Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2901163
Normaal voer ik KVV.  De laatste tijd in de weekenden ook wat barf dingen. Dat is dan meestal 1x daags terwijl ze normaal gesproken 2x daags te eten krijgt. Wat ik tot nu toe gevoerd heb zijn: Kalkoennekken,  Lamspens en zalmkop. Verder dus KVV. Nu valt mij het volgende op. De barfmaaltijden kosten veel energie voor haar. Ook heeft ze na het eten dan traanogen.

Is het i.vm haar sporthart misschien beter om KVV te geven, zodat het haar minder inspanning/kracht kost?

Daarnaast merk ik dat ze op barfdagen soms ook meer urine verliest, ondanks de Propalin die ze hiervoor krijgt. Nu kan ik mij er iets bij voorstellen de maag zit voller bij 1x voeren en dus minder ruimte voor de blaas. Plus meer inspanning is druk op de sluitspier.  Ervaringen en/of tips in deze?
#2901178
Ik zou de barfhappen wat gelijkmatiger opbouwen in zwaarte. Dus beginnend met zacht bot als bijv. kwartelkarkas, kipkarkas, eendennekken, hele haring. Ik denk exchter niet dat de vermoeidheid (alleen) fysiek is. Het kauwen van een hard bot is ook opwindend en een 'probleem' wat ze moet oplossen.
Mijn oudste heeft ook tranen in haar ogen na het kauwen van een karkas. Ze kauwt het dan ook grondig en doet er langer over dan de andere twee. Toch is haar kracht zeker niet minder en haar gebit uitstekend. Ik denk dat ze er stomweg iets minder bedreven in is en het ook zorgvuldiger doet.
Een 'sporthart' is niet gevaarlijk, d.w.z. alleen bij zéér hoge inspanningen geeft het een iets verhoogd risico (anderzijds, is dezelfde extreme inspanning met een ongeoefend lijf ook niet zonder risico..). Het eten van een karkas kan dus zeker geen kwaad voor een hond met een 'sporthart'.
Ik zou me goed kunnen voor stellen dat de inspanning van het kauwen leidt tot urineverlies bij en hond met incontinentieproblemen. Daarin zou ik uitproberen wat werkt: Wat als je haar pal voor de maaltijd uit laat. Wat direct na de maaltijd een plas laat doen? Wat als je ook BARF over 2 maaltijden verdeeld? Ik denk niet dat er een pas-klaar antwoord is, maar wel dat je er door één ding tegelijk te proberen achter kunt komen hoe je dit toegenomen urineverlies op deze dagen kunt terug brengen naar het voor jullie reguliere.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door