Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2844116
Ik liep 3 weken geleden in t bos met een vriendin en de honden, en Kay kwam halverwege de wandeling uit t water en liep een paar passen mank.
Voetjes gecontroleerd (hij loopt ook wel eens een paar passen mank als er een doorn in zijn voet zit oid, maar niets te zien)
Echter daarna niets meer gezien tijdens de wandeling en gingen mijn vriendin en ik twijfelen, hadden we t wel goed gezien?
S'avonds liep hij echter weer een paar passen goed mank en stond hij op zijn tenen rechtsachter voordat hij op de bank wilde springen.
De dag erna niets meer gezien, maar het voelde niet lekker dus naar de Fysio -> die constateerde minimaal vocht in zijn knie, en zij voelde wat weerstand met volledig strekken, en ook zat hij bij een actieve zit constant op links waarbij zijn rechterknie wat naar buiten draaide.
Schuiflade test en andere knie testen zagen er allemaal goed uit.
Het konden 2 dingen zijn, of een flinke verrekking van zijn knie (achter iets blijven hangen in het water waardoor zijn knie verrekt is) of zijn kniebanden
We kregen een schema voor 3 weken mee, 1e week alleen aan de lijn uitlaten, 2e week alleen los zonder andere honden erbij, 3e week weer ons normale ritme inclusief zijn wandelmaatjes.
Nu hebben we na het bezoek aan de Fysio niets meer gezien tijdens die 3 weken, maar manlief sprak vrijdag toevallig een orthopeed privé, en die zei dat poreuze kniebanden vaak rond de 7/8 jaar naar voren kwamen en adviseerde dan ook langer lijnrust gezien Kay zijn leeftijd.
Mocht het een verrekking zijn dan revalideerde dat goed tijdens die weken lijnrust, maar als Kay na 6-8 weken rust en nog steeds weerstand en of vocht in zijn knie heeft adviseerde hij om de knie open te maken  :-\

As zaterdag gaan wij eerst nog naar de Fysio voor controle, en houden we telefonisch contact met de orthopeed om ruggenspraak te houden.

De angst zit er wel in, met name omdat een broer en zus van Kay ook medische problemen hadden (in de zin van ED/HD en niet met knieën, maar toch) Dus ik ben toch al heel voorzichtig even wat info aan het verzamelen voor het geval dat .....

We houden Kay nu ieder geval toch nog maar even een week rustig op advies van de orthopeed, ondanks dat wij afgelopen week wel al boswandelingen en wandelingen op het strand hebben gedaan waar hij alles heeft gedaan, en wij niets aan stijfheid/manken hebben gezien

Onze wintersport eind januari hebben we ook maar afgezegd, want we willen nu niet de kans lopen dat de band klapt in Oostenrijk als het geen verrekking was. En dat zullen we toch pas over een week of 4 horen.
Mocht het na de fysio controles en na wat weken rust allemaal prima zijn, kunnen we in maart altijd nog richting sneeuw gaan.
Maar over 3 weken weg gaan vind ik nu gewoon te vroeg/te eng.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met kruisband problemen, en zou het kunnen dat een hond maar eenmalig manken/op de tenen staan laat zien, en verder nooit meer iets laat zien ?
Het moeilijke aan banden vind ik dat dit niet te zien is op foto's en/of andere manieren buiten klinisch onderzoek/operatie.
Lees regelmatig bij mensen dat ze foto's hebben laten maken van de knie, en dat er niets met de banden aan de hand is, maar die kun je toch helemaal niet zien ? Ja je kan zien of er artrose vorming is, maar dan moeten de klachten al wat langer spelen.

Natuurlijk zal de diagnose van as zaterdag bij de fysio zwaar tellen, gezien zij meer kan voelen dan ik kan zien .... Maar ik ben toch heel benieuwd of mensen bovenstaand verhaal herkennen, en/of ervaring hier mee hebben
Laatst gewijzigd door Monique77 op zo 05 jan 2014, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#2844400
Ja ik met Kaatje, maar nu een beetje te gaar om uitgebreid te reageren  :-[

Komt er neer dat na heeeel veel onderzoek (1000 euro verder) er bij Anneke Schellingerhout uitkwam dat Kaatje haar knieband had beschadigd (dus beetje gescheurd, maar niet doorgescheurd) en dmv 6 weken lijnrust en accupunctuur met laser gaat het goed met haar. Alhoewel ik wel erg voorzichtig ben en geen gekke dingen meer met haar doe, ook niet meer frisbeeen.

Oh ik herken je verhaal dus. Kaat was ook zeer wisselend kreupel, waardoor het moeilijk was een goede diagnose te stellen. Heel veel onderzoeken gehad en dus uiteindelijk ingescheurde kruisband.
Laatst gewijzigd door Irish op zo 05 jan 2014, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#2844412
Zie ook mijn oudere topic :http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1420944

Echter staat daar niet bij wat we aan onderzoeken hebben laten doen. Even uit mijn hoofd: eerst bij eigen da, kuurtje rimadyl en het ''aankijk'' receptuur. Voelde niet goed, toen RO laten maken elders (niet bij een orthopeed), samen met bloed en urine onderzoek op oa lyme. Kwam niet echt iets uit, heupen waren ok (niet super mooi, maar wel ok) vanuit daar doorverwezen naar Anneke Schellingerhout voor een chiropractie behandelen en uiteindelijk daar na een aantal sessie diagnose en concrete therapie gehad.

Zo al met al toch nog wel uitgebreid geantwoord ondanks gaar-ness :)

Knuf voor je woeffie!
#2844506
Monique77 schreef: Super bedankt voor je reactie ondanks je gaarheid  :-*

Wat ik me alleen afvraag hé, ik hoor Anneke haar naam vaker, maar hoe kan zij de diagnose "beetje ingescheurd maar niet helemaal" geven zonder dat ze binnenin heeft kunnen kijken ?
Ik denk door de schuiflade test.
Als de kruisband niet helemaal door is zou je weerstand moeten voelen, en als hij wel door is zou er geen weerstand zijn.

De symptomen die jij beschrijft ken ik.
Ik heb een teef gehad die ook bij tijd en wijlen kreupelde heel even maar en daarna weer tijden goed liep.
Tot ze een keer een behoorlijke sprint trok en een gil gaf.

Twee jaar later was haar andere knie aan de beurt.
#2844551
Normaliter hadden we dat misschien ook niet gedaan, maar ivm de wintersport in de planning wilde ik zeker weten of alles ok was.

Omdat de orthopeed kwam met het verhaal dat poreuze banden vaak tot uiting komen op een leeftijd van 7-8 jaar blijft het toch een beetje rondspoken, juist ook door Kay zijn broer en zus
Teveel twijfel bij mij dus, vandaar dat ik er misschien iets TE bovenop zit  ;)
#2844728
Nu denk ik wel dat die orthopeed een punt heeft ten aanzien van het vocht in de knie
Is er sprake van ietsje vocht , of is er (al ) sprake van overvulling ?
Bij Amber was er toendertijd ook twijfel .... openmaken of nog even afwachten

Er is toen wat synovia ( het vocht in de knie dus ) afgenomen . Normaliter moet dit helder van kleur zijn
Bij Amber was dat niet het geval , en ze is geopereert ( gescheurde voorste kruisbanden )
Er was bij Amber ook sprake van geleidelijke afscheuring , totdat de banden echt pang zeiden

Bij Tessa ons Jackie was het trauma , de arts die ging opereren zei ons dit is ""het beste beeld "" ten aanzien van dergelijk letsel , mits snel geopereert
Lopen ze er toch te lang op door dan gaat de patella ook meedoen

Met lang doorklooien , twijfel , geleidelijke afscheuring ontstaat er veel meer schade ..... meniscus , artrose etc
#2844940
Monique77 schreef: Super bedankt voor je reactie ondanks je gaarheid  :-*

Wat ik me alleen afvraag hé, ik hoor Anneke haar naam vaker, maar hoe kan zij de diagnose "beetje ingescheurd maar niet helemaal" geven zonder dat ze binnenin heeft kunnen kijken ?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer  :-[ Ik denk op basis van mijn anamnese en dat heeeel veeel andere dingen het niet waren, maar ik wel een hond had met vage kreupel klachten.
#2848775
Vanmorgen zijn we met Kay voor controle van zijn knie bij de fysio geweest, en hij gaf geen weerstand meer, en had ook geen vocht meer in zijn knie !!
Rechts gaf hij dezelfde reacties als links, dus haar conclusie "Vorige maand was een verrekking, en dat is super genezen en is er niets meer aan de hand met Kay!"  :D

Kay mag van de fysio ook alles weer doen, maar wij blijven toch nog iets voorzichtig en bouwen het aankomende maand weer rustig op  :biggrin2:
Omdat wij zelf graag nog 1x controle willen na een maand van opbouw, tot het punt van normale belasting, gaan wij over een maand toch nog even langs bij haar.
Als alles dan nog steeds zo goed is .....
Dan hopen we dat ons plekje nog vrij is in Oostenrijk, zodat we toch nog op wintersport kunnen dit jaar  :D
#2848797
Monique77 schreef: Schuifladetest kwam niets uit, en reageerde Kay zoals een hond zou moeten reageren

En Kay heeft per saldo dus maar 1 dag mank gelopen, en verder niet meer
Vandaar dat ik nu enorm in dubio zit over wat wijsheid is
Op zich gelukkig niet meer aan de orde maar ik wilde wel even op de schuifladetest reageren. De techniek van diegene die deze test uitvoert is erg bepalend voor de uitslag. Toen Linga met 40 km tegen een boom aan was geknald met haar achter poot zijn we uiteraard met bloedspoed naar de dierenarts gegaan, werd deze test gedaan en de kruisband was nog in orde. Een dag later naar mijn eigen dierenarts gegaan (die had de dag ervoor geen dienst), die deed de test opnieuw, conclusie "kruisband compleet verrot, meniscus compleet verrot". Naar de orthopeed gegaan voor een operatie, conclusie : "kruisband compleet verrot, meniscus compleet verrot".
#2848872
Lizzy schreef: Op zich gelukkig niet meer aan de orde maar ik wilde wel even op de schuifladetest reageren. De techniek van diegene die deze test uitvoert is erg bepalend voor de uitslag. Toen Linga met 40 km tegen een boom aan was geknald met haar achter poot zijn we uiteraard met bloedspoed naar de dierenarts gegaan, werd deze test gedaan en de kruisband was nog in orde. Een dag later naar mijn eigen dierenarts gegaan (die had de dag ervoor geen dienst), die deed de test opnieuw, conclusie "kruisband compleet verrot, meniscus compleet verrot". Naar de orthopeed gegaan voor een operatie, conclusie : "kruisband compleet verrot, meniscus compleet verrot".
Klopt, dat kregen wij van de orthopeed ook te horen via de telefoon ... Het kan zelfs zo zijn dat bij test 1 de test negatief is, en bij test 2 (een dag of wat later) ineens positief  ::)
Nu zijn wij (en hij) er zeker van dat onze fysio het goed kan bepalen, en het feit dat we nu een maand verder zijn en Kay in week 3 al allerlei dingen heeft gedaan qua belasting en nog liet hij niets zien, dus dat stelde me wel gerust

Voor mij was het belangrijkste dat het vocht uit zijn knie was, want dat duid toch echt wel op irritatie/ontsteking  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door