Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Allison
#2853411
Ik vroeg aan de dierenarts waarom kvv slecht was voor Ivy nu. Haar antwoord was dat ze veel meer moeite moest doen om vlees te verteren dan brokken? Is dit zo?
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2853437
nee dat klopt niet, van vlees hoeft ze in verhouding veel minder te verwerken dan van brokken omdat er in brok veel zit waar de hond niets mee kan maar wat wel door het spijsverteringsysteem gaat en dus energie verbruikt, terwijl bij vlees bijna alles gebruikt wordt en daardoor dus meer opleverd.
(beetje rommelig ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)
Door Allison
#2853451
Arkay schreef: nee dat klopt niet, van vlees hoeft ze in verhouding veel minder te verwerken dan van brokken omdat er in brok veel zit waar de hond niets mee kan maar wat wel door het spijsverteringsysteem gaat en dus energie verbruikt, terwijl bij vlees bijna alles gebruikt wordt en daardoor dus meer opleverd.
(beetje rommelig ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)
Snap wat je bedoelt en dit dacht ik zelf ook al eigenlijk. Dus nu op zoek naar iig mager vlees
Door Martine-Tom
#2853458
Allison schreef: Snap wat je bedoelt en dit dacht ik zelf ook al eigenlijk. Dus nu op zoek naar iig mager vlees
Dat word met kvv wel wat lastig, door de bank genomen toch altijd vetter dan barf (waarbij je ook nog de vetjes kan verwijderen) is barf een optie (eventueel zelf malen)?
Door Allison
#2853493
Martine-Tom schreef: Dat word met kvv wel wat lastig, door de bank genomen toch altijd vetter dan barf (waarbij je ook nog de vetjes kan verwijderen) is barf een optie (eventueel zelf malen)?
Barf is zeker een optie, malen niet, maar ik kan het bv heel klein snijden. Alleen ik heb totaal geen verstand van Barf wat betreft de toevoegingen om het volledig te maken voor haar
Door Martine-Tom
#2853498
Allison schreef: Barf is zeker een optie, malen niet, maar ik kan het bv heel klein snijden. Alleen ik heb totaal geen verstand van Barf wat betreft de toevoegingen om het volledig te maken voor haar
Wat voeg je nu aan de kvv toe?
In beginsel is Barf niet anders dan kvv alleen stel je het dan zelf samen, dus zeg 50% bot, 30% spier en 20% orgaan waarvan de helft aan pens.
Toevoegingen aan supplementen die je bij kvv geeft kan je ook gewoon bij barf geven, en als je meer of minder bot moet voeren is dat makkelijk aan te passen.
Als het je niet afschrikt zou ik dan denk ik voor barf gaan, weet je precies wat je voert en kan je het helemaal aan de hond aanpassen.

Leish heb ik totaal geen verstand van hoor, maar kvv blijft een kant en klaar product en barf kan je helemaal persoonlijk maken dus denk dat dat dan beter is  :)
Gebruikersavatar
Door choopy
#2853539
Allison schreef: Ik vroeg aan de dierenarts waarom kvv slecht was voor Ivy nu. Haar antwoord was dat ze veel meer moeite moest doen om vlees te verteren dan brokken? Is dit zo?
Op zich kan ik het hier deels mee eens zijn, niet zozeer het verteren, maar voor honden die een leverontsteking hebben (gehad)  wordt aangeraden koolhydraten toe te voegen aan het menu. Hierin zitten suikers die de lever anders zelf aan moet maken als ze alleen op vlees staan.
Alleen op vlees zal de lever dus veel harder moeten werken en denk dat het met deze verhoogde leverwaardes je best wat ondersteuning kan/ mag geven.
Door Allison
#2853542
Martine-Tom schreef: Wat voeg je nu aan de kvv toe?
In beginsel is Barf niet anders dan kvv alleen stel je het dan zelf samen, dus zeg 50% bot, 30% spier en 20% orgaan waarvan de helft aan pens.
Toevoegingen aan supplementen die je bij kvv geeft kan je ook gewoon bij barf geven, en als je meer of minder bot moet voeren is dat makkelijk aan te passen.
Als het je niet afschrikt zou ik dan denk ik voor barf gaan, weet je precies wat je voert en kan je het helemaal aan de hond aanpassen.

Leish heb ik totaal geen verstand van hoor, maar kvv blijft een kant en klaar product en barf kan je helemaal persoonlijk maken dus denk dat dat dan beter is  :)
Ik voeg nu niets toe aan kvv, het is compleet (tenminste dat staat op de verpakking) Wat ik wel weet is dat Lotgering erg vet is en dat is nou net wat haar lever niet kan gebruiken.
Maar als je zegt 50 bot, wat gef je dan, een stuk bot alleen of gecombineerd met spier en orgaan? En spier en orgaan, waar denk je dan aan? Sorry voor alle vragen, maar ik weet er echt niets van en ik wil het wel goed doen.
Door Allison
#2853544
choopy schreef: Op zich kan ik het hier deels mee eens zijn, niet zozeer het verteren, maar voor honden die een leverontsteking hebben (gehad)  wordt aangeraden koolhydraten toe te voegen aan het menu. Hierin zitten suikers die de lever anders zelf aan moet maken als ze alleen op vlees staan.
Alleen op vlees zal de lever dus veel harder moeten werken en denk dat het met deze verhoogde leverwaardes je best wat ondersteuning kan/ mag geven.
En als ik nou bijvoorbeeld kvv geef (zag er ergens een voorbij komen die niet vet was ivm gevoelige mag/darm problemen) en daar koolhydraten aan toevoeg? Zou dat ook kunnen?
Ik zit met barf vooral met 50% bot, ik kan het niet vermalen
Door Allison
#2853603
Lizzy schreef: Als de leverproblemen dermate ernstig zijn, zou ik zelf toch in overleg met een pro-vers dierenarts (met echt verstand van zaken) het lever BARF dieet gaan geven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html

En koolhydraat kan dus wel raadzaam zijn bij leverproblemen maar daarvoor hoef je dus geen brok te voeren.
Bedankt voor je link en met koolhydraat wat kan ik dan het beste geven?
Door Lizzy
#2853608
Allison schreef: Bedankt voor je link en met koolhydraat wat kan ik dan het beste geven?
Havermout.
Door Allison
#2853617
Lizzy schreef: Havermout.
Dat vindt ze heerlijk, maar wel met yoghurt, maar dat zal denk ik gen problemen opleveren met haar lever? Ik geef het mijn pup ook, hij is te mager en hij krijgt het met griekse of geiten yoghurt
Door Lizzy
#2853641
Allison schreef: Dat vindt ze heerlijk, maar wel met yoghurt, maar dat zal denk ik gen problemen opleveren met haar lever? Ik geef het mijn pup ook, hij is te mager en hij krijgt het met griekse of geiten yoghurt
Je moet het wel 1 nacht (minimaal) laten weken in water. Dat raad ik je echt aan, anders is het onverteerbaar.
Door Allison
#2853797
Lizzy schreef: Je moet het wel 1 nacht (minimaal) laten weken in water. Dat raad ik je echt aan, anders is het onverteerbaar.
Ok goed dat je dat zegt, want dat doe ik normaal dus nooit. Maar weet jij misschien of het met geiten/Griekse yoghurt kan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door