Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door orinake
#2900163
Lykaios is nu 1.5 jaar en staat naar mijn mening te mager.
En als ik dat al vind is hij ook echt te mager.
Ik ben iemand die zijn honden nooit echt dik zal laten komen aangezien we er toch frisbee mee doen, wat belastend is voor de gewrichten en al zeker met zo'n beren als de onze.
Momenteel weegt hij 47kg en hij heeft echt geen reserves.
ik zou hem op zijn minst een kilo of 2-3 dikker zien.
Maar hij krijgt nu al 2 - 2.5kg per dag :s
Medisch is hij in orde, dus het is niet dat daar het probleem ligt, maar hij heeft het om het zo te zeggen geen zittend gat ...
Nu lees ik langs alle kanten over die Satin balls, zou dat een ondersteuning kunnen bieden of zou ik zijn dagportie gewoon nog wat omhoog gooien?
Door Lizzy
#2900175
Je voert dus ongeveer 4,5% per dag.
OK, dat is veel ja.
Maar er satinballs bij gaan geven...., tja, ik vind dat te vergelijken met tegen een mager mens zeggen "en nou gaan we iedere dag maar eens patat met mayo eten".

Wat voer je precies?
Gebruikersavatar
Door Berna
#2900188
4,5% is toch niet zo raar? Dat krijgt mijn hond al 4 jaar.
Als je een super active hond hebt is daar niks mis mee.
Ik kan mijn reu niet te vet voeren. Want dan gaat hij aan de race.  Ow en mijn reu is met 4,5% nog graatmager. Maar meer eten wil hij niet.
Door suzanne 1
#2900192
Jup....dat krijgt mijn reu ook (4,5%). En dan is hij nog niet dik. Hij heeft dat ook echt geen zittend gat, is continu bezig. Hij is nu 4,5 jaar. En dan te bedenken dat ik een kleinere hond erbij wou omdat die minder duur zijn qua voer etc.  :P
Door Lizzy
#2900210
Nou, raar is het andere uiterste. Maar voor een behoorlijk zware hond is 4,5% ook niet weinig. Maar het kan zijn dat TS net die dingen voert waar een hond ook niet echt lekker van op gewicht blijft. Dus ik ben benieuwd wat ie eet.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2900237
suzanne 1 schreef: Jup....dat krijgt mijn reu ook (4,5%). En dan is hij nog niet dik. Hij heeft dat ook echt geen zittend gat, is continu bezig. Hij is nu 4,5 jaar. En dan te bedenken dat ik een kleinere hond erbij wou omdat die minder duur zijn qua voer etc.  :P
Hier ook 2 slanke reuen van 4 jaar, die niet extreem actief zijn (slapen overdag en trainen/jagen tegen de avond), die zo'n 4,5% krijgen per dag. Wanneer er 1 te mager wordt (hij gaat dan mee op wedstrijden, lange dagen op pad), dan krijgt een tijdje 6% van zijn lichaamsgewicht aan voer.
Door henneke
#2900239
ik heb toen ik Storm kreeg hem een weekje Satin balls gegeven maar dat voelde toch niet goed ( vond het een beetje raar spul om te geven ) ik ben toen omgeschakeld naar meer "vette "diersoorten , hij kreeg veel geit , lam , rund en weinig mager vlees en dat hielp goed
nu is Salto bijna 14 maanden en hij krijgt ruim 4,5 % per dag , ik ben wel weer in 2 keer gaan voeren omdat de hoeveelheid te groot was voor hem om in 1 keer binnen te houden , hij begon te braken door een overvolle maag en in tegenstelling tot Storm vreet hij het dan niet meer op . ik moet er ook bij Salto goed op letten dat ik genoeg "vette "diersoorten geef anders wordt hij mager .
#2900348
Hier ook een reu die 4/4,5% eet. Hij is 2,5 jaar, dus echt geen puber meer ofzo.
Hij eet elke dag minimaal 600 gram, en zeker eens per week een kilo. Hij weegt 14 kilo.

Ik zou hem meer geven, eventueel verdelen over meerdere porties als hij het niet op krijgt.

Satin balls heb ik ook eens geprobeerd, toen hij nog een drukke puber was en het eten niet aan te slepen was. Buiten dat hij ze niet erg lekker vond vond ik het ook smerig spul om te geven. En wat hij ervan aan kwam was gewoon lelijk, gewoon vet. Zat geen vorm in  :(
Gebruikersavatar
Door Hope
#2900755
Tja, dan ligt het er nog aan hoeveel je waarvan voert.
Hope wordt ook echt te mager op een standaard percentage.
Konijn, paard, hert, wild... Dat is allemaal best mager.
#2900766
Hier ook een reu die enorm mager staat en ook heel actief is, begin binnenkort maar pas met barf (eerste bestelling onderweg  :biggrin2:)
En is ook een hoofdreden dat ik overschakel op barf uit brokken krijgt hij niet genoeg binnen denk ik.

En nu het wedstrijdseizoen agility terug begint ga ik dit topic even volgen het is niet de bedoeling dat hij te mager blijft staan natuurlijk.
Door Lizzy
#2901058
orinake schreef: Grootste deel van hun menu bestaat uit
Konijn
Paard
Hert
Wild (fazant, bosduif,...)
Eend
Rund
Geit
Lam
Je voert best veel diersoorten die behoorlijk mager zijn. Je zou misschien wat vaker geit en lam kunnen gaan voeren? Dus wat meer vet. Honden halen hun energie uit eiwit, vet en koolhydraat. Maar koolhydraat voeren in de vorm van satinballs of granen is niet erg gezond. Dus heeft hij vooral veel eiwit (goede) en vetten nodig. Ik zou wat meer dierlijke vetten gaan voeren.
#2901071
Hier ook een hond die al meer krijgt dan eigenlijk zou mogen...... Appie is bijna 2 en weegt precies 8 kilo, zou 160 gr eten mogen krijgen, maar zit sinds 3 weken op 250 gr per dag (heeft ook nog een tijdje 200 gr kvv plus 30 gr groenteprutje gekregen)...... En er komt niets aan..... Nou zou hij max 9 mogen wegen, maar hij loopt 2 uur per dag en soms zitten we aan 2,5 tot 3 uur (3 uur, als we naar het bos gaan)..... Na het wandelen speelt hij regelmatig nog een half uur met een voetbal...... Het lijkt mij dat ie al zn eten verbruikt. Van mij zou Appie nog wel wat aan mogen komen.....
We wegen hem regelmatig om te kijken of idd meer eten nodig heeft, qua tussendoortjes valt het wel mee (vinden wij tenminste)...... Ik heb sinds 3 weken wat gevarieerder eten, geit, lam, rund, wild (rund en wild is compleet), was voor het eerst dat ik Lotgering had besteld en van Jouls geit en lam overgenomen, vanaf eind april heb ik 10 verschillende soorten (enkelvoudig), elke dag een andere smaak.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door