Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#2960813
Fido schreef: Een braunule zetten kan bij sommige dieren juist enorme stress geven terwijl een prik in de bil prima gaat. En de opmerking van die zenuw is onzin, iedere da en iedere paraveterinair weet waar die loopt en waar je dus niet moet prikken. Want als je die zenuw raakt kan dat heel veel schade geven en intra musculair prikken (in de spier) is ons dagelijks werk.

Een euthanasie voorbereiden, inleiden en uitvoeren is maatwerk! Welk dier, karakter van het dier, karakter eigenaar, fysieke toestand dier, anatomische toestand, welke plek (thuis, praktijk, grond, tafel, op schoot enz.)

Via de braunule is super maar er zijn dieren die meer gebaat zijn zonder "gefrummel" van een braunule plaatsen en je veel beter een prikje kan geven.
Het euthasaat via braunule is wederom super maar ook als er geen braunule geplaatst is zijn er hele mooie manieren van toedienen. In het hart is nét zo'n super manier als de braunule mits de da ervaring heeft met het hart aan te prikken waardoor het absoluut geen akelig gezicht is en verteld aan de eigenaar wat hij/zij gaat doen en of de eigenaar dat goed vindt.
In de nier prikken kan ook een mooie manier zijn en bij sommige diersoorten in de buikholte.
Welke combinatie gekozen wordt als inleiding speelt ook nog mee.

Overleg tussen eigenaar en dierenarts/ass. is dus enorm belangrijk. Een standaard euthanasie werkwijze voor alle dieren bestaat, in mijn ogen, niet!
Het klinkt misschien raar maar een euthanasie consult vooraf met een da of paraveterinair is absoluut niet raar maar juist heel waardevol.
Jammer dat je spreekt over  "onzin" en "gefrummel".
Gebruikersavatar
Door doranto
#2960821
JolandaB schreef: Jammer dat je spreekt over  "onzin" en "gefrummel".
Vind ik ook, want het is volgens mij toch wel de meest diervriendelijke manier.
En van wat ik zo hoor, is het bij een ervaren da beslist geen gefrummel.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 18 jul 2014, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2961013
Doranto schreef: Vind ik ook, want het is volgens mij toch wel de meest diervriendelijke manier.
En van wat ik zo hoor, is het bij een ervaren da beslist geen gefrummel.
Het is alleen de meest vriendelijke manier als de da het kan zetten zonder gedoe. Mijn ervaring (was niet voor het inslapen maar voor een operatie) is dat het plaatsen van een braunule een extreem gefrummel kan zijn. Arme beest ging helemaal gestresst de narcose in (en kwam dus ook gestresst na de operatie weer eruit), omdat het zo'n gedoe met die braunule was. Was trouwens echt geen slechte da, maar een kat met een ader die steeds wegrolde. Die ellende heb ik als mens ook in 1 arm als ze bloed willen prikken. Gelukkig is de andere arm wel aan te prikken.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2961026
Lil schreef: Het is alleen de meest vriendelijke manier als de da het kan zetten zonder gedoe. Mijn ervaring (was niet voor het inslapen maar voor een operatie) is dat het plaatsen van een braunule een extreem gefrummel kan zijn. Arme beest ging helemaal gestresst de narcose in (en kwam dus ook gestresst na de operatie weer eruit), omdat het zo'n gedoe met die braunule was. Was trouwens echt geen slechte da, maar een kat met een ader die steeds wegrolde. Die ellende heb ik als mens ook in 1 arm als ze bloed willen prikken. Gelukkig is de andere arm wel aan te prikken.
De da die ik nu gevonden heb is daar heel erg ervaren mee. Die hoeft in feite het pootje niet eens te scheren en prikt in een keer goed. Maar ja, het kan natuurlijk altijd een keer mis gaan, dat weet je nooit. We gaan er maar vanuit dat alles goed zal gaan, meer dan een ervaren da zoeken kan ik toch niet doen.
Door Lil
#2961029
Doranto schreef: De da die ik nu gevonden heb is daar heel erg ervaren mee. Die hoeft in feite het pootje niet eens te scheren en prikt in een keer goed. Maar ja, het kan natuurlijk altijd een keer mis gaan, dat weet je nooit. We gaan er maar vanuit dat alles goed zal gaan, meer dan een ervaren da zoeken kan ik toch niet doen.
nee precies en er zullen niet heel veel dieren zijn met een ader die weg rolt. Maar ik wilde zeggen het is niet dat het altijd aan de kundigheid van een da ligt  ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2961030
Lil schreef: nee precies en er zullen niet heel veel dieren zijn met een ader die weg rolt. Maar ik wilde zeggen het is niet dat het altijd aan de kundigheid van een da ligt  ;)
Uiteraard heb je daar helemaal gelijk in.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door