Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elise
#334053
Van maandag op dinsdag en gisteren ook de hele dag, met Spike aan het sukkelen geweest. Hij voelt zich ondertussen weer helemaal happy, maar ik plaats dit bericht toch even hier. Ik ben nl nieuwsgierig of jullie dit eerder hebben meegemaakt. Ik kopieer het even van dalmatierforum. En even ter aanvulling. Spike heeft die dag alles uitgekotst, wilde niet eten en ook niet eruit voor een plas. Vanaf een uur of 2 tot 's avonds 11 uur is hij niet meer uit zijn mand gekomen ook.

Urticaria

Pfft vannacht zijn we weer met Spike in de weer geweest. Gisteravond om 10 uur was er nog niks aan de hand. Hondjes lagen lekker in hun mandjes te slapen. Half 12 wilden we ze meenemen voor een laatste plas, zien we dat Spike zijn kop gebobbeld is. En het leek wel erger te worden terwijl we erbij stonden. Na het uitlaten nog eens goed bekeken en het was ondertussen dus veel erger geworden. Het waren niet van die pukkeltjes die hij krijgt als reactie op zijn voedselallergie. Dit zag er echt uit als Netelroos/urticaria. Maar Spike had er dus erg veel last van. Hij kon zijn draai niet meer vinden, en zijn huid was zeer gevoelig als we er aan kwamen.
We zijn de boeken even ingedoken, en hebben op internet gezocht of Netelroos ook voorkomt bij honden. In het boek Hond & Homeopathie van Atjo Westerhuis hebben we iets gevonden waarop het het meest lijkt.

"Lachesis"
"Bij enkele honden, voornamelijk Boxers, heb ik een merkwaardig soort allergie gezien, die kennelijk in het geneesmiddelbeeld van Lachesis past: urticaria of netelroos. Dit is een allergische huidreactie met plotseling opkomende kwaddels, die vrijwel uitsluitend of voornamelijk op de linkerhelft van het lichaam (kop, hals, romp) voorkomt, of in elk geval links begint. Het lijkt wel of de hond in de brandnetels heeft gelegen. Hij heeft overal bulten, waarop de haren overeidn staan. Het komt 's avonds op, blijft 's nachts bestaan (warmte, rust en slaap leiden kennelijk tot verergering) en de hond wordt er 's morgens mee wakker. Zodra hij 's morgens buiten komt en zich lekker beweegt in de frisse lucht, verdwijnen de symptomen weer net zo snel als ze gekomen zijn."

Bij Spike was het dus aan de linkerkant ook veel erger. Als je de bultjes bekeek zag je een vuurrode huid en hij voelde ook warm. Om half 2 had hij het nog steeds zo erg, maar ging hij uiteindelijk wel slapen. Vanochtend was het weg.

Nu heb ik zelf ook urticaria gehad en daarbij gebeurde precies hetzelfde: 's avonds begint het en overdag zakt het weer weg.

We zijn nu natuurlijk erg benieuwd wat er vanavond gebeurd. Hopelijk blijft het weg, want die arme Spike had het niet breed.
Ik heb geprobeerd er foto's van te maken, maar die zijn niet zo duidelijk, was ook om half 2 's nachts wat wil je

Iemand zoiets eerder mee gemaakt? Er over gehoord? En misschien nog tips ter verlichting van de klachten? Bij mensen geef je antihistamine.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Hitam
#334076
Komt geregeld voor, vooral bij honden met kortharige vachten zoals boxers en bulldoggen.
Als het rechtszijdig is, of over het hele lijf Apis. Linkszijdig inderdaad Lachesis.

De reguliere dierenarts geeft een prik met kortwerkende prednison en dan is het ook over.
Soms kun je merken dat het in een bepaald gebied, met bepaalde planten, gebeurt maar meestal is niet te achterhalen waardoor het veroorzaakt wordt en meestal gebeurt het maar een of enkele keren.
Door Truus
#334608
Jeetje je schrik je toch te pletter zeg ! Ik weet toevaalig dat een kennis dit ook bij zijn hond had. Met een spuit...en ik weet niet wat het was ....was het snel over.
Sterkte met Spike.!
Door ducktails
#334651
Komt me dus zeer bekend voor!
Mijn boxers hebben het ook gehad.
Het is zoals Hitam schrijft , een reaktie ergens op.
Zien er uit als een krentbol.
Ik doe er niks aan , behalve flink aaien tegen de jeuk.
Vaak is het na een halve dag op het hoogte punt en daarna zwakt het af.
Door Elise
#335172
ducktails schreef: Komt me dus zeer bekend voor!
Mijn boxers hebben het ook gehad.
Het is zoals Hitam schrijft , een reaktie ergens op.
Zien er uit als een krentbol.
Ik doe er niks aan , behalve flink aaien tegen de jeuk.
Vaak is het na een halve dag op het hoogte punt en daarna zwakt het af.
Grappig want het staat idd in dat stukje van Atjo Westerhuis dat dit bij boxers weleens voorkomt.

Spike gaat nu weer ok. Heeft een dag in zijn mand door gebracht, niet gegeten, was vandaag nog een klein beetje humeurig maar die bulten zijn verdwenen gelukkig!

Aaien was voor hem heel erg pijnlijk, dus we hebben hem maar zoveel mogelijk met rust gelaten. Hij wilde wel graag op een koele plek liggen, lekker languit op het laminaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door