Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ema
#2834867
Hallo allemaal ,

In september ben ik begonnen met vers voeren (eliminatiedieet) bij me 12 jarige hondje.
Ik ben een op andere dag overgestapt op KVV Haaksbarf paard. Dit heb 6 weken gevoerd en de ontlasting van me hondje zag er mooi en stevig uit. Na 6 weken heb ik konijn toegevoegd aan het dieet . Mijn hondje reageerde slecht hierop  - rommelende buik en jeuk. Deze heb ik dus niet meer gegeven. Het duurde even voordat alles weer rustig was.
Na een tijdje heb ik geit toegevoegd aan dieet en deze werd goed verdragen. Op bepaalde moment was geit niet meer op voorraad en heb ik 2 weken lang alleen  paard gevoerd. Daarna weer paard en geit.
Ongeveer maand geleden kreeg mijn hondje van de DA Metacam pijnstilling. Ook moesten we maand rust houden vanwege vermoedelijke hernia.
In deze tijd werd de ontlasting erg wisselend. Ik dacht dat dit door Metacam kwam. Nu is me hondje al 2 weken van de Metacam af en de ontlasting is nog steeds slecht. Slechter zelfs.  Ze is niet aan diarree. Het is meer dat het dun is en met wat slijm achteraan. Haar darmen zijn hard aan rommelen.  Sinds paar dagen  ben ik begonnen met Solgar probiotica en okugest. De ontlasting is direct wat harder geworden en was geen slijm meer te zien. Gisteren heb ik maar 2 okugest pillen gegeven  en vandaag was het weer raakt. De eerste ontlasting was mooi stevig. Paar uur later wat dunner met wat slijm. Kort daarna alleen slijmsliert , wat geel van kleur. De darmen zijn weer onrustig. Nu vraag ik me af wat de reden kan zijn en wat ik kan doen.
Kan dit ontgiften zijn? Want juist de eerste 2 maanden is het erg goed gegaan. Of kan het aan de botpercentage liggen? ik heb van iemand via deze forum begrijpen dat bij oudere hond soms minder goed bot verteerd. Of kan het aan de hogere vetpercentage liggen in geitenvlees?
Ik weet het nu even niet meer :-\ Ik ben bijna 3 maanden bezig en wilde eigenlijk al nieuwe diersoort toevoegen.
Is het misschien verstandiger gezien de leeftijd om een compleet versie van paard proberen? Of juist terug naar af , opnieuw beginnen met alleen paard en dan overgieten met hete water? Maar hoe zit ik dan met tekorten? Ik had even gedacht langs de DA maar dan krijg ik waarschijnlijk iets van antibiotica en advies om brok te voeren.
Verder maak me hondje geen zieke indruk, ze is na maand rust weer begonnen met wandelen , eet en drink goed .
Door Lizzy
#2834888
Het is me niet duidelijk, geef je nou paard en geit of alleen paard? Ik zou doorgaan met de probiotica en misschien moet je anders een andere KVV geven, een ander merk, van een diersoort dat je hond nog niet eerder gehad heeft. Ik zeg maar wat, kalkoenmix van Degomeat ofzo. En dan van daaruit weer verder. Je gaf hiervoor brok? Zou ik zelf sowieso niet zijn begonnen met een eliminatiedieet maar de hond gewoon over hebben gezet op vers. Kun je zelf gaan samenstellen, is dat een mogelijkheid? Dat is  nog beter, weet je tenminste zeker wat je geeft.
Door Ema
#2834916
Op dit moment geef ik geit en paard beide van Haaksbarf.
Samenstellen vind ik zeker niet erg , dat was ook de bedoeling na KVV als de bot goed verteerd zou worden. Alleen tot nu toe kon het niet gezien dat paard en geit geen beginners botten zijn.
Lizzy bedoel je dan de paard en geit helemaal stoppen? Of alleen KVV in dat smaak ? Want dat zijn juist de 2 diersoorten die ze nooit in verleden heeft gehad. 
Ik heb naast KVV ook nog jonge geitje en paarde sukade in me vriezer van Degomeat.
Ik ga proberen morgen wat anders regelen, kalkoen zou geen probleem moeten zijn rond deze tijd.
Is het verstandig om doorgaan met okugest naast de probiotica en voor hoe lang? 
Door Lizzy
#2834919
Ema schreef: Op dit moment geef ik geit en paard beide van Haaksbarf.
Samenstellen vind ik zeker niet erg , dat was ook de bedoeling na KVV als de bot goed verteerd zou worden. Alleen tot nu toe kon het niet gezien dat paard en geit geen beginners botten zijn.
Lizzy bedoel je dan de paard en geit helemaal stoppen? Of alleen KVV in dat smaak ? Want dat zijn juist de 2 diersoorten die ze nooit in verleden heeft gehad. 
Ik heb naast KVV ook nog jonge geitje en paarde sukade in me vriezer van Degomeat.
Ik ga proberen morgen wat anders regelen, kalkoen zou geen probleem moeten zijn rond deze tijd.
Is het verstandig om doorgaan met okugest naast de probiotica en voor hoe lang?
Maar wat at ze hiervoor? Want je zegt dat je in september bent begonnen met vers voeren. Dus at ze daarvoor brok? Heeft ze dus bijv. wel rauwe eend gegeten?
Door Ema
#2834920
Ja ze heeft altijd brok gegeten. Rauwe eend heeft ze nog nooit gehad. Ook geen andere rauwvlees behalve stukje geit vorige week.
Door Lizzy
#2834923
Ema schreef: Ja ze heeft altijd brok gegeten. Rauwe eend heeft ze nog nooit gehad. Ook geen andere rauwvlees behalve stukje geit vorige week.
OK. Ja, dan vind ik het dus lastig te begrijpen waarom je een eliminatie dieet bent gaan geven.... Rauw is niet te vergelijken met brok. Dus ik zou gewoon KVV's zijn gaan geven of (nog beter) zelf zijn gaan samenstellen. Gewoon volgens het BARF principe. Niks geen eliminatie. Want dat een hond niet goed reageert op brok, zegt niks over dat hij niet goed zou reageren op rauw/vers voer.

Dus tja. Lastig. Ik vrees dat ik er anders in sta en dat maakt het adviseren natuurlijk ook lastig. Ik wil je ook niet over de rooie helpen.... Dus als je persee wilt elimineren, dan zou je nu bijv. zelf hele eenden kunnen gaan geven. Even weg van de KVV (waarbij je toch niet weet wat er in zit en je met zelf samenstellen beter kun kijken hoe je hond reageert op een beetje meer of minder Y of Z).
Door Parelridder
#2834952
Ontstekingsremmers kunnen idd diarree veroorzaken en als ze die een maand nodig had, kan dat best even na rommelen.
Je hondje had klachten die je deden besluiten te elimineren. Naar ik begrijp jeuk, disrree en een rommelende buik. Twee diersoorten gaan prima, eentje geeft klachten. Met dat resultaat vind ik elimineren niet onverstandig. Er is kennelijk meer aan de hand dan alleen last van 'brok' (verse konijn geeft diverse klachten). En in dat geval zijn dieren die in brokjes verwerkt zijn diersoorten die ook rauw niet verdragen worden. Je moet dus aanvankelijk kiezen voor diersoorten die je hondje nog niet eerder at (daar kán nog geen allergie voor opgebouwd zijn).
Door de Metacam is het nu niet te beoordelen of een nieuwe diersoort al dan niet goed wordt verdragen. Je kunt nu dus eigenlijk niet uitbreiden in diersoorten - indien je dit eliminatiedieet wilt voortzetten - tot de buikklachten zijn hersteld. Er lijkt een goede ractie op de probiotica en/of okugest, hoewel de klachten nog niet verholpen zijn is er wel verbetering gezien. Ik zou dat daarom nog even voort zetten, de tijd geven. Als je maatje ziek is, wil je gewoon dat bij inname van het 1e tabletje alle klachten meteen verholpen zijn en het is lastig niet wanhopig te worden als dit een paar dagen met ups & downs gaat. Ik zou het ingeslagen pad nog even volhouden tot na de kerst of het weekend. Ow en ik zou geen ongemalen geitje geven nú, de spijsvertering is van slag, ze moet zo'n beesie wel goed kunnen vertering.. Ik zou voor nu gewoon even dat blijven geven wat eerder succesvol verdragen werd.
Door Ema
#2834985
Parelridder schreef: Ontstekingsremmers kunnen idd diarree veroorzaken en als ze die een maand nodig had, kan dat best even na rommelen.
Je hondje had klachten die je deden besluiten te elimineren. Naar ik begrijp jeuk, disrree en een rommelende buik. Twee diersoorten gaan prima, eentje geeft klachten. Met dat resultaat vind ik elimineren niet onverstandig. Er is kennelijk meer aan de hand dan alleen last van 'brok' (verse konijn geeft diverse klachten). En in dat geval zijn dieren die in brokjes verwerkt zijn diersoorten die ook rauw niet verdragen worden. Je moet dus aanvankelijk kiezen voor diersoorten die je hondje nog niet eerder at (daar kán nog geen allergie voor opgebouwd zijn).
Door de Metacam is het nu niet te beoordelen of een nieuwe diersoort al dan niet goed wordt verdragen. Je kunt nu dus eigenlijk niet uitbreiden in diersoorten - indien je dit eliminatiedieet wilt voortzetten - tot de buikklachten zijn hersteld. Er lijkt een goede ractie op de probiotica en/of okugest, hoewel de klachten nog niet verholpen zijn is er wel verbetering gezien. Ik zou dat daarom nog even voort zetten, de tijd geven. Als je maatje ziek is, wil je gewoon dat bij inname van het 1e tabletje alle klachten meteen verholpen zijn en het is lastig niet wanhopig te worden als dit een paar dagen met ups & downs gaat. Ik zou het ingeslagen pad nog even volhouden tot na de kerst of het weekend. Ow en ik zou geen ongemalen geitje geven nú, de spijsvertering is van slag, ze moet zo'n beesie wel goed kunnen vertering.. Ik zou voor nu gewoon even dat blijven geven wat eerder succesvol verdragen werd.
Dat is ook beetje wat ik dacht. Daardoor ben ik zo lang blijven zitten met maar 2 diersoorten. Ik ben voorzichtig geworden met nieuwe dingen toevoegen. Anders is het weer een stap vooruit en 3 terug. En vorige week heb ik al probiotica en okugest toegevoegd. Het was ook maar even afwachten of ze hierdoor ging jeuken. Gelukkig niet. KVV of barf het maak me niks uit als ze maar goed op doet en het aankan.   
Parelridder schreef:Als je maatje ziek is, wil je gewoon dat bij inname van het 1e tabletje alle klachten meteen verholpen zijn en het is lastig niet wanhopig te worden als dit een paar dagen met ups & downs gaat. Ik zou het ingeslagen pad nog even volhouden tot na de kerst of het weekend.
Je kan me gedachten lezen :-[ Me hondje 12 jaar op brokken heeft gezeten en daarvan +- 2 jaar op hypoallergische brokken. En het werkte redelijk. Ik geloof echt dat ze op vers beter af is. Ik zie dat het beter smaakt en haar wacht is mooier.  De ontlasting was tijdens brokken nooit zo mooi geweest als de eerste 2 maanden op vers. Alleen nu dat het minder gaat ga ik twijfelen of ik goed bezig ben. Juist omdat beestje al altijd ziekelijk geweest is. Ik denk dat het veiliger is om deze week terugvallen op paard. En probiotica met okugest. Vanavond heb ik beetje hete water over de KVV gedaan. Ik hoop alleen dat het niet nog slechter wordt. Bedankt voor de reacties.
Door ulla
#2834992
Als je hondje problemen blijft houden met de ontlasting "ook op alleen paard" zou ik eens naar een holistisch werkend dierenarts gaan.
Door Lizzy
#2834993
ulla schreef: Als je hondje problemen blijft houden met de ontlasting "ook op alleen paard" zou ik eens naar een holistisch werkend dierenarts gaan.
Misschien heeft het hondje juist verkeerde ontlasting op deze 'alleen paard' :-\
Door ulla
#2834998
Lizzy schreef: Misschien heeft het hondje juist verkeerde ontlasting op deze 'alleen paard' :-\
ja dat is mogelijk.
Maar mijn gedachten zijn: hondje is twaalf.
Heeft jeuk van bepaalde voeding.
Een mogelijke hernia en hiervoor pijnstilling gehad.
Doet het dan goed op voeding en nu niet meer en dan geel achtige ontlasting.
misschien een alvleesklier probleem?
Misschien ook niet maar om het e.e.a. uit te sluiten zou ik persoonlijk naar een holistisch werkend dierenarts gaan.

Begeleiding bij dit in mijn ogen vage dingen lijkt mij niet slecht.
Door Parelridder
#2835261
Ze hebben hier altijd ('altijd' klinkt alsof ze met de regelmaat van de klok diarree hebben, maar dat is slechts zéér zelden zo sinds ze vers eten ;)) gele ontlasting bij herstel van diarree. Wat gele ontlasting, wat sijm, de ene keer goed en dan toch weer een keertje te dun is hoe het herstel van diarree hier steevast verloopt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door