Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2858976
Ik heb de vraag als een kat of hond giardia gehad heeft is de kat of hond dan zijn hele leven er vatbaar voor, en hoe zit het nou met die parasiet gaat die nou uit zijn lijf of blijft die levenslang zitten, want als de parasiet vertrokken is dan is het toch klaar volgens mij.
En waarom als er stress is is de kat of hond dan extra vatbaar, dan moet die parasiet er toch in zitten, ik snap daar helemaal niets van. Kan iemand mij vertellen hoe dat nou zit.
Laatst gewijzigd door deja op vr 24 jan 2014, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2859050
Giardia schijnt lang buiten het lichaam te overleven, en daardoor vaak voor herbesmetting kan zorgen. Buiten zie je niet waar ooit een giardiahoop heeft gelegen of waar een kat met giardia in een plantsoen ofzo zijn behoefte heeft gedaan.

Er zijn symptoomloze dragers van giardia bekend, die dus ook wel uitscheiden maar niet ziek zijn.

Stress is altijd imuumsysteem werking verminderend. Dus ja dan kan het bij een gevoelig dier opvlammen als het niet goed weg is of gewoon herbesemetting.
#2859692
Ik heb nl. 2 katten in huis gehad die hier binnen een week giardia hadden 1 zeker de ander weet ik niet zeker want is niet getest erop, moest wel behandeld.
Ik dacht zo maar dat het bij de fokker vandaan kwam temeer omdat de kat die niet getest was al vanaf het begin slappe poep had. De andere volgde met een week.
De fokker zei  dat dat wel eens van mijn hond kon komen, die is getest tot 2 x toe en had niets ook geen diaree maar gewoon voor de zekerheid.
Dus dat was uitgesloten, de katten waren nog nooit buiten geweest ook niet bij de fokker hoe kunnen die dan aan giardia komen, toch niet alleen van de stress dan moet die parasiet toch al bij ze hebben gezeten, ik snap er nog steeds geen yota van.
sella schreef: Giardia schijnt lang buiten het lichaam te overleven, en daardoor vaak voor herbesmetting kan zorgen. Buiten zie je niet waar ooit een giardiahoop heeft gelegen of waar een kat met giardia in een plantsoen ofzo zijn behoefte heeft gedaan.

Er zijn symptoomloze dragers van giardia bekend, die dus ook wel uitscheiden maar niet ziek zijn.

Stress is altijd imuumsysteem werking verminderend. Dus ja dan kan het bij een gevoelig dier opvlammen als het niet goed weg is of gewoon herbesemetting.

Door Martine-Tom
#2859693
Je kan het ook onder je schoenen hebben meegenomen, of bezoekers aan hun handen als die een giardia patient hebben...om eens wat voorbeelden te noemen.
Giardia is volgens mij ook een normale bacterie die heel veel honden en kattenbij zich hebben, geen probleem zolang het geen klachten geeft  :)
#2860054
Wilde ik ook al zeggen, je kan het zelf meenemen naar binnen dat hoeven jou honden niet te zijn. Je bezoek kan het ook meenemen naar binnen, kan ook gewoon zijn dat de katten dragers al waren en het door de stress van verhuizen eruit is gekomen.
#2860510
Ja dat weet ik wel dat is al meer gezegd maar als een kat genezen verklaard is dus het niet meer heeft volgens de test is die parasiet dan ook uit zijn lijf of blijft hij of zij drager en is de giardia bij het minste geringste dan weer terug, want hoor ook vaak zeggen als ze het eenmaal hebben gehad zijn ze er heel vatbaar voor.
Mijn vraag is blijft die parasiet dan bij ze.
#2865905
Spoiler kwam als bitchy straatmeid uit Spanje als pup zijnde in een ijzig en besneeuwd Nederland (januari 2012). Binnen een week doodziek: Giardia.

In principe kan elke hond dit bij zich hebben; ze worden pas ziek als ze geen weerstand hebben. Net als de mens vol met schimmels zit, maar nergens last van heeft tot de weerstand naar beneden duikelt :-\ Dit kan door van alles zijn, van ongezond eten, te weinig slaap/rust, stress...  :D

Het is aanpoten geweest met vier honden die dus twee weken geïsoleerd van de buitenwereld moesten blijven, na elke uitlaatbeurt (in de tuin dus) 16 poten en 4 achterwerken ontsmetten, elke dag de binnenboel met dettol ontsmetten + alle manden/kleden met dettol uitwassen... En toen bleek dat beide honden van vriendin even verderop ook aangestoken waren  :'( . Na die weken schoonmaken, kuren geven was Spoiler er weer bovenop; vriendin en ik total los... :biggrin2:
Als je nagaat dat alleen Spoiler ziek was hiervan, terwijl ze samenleefde met drie oudere, gezonde en sterke honden die dus niet ziek zijn geweest. Terwijl ze misschien(waarschijnlijk) best ook bezocht zijn door de parasiet, maar gewoon genoeg weerstand hadden.
Ook niet iedereen wordt ziek die in aanraking komt met een ziek persoon, toch?

En ja, ze krijgen hierdoor wel meer weerstand tegen deze parasiet, maar immuun worden ze er niet van. Kwestie van zo gezond mogelijk houden zodat ze voldoende weerstand krijgen/houden om niet vatbaar te zijn voor welke parasiet dan ook.
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op ma 03 feb 2014, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#2883843
Martine-Tom schreef: Je kan het ook onder je schoenen hebben meegenomen, of bezoekers aan hun handen als die een giardia patient hebben...om eens wat voorbeelden te noemen.
Giardia is volgens mij ook een normale bacterie die heel veel honden en kattenbij zich hebben, geen probleem zolang het geen klachten geeft  :)
Giardia is toch een parasiet?

** idd een parasiet
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html
Laatst gewijzigd door charmed op za 01 mar 2014, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door