Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2846084
Lizzy schreef: Ik weet niet of het al voorbij is gekomen maar jagen met lood is verboden.
Er loopt ergens een topic over, in nl is het wel verboden maar in het buitenland niet dus als je buitenlands wild hebt kan er nog steeds lood in zitten (was ongeveer de conclusie van die discussie  :D )
Door Lil
#2848018
[quote="Bente en Ole"]
Hmm... bedankt voor de info.

Voeren jullie wel gewoon wild?
[/quote]

Ja, haal op dit moment (vriezer bijna leeg dus ze krijgen even heel veel fazant in verhouding, want daar heb ik het meeste van) zo'n 8 kogeltjes per dag uit 3 voerbakken. Gaat al jaaaaaaaren goed. Meestal blijven ze keurig liggen en die ze wel opeten hebben ze dus al al die jaren geen last van.
Door sella
#2848046
Hier ook regelmatig een korrel in de voerbak, zijn ook wel te zien op de rontgenfoto als die gemaakt wordt voor de rug of voor de aankeuring van een hond.
Je zag ze ook mooi bij shay liggen toen er gekeken werd of hij mocht sporten en fietsen.
Er zat ook een kogeltje in het stukje keutel dat ik naar het woud had gestuurd voor onderzoek.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2848218
[quote="Martine-Tom"]
Er loopt ergens een topic over, in nl is het wel verboden maar in het buitenland niet dus als je buitenlands wild hebt kan er nog steeds lood in zitten (was ongeveer de conclusie van die discussie  :D )
[/quote]
Sterker nog; daar jaagt men bij voorkeur met lood. Heb daar afgelopen jachtseizoen ook de voordelen van gezien.
Ik voer mijn honden zonder problemen fazant. En van fazant weet je voor  90% zeker dat het lood is geschoten (zulke aantallen worden er hier niet geschoten).

Van rundvlees meer kans op kanker; nooit van gehoord. Dan zou het voor mensen ook een ding zijn.
Door kakocavi
#2848411
[quote="Berna"]

Van rundvlees meer kans op kanker; nooit van gehoord. Dan zou het voor mensen ook een ding zijn.
[/quote] Het is een ding voor mensen...
http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/vlees.php

Je gedachtegang klopt ook niet. Mensen en honden zijn op genetisch, fysiologisch en metabolisch niveau niet gelijk en de effecten van voedsel hoeven dus ook niet hetzelfde te zijn. Rood vlees kan het risico op darmkanker bij mensen verhogen, maar dat betekent nog niet dat dat dan maar voor elk zoogdier geldt.
Gebruikersavatar
Door pike
#2852677
[quote="Berna"]
Sterker nog; daar jaagt men bij voorkeur met lood. Heb daar afgelopen jachtseizoen ook de voordelen van gezien.
Ik voer mijn honden zonder problemen fazant. En van fazant weet je voor  90% zeker dat het lood is geschoten (zulke aantallen worden er hier niet geschoten).

Van rundvlees meer kans op kanker; nooit van gehoord. Dan zou het voor mensen ook een ding zijn.
[/quote]

Fazanten worden ook gekweekt in Belgie.
Ik heb nog nooit ook maar één hagelkorrel in een fazant aangetroffen (van verschillende leveranciers afkomstig) en ik ga er dan ook vanuit dat die opgekweekt zijn.
Gebruikersavatar
Door nova
#2852690
[quote="pike"]
Fazanten worden ook gekweekt in Belgie.
Ik heb nog nooit ook maar één hagelkorrel in een fazant aangetroffen (van verschillende leveranciers afkomstig) en ik ga er dan ook vanuit dat die opgekweekt zijn.
[/quote]


dan heb je  geen fazant van Keimooi gehad, wat hier recent is aangeboden.
Bij het  malen van die  karkassen en of bouten(moet malen voor Bindi)  dan rollen me kogeltjes over de werktafel.
Het zijn grijze kogeltjes, die bij druk vervormen.
Ik laat t in t midden of het bismut of lood is, maar het zijn echt niet de stalen kogeltjes in voerbak kleur.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2853001
[quote="nova"]

dan heb je  geen fazant van Keimooi gehad, wat hier recent is aangeboden.
Bij het  malen van die  karkassen en of bouten(moet malen voor Bindi)  dan rollen me kogeltjes over de werktafel.
Het zijn grijze kogeltjes, die bij druk vervormen.
Ik laat t in t midden of het bismut of lood is, maar het zijn echt niet de stalen kogeltjes in voerbak kleur.
[/quote]lood..met bismut schiet je niet op fazanten (inprincipe).

De fazanten van keimooi waren voor een deel gekweekt. Kan je aan de poten zien. Op een aantal zat wax op de sporen (waarmee ze elkaar anders zouden afmaken) en waren de teen nagels lang/ niet afgesleten. Hoe dan ook ze waren wel 'keimooi'  ;D
#2857126
[quote="sella"]
Hier ook regelmatig een korrel in de voerbak, zijn ook wel te zien op de rontgenfoto als die gemaakt wordt voor de rug of voor de aankeuring van een hond.
Je zag ze ook mooi bij shay liggen toen er gekeken werd of hij mocht sporten en fietsen.
Er zat ook een kogeltje in het stukje keutel dat ik naar het woud had gestuurd voor onderzoek.
[/quote]

Dus ze komen er ook weer uit, da's i.i.g. mooi.
#2857132
[quote="nova"]

dan heb je  geen fazant van Keimooi gehad, wat hier recent is aangeboden.
Bij het  malen van die  karkassen en of bouten(moet malen voor Bindi)  dan rollen me kogeltjes over de werktafel.
Het zijn grijze kogeltjes, die bij druk vervormen.
Ik laat t in t midden of het bismut of lood is, maar het zijn echt niet de stalen kogeltjes in voerbak kleur.
[/quote]

[quote="Berna"]
lood..met bismut schiet je niet op fazanten (inprincipe).

De fazanten van keimooi waren voor een deel gekweekt. Kan je aan de poten zien. Op een aantal zat wax op de sporen (waarmee ze elkaar anders zouden afmaken) en waren de teen nagels lang/ niet afgesleten. Hoe dan ook ze waren wel 'keimooi'  ;D
[/quote]

De hagel die ik vond was grijs/zwart, dat moet dan dus ook lood geweest zijn? Zat overigens in de Bandit wild.
Ik hoop dan maar dat het op de lange termijn ook geen kwaad kan.
Laatst gewijzigd door Bente Ole Kambi op wo 22 jan 2014, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door