst, zwakke winter, heet voorjaar... Ik vertrouw het water niet meer zo.
#2954018
kizzy schreef: Graag jullie mening over enten van weil.
In de Hoeksche waard is door de DA de ziekte van weil geconstateerd.
Deze hond WAS wel GEËNT dus een andere variant. Welke is nog niet bekend.
Ze maken ook de omgeving niet bekend waar de hond het heeft opgelopen.
Daar baal ik stevig van, zo kan je zelf ook geen voorzorgsmaatregelingen  treffen.

Mijn honden zijn niet geënt tegen weil, omdat ik overal las wat de bijwerkingen zijn en dat er
ook honden overleden zijn.

Maar twijfel nu toch of ik ze wel of niet moet laten enten, ook al is het waarschijnlijk een andere variant.

:(
Wie is deze DA? In Strijen?
Ik hoorde gisteren ook een aantal hondeneigenaars helemaal in paniek hierover praten...
#2954071
kizzy schreef: ja maar ben toch best geschrokken nu het zo dicht bij komt. Lees je ook nog op het forum van DA dat iemand zijn kindje van 1,5 heeft verloren die had weil opgelopen bij de haringvliet. ( niet dit jaar ) maar ook nooit wat van gehoord of gelezen terwijl dat ook bij ons in de buurt is. Daarom begon ik weer te twijfelen.
Gevallen van Weil moeten gemeld worden bij het ministerie van volksgezondheid, zodat men eventueel maatregelen kan nemen in de zin van waarschuwingen (voor mensen) bij (zwem)water. Je zou dus daar kunnen navragen of die gevallen er idd geweest zijn en welke variant Weil dit geweest.

Maar goed, ik schat zo maar in dat de variant, die nog niet bekend, maar waarvan ze blijkbaar al wel weten dat het niet diegene is die in het (oude) vaccin zit (dit klinkt echt heel onlogisch hoor) dat het dan de variant is die in het nieuwe vaccin zit. Tot zover de tot nu geslaagde actie tot het angst injagen en aanzetten tot het zetten van het nieuwe Weilvaccin.
#2954095
Angelique schreef: (...) Tot zover de tot nu geslaagde actie tot het angst injagen en aanzetten tot het zetten van het nieuwe Weilvaccin.
;D Ja daar heb je een punt! Ik werd vorig jaar door onze da uitvoerig ingewreven dat er hier in de buurt maarliefst 2 honden Weil hadden opgelopen, toen ik mijn puppy op de leeftijd van 3 mnd. in oktober niet (m.i. onnodig) wilde belasten met de Lepto vaccinatie. Gelukkig was het bij die honden tijdig herkend & behandeld dankzij een da in de eigen praktijk, maar ik moest er ernstig rekening mee houden dat het hier dus óók voor komt en vaccinatie van levensbelang was!! Dus in het voorjaar moest ik er dan wel écht voor terug komen.
Enfin, afgelopen voorjaar trok de collega da aan mijn mouw (figuurlijk dan ;)) en vroeg of ik de honden nog moest laten vaccineren. Ik benutte de gelegenheid om mijn overpeinzingen tav het Lepto vaccin met haar te delen. Wat bleek, ze maakte melding van dat in hun (heel grote) praktijk bij niet meer dan 1 hond per jaar Lepto werd gediagnosticeerd. De 2 die vorig jaar nog door haar zouden zijn 'ontdekt' was ze zelf vergeten..? Laat ik het zo zeggen, ik vond het bijzonder dat ze zelf geen melding maakte van deze relatief nog recente ervaring en hieruit bekroop mij wel sterk het gevoel dat er wellicht e.e.a. wat was aangedikt/vervormd t.b.v. de verkoop van vaccins.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door