Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2798282
Mijn Golden heeft/ had een bultje in zijn nek. Naar mij idee op een plek waar eerst een teek zat. Hij heeft dit wel eens vaker na het verwijderen en dat gaat vanzelf weer weg. Van de week kwam er een schijf onder zijn huid. Vanmiddag is het bultje open gegaan en kwam er troep uit.

Gelijk de dierenarts gebeld en ik kon een uur later komen. Conclusie een verstopte/ ontstoken talgklier dat open is gegaan. Het was zeker geen abces.

Nou zit er een grote krater. De dierenarts vertelde dat er 2 opties zijn. Haar eerste voorkeur is operatief de krater verwijderen en netjes hechten. Het zit op een plek waar veel ruimte is van de huid, dus dat maakt het makkelijker. Zonder complicaties is hij er met 8 dagen vanaf.
De tweede optie is het elke dag voorzichtig uitdrukken zodat het talg eruit kan. En behandelen met calendulan. Het eventueel afdekken met een t shirt. Want mijn andere hond gaat de plek likken en calendulan vind hij erg lekker.
Ik proefde bij haar dat ze optie 2 niet zag zitten. Ze vertelde dat dit een langdurige behandeling is dat vaak weinig resultaat biedt. Maar dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn. Dit betekend dus ook dat hij lang niet mag zwemmen, hij is natuurlijk wel een echt golden hihi.

Nou komt er een ander probleem dat de kosten voor een operatie helemaal niet uitkomen en dit is heel zacht uitgerukt. Maar als het moet dan moet het en zien we wel hoe we aan het geld komen.

Nou vroeg ik me af of jullie hier ervaring mee hebben? En of jullie nog andere tips hebben kwa behandeling.

Ik wil er wel bij zeggen dat de dierenarts zeer deskundig is. Het heeft hier niks mee te maken maar ik ben vanwege haar deskundigheid en dat ze voorstander is van versvoer overgestapt naar haar. Ik lees en hoor veel positieve verhalen over haar. Ik twijfel dus niet aan haar oordeel, maar wil wel graag de alternatieven van een operatie uitzoeken. Ook omdat een ok altijd risico's met zich mee brengt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
#2798295
Tja, mijn reu had zo'n ding op z'n rug, is in zijn leven meerder keren opengegaan en ook uit zichzelf met wat schoonmaakwerk en zalfje weer dichtgegaan. Ik zou daar dus niet voor gaan opereren. Zeker niet omdat ze net zo makkelijk weer terugkomen. Dan blijf je hechten. Maar hier bleef die op een dag gewoon weg.

Met hechtingen in de nek zal die ook even niet mogen zwemmen.
Gebruikersavatar
Door nova
#2798298
Als er pus in zit, dan smeerde ik  honingzalf erop of groene leem.
En een krater in de nek, waar straks weer  een dikke laag haren overheen gaat, dat zou voor mij geen ramp zijn, en nog minder voor de hond. ;)
Kortom, ik ging zeker smeren,  al was niet met calendulan
#2798301
Bedankt voor jullie reacties.

Ik neig ook naar zelf behandelen. Al is het maar om het te proberen. Want het lijkt mij dat opereren altijd nog kan.het is wel een grote krater.

Ik zat ook aan honingzalf te denken. Ik heb daar bij Lizzy zulke goede dingen over gelezen.

Waar kan ik eventueel honingzalf kopen?
Gebruikersavatar
Door nova
#2798307
Miranda 1 schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Ik neig ook naar zelf behandelen. Al is het maar om het te proberen. Want het lijkt mij dat opereren altijd nog kan.het is wel een grote krater.

Ik zat ook aan honingzalf te denken. Ik heb daar bij Lizzy zulke goede dingen over gelezen.

Waar kan ik eventueel honingzalf kopen?
Ik koop honingzalf  die de naam vetramil heeft,  te koop via vele webshops, De laatste tube  kwam van medpets.nl
Bedenk wel dat een tube van 10 gr. niks voorstelt,  je doet er  beter  aan om een van 30 gr. te kopen.
Tubes zijn schoner in gebruik dan potten

Ik heb goede ervaring met vetramil
Door Lil
#2798348
Ik verbaas me over de optie opereren. Ik ben geen arts en heb ook de grote van de krater niet gezien. Wel heb ik zelf dit een aantal keren aan de hand gehad en mijn huisarts doet er nul komma niets aan. Ik loop dan gewoon net zo lang met zo'n flinke krater totdat het weg is. Zalf en groene leem hebben mijn voorgangers al genoemd. Mijn ervaring is dat die spullen bij ontsteking goed werken, maar bij verstopte talgklieren alleen verlichten en niet versnellen.
#2798369
ai, wat vervelend  :( Een van onze beren heeft ook een talgbult welke komt en gaat maar het is nog nooit open gegaan dus wat dat betreft kan ik je geen advies geven. Ik lees wel even mee, voor het geval dat het een keer zou gebeuren. Hypercal en honingzalf zijn al goede tips.
Beterschap voor je woef!
#2798587
Bedankt voor jullie waardevolle reacties.

Ik zat het volgende te bedenken nav wat de dierenarts zei, maar ook vanuit mijn ervaring die ik jaren geleden heb opgedaan als verpleegkundige. Ik werk inmiddels al jaren met mensen met een verstandelijke beperking.

De dierenarts zei dat als het lukt ik calandulan in de wond moet doen en dat de wond open moet blijven. Dit is voor mij volkomen logisch. Het moet van binnen uit genezen. Stel er zit troep in en het gaat dicht dat kan het een lelijke ontsteking worden.
Een nietje lijkt mij daarom niet handig.

Nou zat ik te denken om met een heel klein spuitje dan honingzalf of groene leem in de wond te spuiten. Maar welke is hier het meest geschikt voor kwa dikte van de substantie? Ik heb beide nooit gebruikt.

Ik begrijp het overigens wel hoor dat de DA operen voorstelt. Hij is er dan gewoon snel vanaf. De kans op een ontsteking is erg klein. Zolang de wond open is is er infectie gevaar, mijn Berner wil eraan likken en hij mag niet zwemmen. Ik ga ervanuit dat de genezing maanden duurt. Dus dit betekend dat hij maanden niet los kan. In het bos is overal water en in het park waar de honden los mogen is ook water. Nou is mijn golden niet zoeen heel actieve hond, dus dat scheelt. En hij laat zoeen behandeling ook wel toe. Als het mijn Berner was geweest was het zelf behandelen gewoon geen optie.

Ik moet ook even kijken hoe ik de wond het best kan bedekken. Hij heeft nu een vrij grote t shirt aan, maar de kraag van het t shirt komt net iets te laag, waardoor mijn Berner er alsnog bij kan. Mijn Berner vind calandulan bijv heel erg lekker.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door