Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Oesje72
#2884740
Graag leg ik het volgende aan jullie voor:
In mijn team (ik ben trainer van Geleide- en Hulphonden) heb ik een hulphond (labradoodle) die net de diagnose Addison heeft gekregen. Hij was doodziek maar gelukkig begint hij er nu weer bovenop te komen (hij is bij mij thuis om aan te sterken). Helaas is hij door deze diagnose wel afgekeurd voor zijn werk en moeten we op zoek naar een passend gezin, maar dat terzijde.

Onze DA op het werk heeft hem op een Hypoallergeen dieet gezet (Br*k) en vertelde me dat hij 2x per dag een gekookt ei moet hebben.... is dit  niet een beetje veel?! Hij mag toch niet zoveel eieren hebben? Hij weegt nu ongeveer 27 kilo, maar daar moeten nog wel weer wat kilo's bij op.
Hij krijgt 2x per dag anderhalve tablet: Cortisonacet 5mg

ik hoor graag jullie (onderbouwde) mening zodat ik dit evt aan de DA kan voorleggen.

Dank voor het meedenken!
Door suzanne 1
#2884813
volgens mij had ik laatst gelezen dat je ongeveer 1 a 2 eieren per 10 kg mag geven. Zeg dat hij eigenlijk 30 kilo zou mogen wegen dan kun je dus gerust 6 eieren per week geven. Maar 12 is nou ook wel weer heel erg veel. Nou weet ik verder niks over de ziekte van Addison dus misschien dat het dan wel goed is, maar daar zullen misschien nog anderen op reageren die er meer verstand van hebben.
Door Oesje72
#2884823
Dank je voor je reactie!

Ik hoop inderdaad dat mensen met een medische achtergrond (of er gewoonweg echt meer van weten  :biggrin2:) gaan reageren, want het lijkt mij ook heel erg veel ei.  :-\
Misschien is het juist goed in de combinatie met Addison, maar dan zou ik wel graag weten waarom. Ik zal het de DA zelf ook nog eens vragen want dat was ik vergeten te doen......  ::)
Door Oesje72
#2884853
en al antwoord:
dit is omdat zijn albumine (=eiwit) zo laag is en dat komt weer omdat hij lang geen voedingsstoffen heeft opgenomen.
Ik neem dus aan dat hij dit niet zijn hele leven hoeft te nemen.....
Door Lida. S
#2884914
Ik heb een hond gehad met Addison. Hij kreeg cortison, fludrocortison en keukenzout (en natuurlijk barf). Daar deed hij het heel goed op. Hij kreeg maximaal 2 eieren per week (hij woog ca 40 kg). Ik heb nooit het advies gekregen om meer ei te geven. Voordat hij barf kreeg (bij zijn vorige baas) waren er regelmatig problemen. Ik heb hem een aantal jaren gehad en slechts 1x werd hij wat sloom, zodat ik me zorgen maakte, maar er hoefde ook toen geen DA aan te pas te komen. Verder was hij heel gezond en leefde een normaal hondenleven.
Door Oesje72
#2885181
Dank je Lida!
Er is gister weer bloed geprikt en dan gaan we kijken of hij nog andere medicijnen erbij moet hebben, dat is dus even afwachten.
Ik vind het ook nog steeds raar hoor, zoveel eieren.
Ik hoop dat hij snel een nieuwe plek vindt (waar hij vers vlees krijgt!).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door