Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#335113
Doedels schreef: Hé wat goed zeg :D Ik heb van Marcel Nijland (van het boek Hondse hoogstandjes) geleerd: als de hond niet meer kreupel is nog een week rust houden. Daarna rustig opbouwen en voorlopig nog niet doen waardoor de blessure is ontstaan. Maar dat is bij Kuma niet bekend. Vooral bij honden in de groei is het belangrijk om voldoende rust te nemen. Omdat er al zo veel energie in de groei gaat zitten, blijft er minder over voor het herstel.
Bedankt voor de tip!! We zullen zeker nog een weekje rust houden. Heel moeilijk met zo'n drukke pup. Gisteren hebben we haar maar eventjes voor een kleine boodschap meegenomen naar de stad, want ze werd echt gek thuis. Tja, en misschien heeft ze toen iets teveel gelopen, maar anders vliegt ze thuis heen en weer. Het is echt keizen tussen twee kwaden om die pup zo min mogelijk beweging te geven.
Door Helen
#335404
Kuma is bij de DA geweest. Kreupelheid ging toch niet naar wens over. Ze is verdacht van lpc in haar rechter elleboog.....Het stukje zit nog niet helemaal los en er is nog kans dat het weer volledig vergroeit. Mogelijk is er ook sprake van een minimale incongruentie, maar ook dat kan tijdelijk zijn. Ze moet 3 weken volledige rust houden. Ik ben helemaal ontdaan en verdrietig......We zijn zo voorzichtig met haar geweest, alles eraan gedaan om haar gezond op te laten groeien en dan dit...... :'( :'( :'( :'(
Door Helen
#335408
Heupen zijn ook gerontgend. Helemaal hd-vrij. Als deze officieel waren geweest was het zeker weten een hd-a zei de DA......Omdat het om een elleboog gaat en waarschijnlijk geen incongruentie kan het ook door trauma zijn gebeurd.....Ik zit me suf te denken hoe dat gebeurd kan zijn..........Kan me niets specifieks voor de geest halen......Behalve dat ze 2 weken geleden met een vriendinntje heeft gestoeid en toen voor het eerst mank heeft gelopen.
Laatst gewijzigd door Helen op vr 17 jun 2005, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#335421
Jeetje wat vreselijk balen zeg. Dacht juist dat het iets beter ging maar niet dus. :-\
Ik hoop echt dat dat stukje gewoon weer helemaal vastgroeit.
Het zal moeilijk zijn, maar toch echt goed rustig houden.
Geef Kuma maar weer een dikke knuffel. :-*
Ik weet hoe moeilijk het is, je doet zo je best om ze goed op te laten groeien en nog kan het fout gaan. Ik hoop dat het bij Kuma nog kan herstellen.
Door Helen
#335433
bernergek schreef: Jeetje wat vreselijk balen zeg. Dacht juist dat het iets beter ging maar niet dus. :-\
Ik hoop echt dat dat stukje gewoon weer helemaal vastgroeit.
Het zal moeilijk zijn, maar toch echt goed rustig houden.
Geef Kuma maar weer een dikke knuffel. :-*
Ik weet hoe moeilijk het is, je doet zo je best om ze goed op te laten groeien en nog kan het fout gaan. Ik hoop dat het bij Kuma nog kan herstellen.
Ik hoop het ook. Ze gaat nu een maand lang de bench in...Ze mag niet lopen alleen om te poepen en te plassen :'( :'( Ze zou in huis heel rustig los mogen lopen. Er zit geen rustig op die hond.....
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#335451
Helen schreef: Ik hoop het ook. Ze gaat nu een maand lang de bench in...Ze mag niet lopen alleen om te poepen en te plassen :'( :'( Ze zou in huis heel rustig los mogen lopen. Er zit geen rustig op die hond.....
Als ze inderdaad niet rustig kan blijven dan maar in de bench ja. Hoe vervelend dat ook is. :-\ Hoop echt dat het goedkomt hoor. Volhouden hè. :-*
Door Helen
#335488
Nou, manlief is thuis en het ziet er iets minder dramatisch uit dan dat ik in de eerste instantie dacht. Ze heeft GEEN los botstukje, slecht minimale incongruentie. En daardoor is er kans dat er lpc ontstaat bij het stuk dat er tegenaanbotst iedere keer als ze loopt. Het kan door trauma komen, dat dat bot verschoven is en de banden die alles op hun plek houden verrekt zijn en dat daardoor die incongruentie is onstaan en door rust behoort dit volledig te genenzen. Of ze is net een fractie scheef gegroeid bij haar laatste groeispurt en het kan als ze normaal doorgroeit rechttrekken.
Het is echt afwachten en volledige rust.
Door Lizzy
#335533
Sh*t Helen, balen.... :-\. Doe er inderdaad alles alles alles aan, gaat het toch nog niet helemaal zoals je hoopt... :'(. Nou ja joh, misschien gaat het allemaal meevallen. En je kunt in ieder geval met recht zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om dit te voorkomen.... (ik weet wel dat het een schrale troost is).
Door Helen
#335667
Nou een rondje bellen en googlen verder en er is nog meer duidelijkheid. Er zijn 3 opties. De ene is door trauma. Dat het bot is veschoven door een klap, de banden die het op zijn plek behoren te houden zijn verrekt en daardoor is een tijdelijke incongruentie ontstaan. De tweede optie is een erfelijke optie. Die is zeer onwaarschijnlijk, aangezien de lijnen waaruit zij komt al generaties geen hd en ed problemen hebben.En erfelijke incongruentie zie je vaak al op een leeftijd van 4 a 5 maanden en is veel ernstiger van vorm. De derde optie is groeiincongruentie. Zij heeft na de operatie 2 maanden volledig stil gestaan qua groei (wat dus zeker niet hoort bij een pup van 6 maanden) en 3 weken geleden heeft ze een enorme spurt genomen en is 3 kilo in een kleine maand tijd aangekomen op heel weinig voer en is nu enorm overbouwd. Als pups groeien, groeit niet altijd alles in verhouding en het kan zijn dat ze even "uit verhouding"groeit en dat dit gewoon binnen een paar weken rechttrekt. Door de incongruentie is er wel risico op lpc, want de kom tikt bij ieder pas tegen een "drempeltje" aan. Er is nu nog geen los botstukje en heel misschien een deukje, maar dat absoluut niet met zekerheid te zeggen en je moet echt met een telescoop kijken om te zien wat ze bedoelen. Wij zine ook bij de andere elleboog een inieminie incongruentie en daar hebben ze niets van gezegd, dus we sturen de foto's ook nog door voor een second opinion.

Al met al is het waarschijnlijkste groeiincongruentie. Als de andere elleboog ook ietwat incongruentie heeft, versterkt dat dat vermoeden. En dat heeft, als er ten gevolge daarvan geen lpc ontstaat, een perfect prognose. Maar goed, het is een maand in onzekerheid afwachten eerst...
Ze gaat dus een maand de bench in, ze krijgt een super hoge dosering vit C, gluco en chondro, en een minimale hoeveelheid voer.....mijn arme puppenmeid.....
Laatst gewijzigd door Helen op vr 17 jun 2005, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#335686
Sneu zeg, het zit je niet mee :-\ balen als een stekker is dit.
Veel sterkte met met der.

Denk bij de supplementen ook aan de primeval welke goed bijdraagt bij de opbouw van de bespiering.
Door Helen
#335690
Angelique schreef: Sneu zeg, het zit je niet mee :-\ balen als een stekker is dit.
Veel sterkte met met der.

Denk bij de supplementen ook aan de primeval welke goed bijdraagt bij de opbouw van de bespiering.
Dank je wel ;) Het zit haar idd erg tegen. We dachten klaar te zijn na haar buikoperatie, maar als dit een nasleep is als gevolg ervan......
Mm, ik zal idd eens kijken of primeval ook kan helpen. Want ze mag gewoon een maand niet lopen, dus over een maand is het "bespiering, welke bespiering".
Bedankt voor de tip iig.
Door geer
#335733
He jak Helen :-\ Verwijt jezelf alstjeblieft niets, jij hebt alles gedaan om het te voorkomen, dus de kans dat het door trauma komt lijkt mij erg onwaarschijnlijk. En dan nog...er zijn mensen die hun hond helemaal niet gedoseerd laten bewegen en nooit last hebben, en er zijn mensen die er uiterst goed op letten en toch iets krijgen. Ik hoop dat ze er met veel rust weer helemaal bovenopkomt, maar kl*te is het wel!
Door Helen
#335773
geer schreef: He jak Helen :-\ Verwijt jezelf alstjeblieft niets, jij hebt alles gedaan om het te voorkomen, dus de kans dat het door trauma komt lijkt mij erg onwaarschijnlijk. En dan nog...er zijn mensen die hun hond helemaal niet gedoseerd laten bewegen en nooit last hebben, en er zijn mensen die er uiterst goed op letten en toch iets krijgen. Ik hoop dat ze er met veel rust weer helemaal bovenopkomt, maar kl*te is het wel!
Dank je :) Je hebt gelijk, want als ik het over had moeten doen, had ik precies hetzelfde gedaan. En dat haar heupen perfect zijn verzacht ietsje de leed. Tannetje zei ook dat honden ook gewoon flink moeten kunnen stoeien en rennen in het bos. Daar horen ze tegen te kunnen. Ik denk ook niet dat dat het is geweest. Ik denk eigenlijk steeds meer dat ze deze groeispurt waar ze nu in zit niet aan kan. Het gaat te hard....
Door geer
#335779
Ze heeft natuurlijk ook al een optater gehad door die operatie... Jonge honden moeten inderdaad best tegen een stootje kunnen... Net zoals kinderen; ouders die hun kind lekker steriel opvoeden krijgen te kampen met allerlei allergieen, terwijl de kinderen die opgroeien tussen het hondenhaar en zand in hun mond stoppen nooit ergens last van hebben. Ik ken peuters die 24/7 kamikaze stunts uithalen, van glijbanen en schommels afpleuren alsof het een sport is en nooit iets hebben, en keurige welopgevoede kindertjes die een keer van hun driewieler vallen en een driedubbel gecompliceerde beenbreuk hebben...

Daar heb je natuurlijk niets aan...geef Kuma maar een dikke knuffel ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door