Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Urs
#2916148
Heeft er hier iemand ervaring met harttamponade bij de hond veroorzaakt door bloed in het hartzakje?
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2916491
Niet persoonlijk , maar las een verhaal over een satestokje die dat had veroorzaakt.
De tamponade kan door allerlei oorzaken ontstaan , het gevolg is bloed of [ontstekings]vocht in het hartzakje.
Door Lizzy
#2917304
Ik had er zelfs nog nooit eerder van gehoord!
Kun je zelf wat meer info geven? Weten ze wat de oorzaak is? Gaat het om jouw hond eigenlijk?
Door Urs
#2917442
Het gaat om Jasper, hij heeft bloed in het hartzakje veroorzaakt door een tumortje bij zijn hart ( hartzakje is aangeprikt) . Zijn hart is groot en zijn milt is enorm. In zijn milt zijn ook oneffenheden te zien. Het hart drukt tegen de luchtpijp die weer tegen de ruggenwervels word geduwd , daar komt dus die hoest prikkel vandaan.

Ik vroeg mij af hoe lang het duurt voor hij "aftakelt". Hij heeft als enigste symptoom nu dat hij af en toe hoest. tja je verwacht niet zijn doodvonnis als je naar de da gaat voor de hoest. Ik wist wel dat het zijn hart kon zijn want hij heeft een een shuffle.

Het is nu van dag tot dag bekijken hoe het gaat, wordt hji ernstig benauwd en krijgt uitvalverschijnselen dan moeten we afscheid gaan nemen van onze Vlaamse Reus. Das echt niet leuk.  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Jasper is nu 10 jaar.
Door Lizzy
#2917455
Oh Urs, wat ellendig :'( :'(
Ik hoop dat je nog een tijdje van Jasper mag genieten :-*
En dat er mensen zijn die hier iets meer over kunnen zeggen!
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2917677
Och wat triest :'(

Ik weet niet of je het wilt weten , maar het kan ook zijn dat je geen tijd krijgt om een beslissing te nemen. Mocht de tumor weer gaan bloeden ,en flink , dan kan het in een paar seconden gebeurt zijn.Mocht dat gebeuren , dan zal je hond alleen even wat druk op de borst krijgen , maar verder merkt hij er niks van.

Bij mensen kunnen ze door middel van een dikke naald het hartzakje leeg laten lopen , maar dat is over het algemeen seconden werk.

Operatief wordt er bij mensen nog wel eens een poging gedaan om het hele hartzakje te verwijderen , maar dat is een zeer ingrijpende operatie.

Ik zou hem lekker verwennen , en gewoon hem nog laten doen wat hij wil.
Ergens hoop ik voor je dat hij in zijn harnas mag gaan.

Veel sterkte.
Door Urs
#2919558
Jasper is er nog. Je ziet nu wel dat hij wat achteruit gaat, maar het gekke is dat hij niet meer hoest .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door