Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2880787
Roosjes3 schreef: Bedoel je met X-factor dan een soort trigger? Ik heb je inderdaad verkeerd begrepen want ik dacht dat je daarmee de factor bedoelde die in alle gevallen aanwezig zou zijn.
Ik weet eigenlijk niet eens precies wat ik probeer te zeggen :biggrin2: :biggrin2:

Ik denk dat ik probeer uit te leggen dat ik dacht/denk dat een allergie altijd de oorzaak is van meerdere factoren. En dat het een opeenstapeling is van veel dingen. En ik denk dat stress een zeer belangrijke rol kan spelen bij allergieen. Honden die zich vervelend. Honden die mentaal niet genoeg uitdaging krijgen. Honden die een saai leven hebben. Honden die teveel prikkels om zich heen hebben. Honden die te veel en te vaak en te lang beweging krijgen (en baasjes bijv. 3 uur met ze gaat fietsen en de hond nog steeds hyper is - te weinig rust dus). Honden die in een gezin wonen waar er heel veel stress is (ik zeg maar wat: ziek kind, scheiding, etc). Ik zeg niet dat stress de reden is. Ik denk dat het een optelsom van zaken is. En ik denk dat stress de hond ook weer overgevoelig kan maken voor andere dingen. Maar ik denk dat het altijd samen komt met andere factoren. Zoals bijvoorbeeld: steriele voeding in de eerste levensweken, antibiotica gebruik, vaccinatie, erfelijke aanleg, etc. Misschien dat het ook in het karakter van de hond zit. De ene hond is gevoeliger dan de ander. De ene hond kan beter met problemen of stress om gaan dan de andere. Dat is misschien zelfs wel ras gerelateerd. Of misschien zelfs lijnen-binnen-een-ras-gerelateerd.

Maar, als je nu het andere topic van Roosjes3 erbij pakt, dan werpt dat ook weer een ander licht op de zaak! Ik bedoel dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 764.0.html. Als je er vanuit gaat dat de darmflora de oorzaak van de problemen is, dan krijg je toch een ander verhaal. In die zin, de oorzaak van de abnormale darmflora kan wel gevonden worden in zaken als : een moeder met een abnormale darmflora, medicijngebruik, antibiotica, steriele voeding in de eerste dagen van het leven, verkeerde voeding, stress, etc. Ik weet niet of dit zou kunnen verklaren waarom allergieen in de regel bij honden ontstaan tussen de 6de levensmaand en 3de levensjaar. De darmflora is misschien instabiel, daarop volgen gebeurtenissen als vaccinatie, verkeerde voeding, etc. en de boel escaleert? Maar goed, de darmflora is dus abnormaal, deze repareer je (met behulp van goede voeding, ontgiften, etc) en de allergie zal mogelijk verdwijnen.

De vraag die mij rest is alleen waarom dat niet in alle gevallen gebeurd..... Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen antwoord op verzinnen. Tenzij het verhaal van de abnormale darmflora gewoon niet helemaal klopt.....
#2880841
Lizzy schreef: Ik weet eigenlijk niet eens precies wat ik probeer te zeggen :biggrin2: :biggrin2:
Haha :P. Ik keek/kijk er hetzelfde tegenaan als jij hoor... Maar hoe meer ik lees (en zie bij Julius) hoe meer ik vind dat mevrouw Campbell-McBride een heel goede theorie heeft geformuleerd.
Lizzy schreef: De vraag die mij rest is alleen waarom dat niet in alle gevallen gebeurd..... Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen antwoord op verzinnen. Tenzij het verhaal van de abnormale darmflora gewoon niet helemaal klopt.....
Of onze behandeling voor het herstellen van de darmflora is nog niet helemaal correct...
Het zou in theorie zo kunnen zijn dat in verschillende gevallen, verschillende bacteriën/schimmels de overhand hebben in de darmen. Die bacteriën/schimmels reageren niet allemaal hetzelfde op het toedienen van probiotica en natuurlijke antibiotica.

En misschien klopt het niet hoor. Dat sluit ik niet uit  :P. Maar ik vind het wel veelbelovend. Zeker meer onderzoek waard!

En wat ben ik toch ook een chaotische muts soms  ::) want ik ben helemaal vergeten om de verteringsenzymen te noemen!!! Die geven wij nu ook een maandje.
#2886808
Hi guys,

Sorry voor de radiostilte!

Ik ben zojuist bij de dierenarts geweest voor ons allergie-overleg, en ik heb alles besproken wat jullie hebben aangekaart. Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie input!

Leaky gut & L-Glutamine
Heeft ze ervaring mee, en ze is er van overtuigd dat Midori haar darmen niet lekken en keurig netjes alles opnemen. Anders had ze namelijk veel meer klachten gehad, en van een andere aard. L-Glutamine vindt ze derhalve niet nodig, maar probiotica kan nooit kwaad. Misschien geeft dat haar darmflora / immuunsysteem net een extra zetje.

Plan van aanpak
We hebben samen besloten een drie stappen plan uit te voeren;
Stap 1: starten met probiotica en doorgaan met desensibiliseren, elke 4 weken 1 ml
Als we voor de volgende spuit (over vier weken) geen verbetering zien, gaan we door met stap 1 en doen we stap 2 erbij.
Stap 2: opnieuw voedsel uitsluiten
Leveren deze stappen geen resultaat op? Dan gaan we door met 1&2 en doen we 3 erbij.
Stap 3: nieuwe allergietests uitvoeren.

Ik begin wel weer met de hotspot crème om acute jeuk te verlichten, maar ik ga niet smeren met een crème met ceramide. Dat is wel een optie voor als de andere drie stappen niets uithalen.

Tevens heeft Midori een nieuw symptoom, ze verhaart als een gek. Maar echt als een gek. Haar hele vacht is plukkerig, en ik moet 2x per dag stofzuigen. Op het erf pluk en borstel ik haar een keer per dag, en het lijkt dan net alsof er meer haar op de grond ligt, dan er ooit op haar rug heeft gezeten...

Dit extreme verharen past bij haar andere klachten, en zolang deze niet verminderen, zit ik dus nog met een haarmonster opgescheept. Nice.
#2887330
Ik ben gelijk vandaag gestart met probiotica!  :thumbup:
De keuze is gevallen op Solgar Advanced Multi Billion Dophilus, en vanavond heb ik een halve capsule door haar vlees geroerd.

Ik wil even rustig opstarten, om heftige reacties te voorkomen. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het nu verder op moet bouwen. Heeft iemand tips? Midori is 60 kilo, en op het potje staat dat een volwassen mens één tot zes capsules per dag mag.

Eerst een week elke dag een halve? Of nu al naar de hele? Of twee?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door