Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#2852988
Ja klopt dat ik dat zei omdat de da dat zei. Aan deze uitslagen zie ik ook dat het anders is, daarom begrijp ik het ook niet. Op dit moment gaat hey nog steeds goed met kyra maar denk dat ik eind februari nog 1 keer dezelfde waardes ga laten testen. Da zei vandaag nogmaals dat de waardes va de bloedcellen. Of zo door allergie komt en natuurlijk zeggen. Ze dan voedsel.


Ik hoop dat jullie kunnen helpen wat het nou precies betekend.
Door lightning
#2855578
Vandaag heeft Kyra in ene hevige diarree en boert ze. Dat stinkt behoorlijk alsof er al dagen iets in de maag ligt of zo, zo stonk dat vanmorgen. Verder oogt ze nog normaal en speelt en kijkt helder uit de ogen.

@ Lizzy, zou jij aub nog naar de uitslagen willen kijken?


Ik denk als dit blijft dat ik wel naar de da terug ga, diarree is ook niet fijn.
Laatst gewijzigd door lightning op ma 20 jan 2014, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2855596
lightning schreef: Hoi sorry voor het lange wachten en ik hoop dat je nog steeds mee wilt kijken, maar heb ze pas vandaag gekregen helaas. Ik ga kopie pasten want ik snap het niet. Het zijn veel uitslagen dus ik hoop dat je het begrijpt. Heb zo'n beetje alles getest. Ik weet dat haar schildklierwaardes goed zijn.

algemeen - anamnese :
bevindingen : T4 (total T4) 39.9 12.9 - 51.5 nmol/l 2)
<13 nmol/l Low
13 - 52 nmol/l Normal
>52 nmol/l High
27 - 70 nmol/l Therapeutic
Kidney:
Urea (BUN) 5.8 3.2 - 10.3 mmol/l
Creatinine 109 < 124 umol/l
Sodium 146 142 - 153 mmol/l
Chloride 108 106 - 120 mmol/l
Potassium 4.6 3.9 - 5.8 mmol/l
Inorganic Phosphate 1.2 0.9 - 1.7 mmol/l
Liver:
Total Bilirubin 3.6 < 6.8 umol/l
ALT (GPT) 222 + < 122 U/l
GPT is inderdaad verhoogd.

Doel: GPT is een maat voor levercelbeschadiging
Uitleg: GPT komt vrij in het bloed bij beschadiging van levercellen. Dat kan een geringe beschadiging zijn die snel herstelt, maar ook bij zeer ernstig levercelverval. Een verhoging van GPT zegt alleen iets, als die verhoging minimaal 2 keer de maximale normaalwaarde is en moet altijd in samenhang met andere metingen beoordeeld worden; bij vermoeden van leverlijden altijd de galzuren meten. Het is een waardevolle bepaling bij zowel hond als kat.
Normaalwaarden:
Hond : < 118 U/l
Kat    : < 100 U/l
* Lage waarden: geen betekenis
* Hoge waarden:
Acute en chronische (actieve) leverontsteking
Koorts, geringe belasting met giftige stoffen of medicijnen,
darmontsteking: geringe verhoging.
Ernstige vergiftiging
Leverbeschadiging door ongeval
Levertumoren (bij uitzaaiingen vaak niet verhoogd!)
Galwegontsteking
Leververvetting bij de kat
Shock
Alkaline phosphatase 60 < 147 U/l
GGT <1 < 13 U/l
AST (GOT) 73 + < 59 U/l
AST is ook verhoogd.
AST is een maat voor ernstige celbeschadiging

Uitleg
AST komt vrij als er sprake is van een ernstige celbeschadiging in o.a. lever, hart, skelet en spieren.

Normaalwaarden
lager dan 63 U/l

Lage waarden
Geen betekenis.

Hoge waarden
Plasma is rood door kapotte rode bloedcellen
Ernstige leveraandoeningen
Ernstige spieraandoeningen: ontsteking, trauma, langdurige krampen, reumato?de spieraandoeningen
Hartspieraandoeningen.
GLDH 17 < 18 U/l
Total protein 64 54 - 76 g/l
Albumin 33 28 - 43 g/l
Globulin 30 24 - 43 g/l
Pancreas:
Glucose 3.4 3.2 - 7.0 mmol/l
a-Amylase 654 < 1264 U/l
Lipase 39 < 298 U/l
Cholesterol 5.7 < 10.3 mmol/l
Cholesterol (fasting dogs with regular body weight): < 7.8 mmol/l
Fructosamine 229 203 - 377 umol/l
Muscle:
CK 153 < 378 U/l
LDH 148 < 159 U/l
Calcium 2.5 2.1 - 2.9 mmol/l
Magnesium 0.8 0.7 - 1.1 mmol/l
Triglycerides 0.8 0.3 - 5.3 mmol/l
Triglyerides (fasting dogs with regular body weight): 0.3 - 1.7 mmol/l
CRP (C-reactive protein) 0.0 0 - 9.7 mg/l
Haemogram
Leukocytes 9.9 6 - 12 G/l
Erythrocytes 7.5 6 - 9 T/l
Haemoglobin 18.4 15 - 19 g/dl
Packed cell volume (PCV) 56 + 38 - 55 %
MCV 74 60 - 77 fl
MCH 25 + 17 - 23 pg
MCHC 33 31 - 34 g/dl
Thrombocytes 214 150 - 500 G/l
Reticulocytes (relative) 2.05 %
Reticulocytes (absolute) 154200 /ul
Degree of bone marrow response (Reticulocytes/ul):
< 110.000 Normal if nonanaemic
110.000 Inadequate if anaemic
110.000-150.000 Mild regeneration
150.000-300.000 Moderate regeneration
> 300.000 Marked regeneration
Differential blood count
Basophils 0 0 - 1 %
Eosinophils 8 + 0 - 6 %
Segmented neutrophils 57 55 - 75 %
Lymphocytes 32 + 12 - 30 %
Monocytes 4 0 - 4 %
Basophils (absolute) 0 /ul 3)
Eosinophils (absolute) 741 + 0 - 600 /ul
Segmented neutrophils (abs) 5651 3000 - 10000 /ul
Lymphocytes (absolute) 3112 1000 - 4000 /ul
Monocytes (absolute) 366 0 - 500 /ul
Eosinophils zijn verhoogd, volgens mij duidt dat op ontstekingen. Reticulocytes zijn ook verhoogd. Maar wat ik dus niet snap is waarom jouw dierenarts niet met jou aan een tafel gaat zitten en zegt "kijk, dit is verhoogd en dat betekent dit en dat. Om erachter te komen wat er aan de hand is met de lever, moeten we verder onderzoek doen en dan stel ik voor dat we beginnen met (en dan noem ik maar wat) een echo van de lever". Het kan toch niet waar zijn dat je bloed laat prikken en je verder mag zwemmen? En je dierenarts kan toch niet brokjes voorschrijven op grond van dat hij/zij eigenlijk zelf ook niet precies weet wat er aan de hand is? En wat een brok kan, kan jij ook maar dan beter. Voor leverproblemen zijn er gewoon BARF leverdieten. Maar laat ze eerst eens een diagnose stellen! Als ik in jouw schoenen stond? Ging ik met deze uitslag naar een andere dierenarts en zou ik zeggen "ik kom voor een second opinion" en beginnen met opnieuw bloed te laten trekken.
Door lightning
#2855721
Mijn Da wilde dus proberen haar dus op (brokken? eventueel) of dus op 1 soort vlees (da snapt niet waarom mijn hond zoveel verschillend eet) zetten om te kijken of het braken daarmee ook stopte. Op de dag dat ik liet testen had ze al zeker 6 tot 8 weken niet gebraakt en ze dacht omdat ze die waardes zag dat het moest komen van een voedsel allergie. Ze zegt dit zien we dan als eerste dus wilde ze dat proberen. Ik wilde dat niet, omdat ze in die tijd al heel lang niet meer had gebraakt en tot op heden nog steeds niet. Ik geloof dus ook niet dat die hogere waardes komen van het braken en een voedselallergie. Ze zei wel als ze bleef braken dat het verstandig was wel een echo te laten maken. Maar tot op heden nog steeds niet braken en ik nog steeds normaal voedsel geef. Het zou dan kunnen komen volgens de DA door of kip of rund omdat de meeste honden daarop allergisch reageren. Ja dat krijgt ze en wel meer dan dat.

Ik ga never brokjes geven, vlees is haar redding geweest. 7 jaar geleden haar redding geweest, want stonden al in dubio om kyra in te laten slapen. Ze is nu 10 dus voor mij geen twijfel dat vlees beter is voor haar of het nou via BARF of KVV is. Voor haar nu het laatste want BARF wilt ze niet echt meer knagen.

Als mijn da zou zeggen (niet gedaan hoor) ze moet aan de brokken en de prednison weiger is dat dus. prednison heeft haar al die schildklier probleem gegeven en ze was geen hond meer. Voor mij nooit weer.

Ik wilde (mits er nu niks gebeurd) in februari weer laten prikken en kijken wat het dan zegt die waardes. Maar ze heeft nu diarree, en misschien staat dat hier nu wel los van, of niet geen idee.
Door Lizzy
#2856360
lightning schreef: Mijn Da wilde dus proberen haar dus op (brokken? eventueel) of dus op 1 soort vlees (da snapt niet waarom mijn hond zoveel verschillend eet) zetten om te kijken of het braken daarmee ook stopte. Op de dag dat ik liet testen had ze al zeker 6 tot 8 weken niet gebraakt en ze dacht omdat ze die waardes zag dat het moest komen van een voedsel allergie. Ze zegt dit zien we dan als eerste dus wilde ze dat proberen. Ik wilde dat niet, omdat ze in die tijd al heel lang niet meer had gebraakt en tot op heden nog steeds niet. Ik geloof dus ook niet dat die hogere waardes komen van het braken en een voedselallergie. Ze zei wel als ze bleef braken dat het verstandig was wel een echo te laten maken. Maar tot op heden nog steeds niet braken en ik nog steeds normaal voedsel geef. Het zou dan kunnen komen volgens de DA door of kip of rund omdat de meeste honden daarop allergisch reageren. Ja dat krijgt ze en wel meer dan dat.

Ik ga never brokjes geven, vlees is haar redding geweest. 7 jaar geleden haar redding geweest, want stonden al in dubio om kyra in te laten slapen. Ze is nu 10 dus voor mij geen twijfel dat vlees beter is voor haar of het nou via BARF of KVV is. Voor haar nu het laatste want BARF wilt ze niet echt meer knagen.

Als mijn da zou zeggen (niet gedaan hoor) ze moet aan de brokken en de prednison weiger is dat dus. prednison heeft haar al die schildklier probleem gegeven en ze was geen hond meer. Voor mij nooit weer.

Ik wilde (mits er nu niks gebeurd) in februari weer laten prikken en kijken wat het dan zegt die waardes. Maar ze heeft nu diarree, en misschien staat dat hier nu wel los van, of niet geen idee.
Verhoogd eosinophil duidt op:

Reasons Your Pet’s Eosinophil Count Could Be High :

Allergic and hypersensitivity reactions, internal parasite infections, flea allergies, mast cell tumors and a few other types of tumors, hypereosinophilic syndromes (eg eosinophilic granuloma) in cats, Addison’s disease (along with increased number of lymphocytes), heartworm disease, allergic pneumonitis, inflammatory bowel disease (IBD)

Oftewel een overgevoeligheids of allergische reactie op iets (vandaar dat ze kennelijk een eliminatie dieet wil geven - je kunt dat trouwens ook doen door je hond op 1 diersoort te zetten dat de hond nog niet eerder gegeten heeft). Maar, er zijn meer oorzaken mogelijk. Wormen, vlo allergie, mast cel tumor, andere tumoren, ziekte van Addison, hartworm, IBD (darmziekte). Aangezien er ook leverwaardes verhoogd zijn, moet je dierenarts in mijn ogen toch echt wat beter diagnostisch onderzoek doen hoor. Want verhoogde leverwaarden heeft niks met allergieen te maken. Als het mijn hond was, liet ik opnieuw bloed prikken. Als alles weer normaal is behalve Eosinophil count, liet ik uitzoeken waarom dit verhoogd is. En als ook de leverwaardes nog niet in orde zijn, liet ik uitzoeken waarom dat is. Een hypoallergeen dieet zou bij mij geen optie zijn, voor uit is gezocht waarom de leverwaardes niet in orde zijn (als die nog niet in orde zijn).
Door lightning
#2856377
Ok, ik denk ook niet dat beide met elkaar te maken heeft, maar mijn da legde die link omdat ze gebraakt had, wat ze overigens al tijden niet heeft gedaan. Ongeveer 6 tot 8 weken na braken is deze bloed geprikt en deze uitslagen, ik weet niet hoe snel waardes weer klimmen na braken, omdat ik weet dat waardes ook slecht kunnen zijn door braken.

Maar is het verstandiger om nu zo snel weer te prikken of toch nog wat langer wachten? Zodat ze de tijd hebben om normale waardes te krijgen? Of zal dat nu al zo moeten zijn?

Want als jij nu zegt die hadden allang normaal moeten zijn bel ik vandaag nog op voor opnieuw bloedprikken.
Door lightning
#2857768
Nou wij gaan geen bloed laten testen meer, wij slaan die stap over. Maandag gaat ze voor een echo van haar buik en dan goed de lever, maar alles word na gekeken van binnen dan. Eventueel met biopten en zo.
Door lightning
#2857776
Dank je, ik ben benieuwd. aan 1 kant hoop ik dat ze iets vinden aan de andere kant hoop ik dat niet, maar dan kan je er ook niks aan laten doen. Al hoewel ik niet alles meer van plan ben. Als ze zeggen ze moet prednison dan passeer ik wel. Maar ik ga niet speculeren eerst maar afwachten wat het is en wat eruit komt.
Door lightning
#2861167
Ben niet echt wijzer, behalve dat er niet echt iets gevonden is. anatomisch gezien liggen haar nieren anders dan bij een normale, die liggen een kwartslag anders. Haar dikke darm was wat verdikt en dat kon duiden op ontsteking maar kan net zo goed een ontsteking ergens anders van. Lever was lastig vinden en wat er werd gezien was niet verkeerd.

Toen werd het maar weer op het voer gegooid. Ik zei ik geef vlees, deze da zei, ik ben niet overtuigd dat het vlees compleet is en dat al blikvoer royal konijn of hills werd genoemd. Ik zei daar loopt ze van leeg dat geef ik niet. Hij vroeg welke voer ze kreeg en ik zei verschillende smaken. Hij zei dat is lastig ze moet iets gaan eten wat ze nog nooit heeft gehad en waarvan je zeker weet dat ze er maar 1 soort in hebben gestopt. Tja zei ik, ik heb alles geprobeerd en sommige lust ze niet. Hij zei als je haar 8 weken zet op 1 soort weten we of het aan 1 van de andere ligt. Ik zei hoe weet ik dat nou? Ze heeft alleen gebraakt begin november en recent wat diarree gehad wat nu ook goed is. Echt duidelijk antwoord had ik ook niet, maar bleef erbij dat ik haar strikt op dat dieet zou moeten doen zodat je het weet of het aan een andere smaak ligt.

Echt als je het mij vraagt kan ik daar nu niet achter komen want ze braakt niet geen diarree. Behalve als ze ziek word. Maar volgens mij hoeft dat niet hierdoor te zijn kan ook iets anders zijn.

Hij zei ook iets over als alvleesklier om dat te testen zodat je die ook uitsluit of zo.

Ik heb nu nog een onbehagelijk gevoel en ben niet veel wijzer behalve dat er geen enge dingen te zien zijn geweest.

Ik weet het niet. Denk dat ik maar een hele tijd wacht en nog eens een keer dan bloed laat prikken of ik ga naar een homeopaat of zo.
Door Lizzy
#2861190
lightning schreef: Ben niet echt wijzer, behalve dat er niet echt iets gevonden is. anatomisch gezien liggen haar nieren anders dan bij een normale, die liggen een kwartslag anders. Haar dikke darm was wat verdikt en dat kon duiden op ontsteking maar kan net zo goed een ontsteking ergens anders van. Lever was lastig vinden en wat er werd gezien was niet verkeerd.

Toen werd het maar weer op het voer gegooid. Ik zei ik geef vlees, deze da zei, ik ben niet overtuigd dat het vlees compleet is en dat al blikvoer royal konijn of hills werd genoemd. Ik zei daar loopt ze van leeg dat geef ik niet. Hij vroeg welke voer ze kreeg en ik zei verschillende smaken. Hij zei dat is lastig ze moet iets gaan eten wat ze nog nooit heeft gehad en waarvan je zeker weet dat ze er maar 1 soort in hebben gestopt. Tja zei ik, ik heb alles geprobeerd en sommige lust ze niet. Hij zei als je haar 8 weken zet op 1 soort weten we of het aan 1 van de andere ligt. Ik zei hoe weet ik dat nou? Ze heeft alleen gebraakt begin november en recent wat diarree gehad wat nu ook goed is. Echt duidelijk antwoord had ik ook niet, maar bleef erbij dat ik haar strikt op dat dieet zou moeten doen zodat je het weet of het aan een andere smaak ligt.

Echt als je het mij vraagt kan ik daar nu niet achter komen want ze braakt niet geen diarree. Behalve als ze ziek word. Maar volgens mij hoeft dat niet hierdoor te zijn kan ook iets anders zijn.

Hij zei ook iets over als alvleesklier om dat te testen zodat je die ook uitsluit of zo.

Ik heb nu nog een onbehagelijk gevoel en ben niet veel wijzer behalve dat er geen enge dingen te zien zijn geweest.

Ik weet het niet. Denk dat ik maar een hele tijd wacht en nog eens een keer dan bloed laat prikken of ik ga naar een homeopaat of zo.
Mijn hemel...., waar ben je geweest?
Door lightning
#2861200
In grootebroek. Daar zit ook iemand die gestudeerd heeft voor echo, was daarheen gestuurd.

Toen ik zei dat ze verschillende smaken kreeg en ik zei dat een wolf ook niet alleen maar konijn eet zei hij die discussie ga ik al niet voeren.

De vraag beantwoorden of ik recent veranderd ben qua voer is ook vreemd daar ze niet iedere dag het zelfde smaakje krijgt verander ik continue.
Door Lizzy
#2861447
Ik hoop niet dat je het erg vindt, maar ik kan echt van A tot Z niks van het hele verhaal maken...... :-\

Je komt daar voor een echo, ze zien eigenlijk niks en ze beginnen weer over het voer met 1 enkele smaak.....? Zomaar, uit zichzelf? Daar beginnen ze toch niet voor niets over? Daar hebben ze dan toch een idee over? Waarom willen ze dat je dat voert? En als ze zomaar wat zitten te kletsen, moet je misschien eens een andere kliniek proberen!
Door lightning
#2861483
Dat zeiden ze vanwege die bloedwaardes dat die zo zijn en dat het dan daarmee te maken kan hebben. Ook wat betreft de darm die wat dikker was kon het daarmee te maken hebben. Nou om eerlijk te zijn weet ik het ook niet meer Lizzy.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door