Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door laura
#329237
Ik heb een poos niets van me laten horen.... Veel nieuwe leden die ik niet ken, leuk...

Maar goed, nu toch weer ff op barfplaats met een vraagje over Tosca.

Tosca is de afgelopen maanden erg ziek geweest. Erg sloom. Na een hoop gesukkel en medicijnen is uiteindelijk de baarmoeder eruit gehaald. Ze is nu gelukkig helemaal weer beter.
We merken wel verschil in gedrag, maar ik neem aan dat dat door de hormonen komt.

Nu komt mijn vraag: vandaag hebben we voor het eerst gezien dat ze wat urine verliest. Het is gewoon nette urine, dus geen bloed erin oid. Verder is het echt gewoon gelekt.
Kan dit te maken hebben met de sterilisatie?

Tosca is trouwens 8 jaar.
Alvast bedankt, laura

Richard wilde al meteen naar de dierenarts, maar ik wilde het eerst hier maar eens vragen!
Door Mevroi Kruim
#329291
Ja, dat kan. Bij de operatie kan er wel eens iets een beetje fout gaan en bv een zenuw geraakt worden die de sluitspier van de blaas aanstuurt. En dan heb je problemen.
Komt bij mensen ook voor :P
Door Peet
#329329
Klopt helemaal.... Ik heb het er laatst met mijn DA over gehad, en hij zei hetzelfde...."een DA met een trilhandje creeert zo een incontinent hondje"...maar ze zullen het nooit toegeven. Risico van de operatie, noemen ze dat.... >:(
Door laura
#329342
Nou, daar zijn we dan lekker mee.....

Toch wel raar dat ze er nu pas last van heeft, de operatie is inmiddels wel 5 a 6 weken geleden.....
Door Lizzy
#329513
Volgens mij kan een teefje ook incontinent raken na castratie door hormonale veranderingen. Van http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=804 :

"Incontinentie
Laten we maar beginnen met incontinentie door castratie. (Association in bitches between breed, size, neutering and docking, and acquired urinary incontinence due to incompetence of the urethral sphincter mechanism door P.E Holt en M.V. Thrusfiled, Veterinary Record (1993), 133, 177-180). Het onderzoek heeft zich gericht op incontinentie veroorzaakt door het niet meer goed werken van de sluitspier, die behandelbaar was met hormonen. Het onderzoek werd verricht in Engeland en vertegenwoordigt qua rassen de gemiddelde raspopulatie in Engeland. Lees je de uitkomsten, dan valt het aantal teven dat incontinentie kreeg best mee. Echter, de onderzoekers komen toch tot de conclusie, dat grote en reuzen rassen meer gevoelig zijn voor het ontwikkelen van incontinentie, dan middel grote en kleine rassen. Bovendien vonden de onderzoekers een relatie tussen het couperen van de staart in combinatie met castreren en het ontwikkelen van incontinentie. Toch willen de onderzoekers niet zonder meer stellen, dat couperen en het ontwikkelen van incontinentie een relatie met elkaar hebben, omdat de ontwikkeling van de incontinentie in de aanleg van het ras, waarvan couperen van de staart gebruikelijk is, aanwezig kan zijn. De rassen bij wie een verhoogd risico op incontinentie werd gevonden zijn: Dobermann, Bobtail, Springer Spaniel, Weimaraner, langharige Collies, Ierse setter, maar andere onderzoeken noemen ook de Boxer (65%) en de Bouvier. Rassen die weer zo goed als ongevoelig lijken te zijn voor het ontwikkelen van incontinentie na castratie zijn onder meer de Duitse herder en de Labrador. Daarbij moeten we in ogenschouw nemen, dat er meer dan 400 hondenrassen zijn en het dus onmogelijk is, dat al deze rassen zijn onderzocht. Of je hond dus incontinent wordt na castratie blijft gokken, maar wie op internet de plaatjes ziet van een incontinente teef zal niet licht geneigd zijn, zijn hond aan dat risico bloot te stellen. De eerlijkheid gebiedt dan weer te zeggen, dat deze vorm van incontinentie met hormoontoediening meestal succesvol bestreden kan worden. Maar is er al onderzoek gedaan naar de invloed van die hormonen op de lange termijn?"
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door