Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rick76
#2796921
Hallo allemaal,
ik wil even het volgende tegen jullie aanhouden. Mijn reu van 8 jaar heeft blaasgruis. Hij zit al 2 weken op AB en aangezien de blaasproblemen niet weg ging hebben ze vandaag fotos gemaakt. In de urine was geen gruis aangetroffen, dus er kon niet worden vastgesteld wat voor soort blaasgruis. Uiteraard moest ik hem van de DA op dieetvoer zetten, maar aangezien ik dat niet zie zitten vroeg ik me af welke andere opties ik heb. Hij heeft een ph van 8,5! En ze hebben dit 2x gechecked en dit was niet afgenomen. Ik zie diverse natuurlijke supplementen die het gruis kunnen verminderen. Ook lees ik over cranberrysap of vit c, appelazijn. Ik weet even niet wat te doen. Zijn er barf producten waar minder magnesium en fosfor inzit? Alvast bedankt voor het meedenken.
Door Lizzy
#2797317
[quote="Rick76"]
Hallo allemaal,
ik wil even het volgende tegen jullie aanhouden. Mijn reu van 8 jaar heeft blaasgruis. Hij zit al 2 weken op AB en aangezien de blaasproblemen niet weg ging hebben ze vandaag fotos gemaakt. In de urine was geen gruis aangetroffen, dus er kon niet worden vastgesteld wat voor soort blaasgruis. Uiteraard moest ik hem van de DA op dieetvoer zetten, maar aangezien ik dat niet zie zitten vroeg ik me af welke andere opties ik heb. Hij heeft een ph van 8,5! En ze hebben dit 2x gechecked en dit was niet afgenomen. Ik zie diverse natuurlijke supplementen die het gruis kunnen verminderen. Ook lees ik over cranberrysap of vit c, appelazijn. Ik weet even niet wat te doen. Zijn er barf producten waar minder magnesium en fosfor inzit? Alvast bedankt voor het meedenken.
[/quote]

Waarom denkt jouw dierenarts dat hij blaasgruis heeft terwijl er geen blaasgruis is aangetoond? Kan hij niet gewoon een blaasontsteking hebben? Zonder gruis? Bij een pH waarde van 8,5 denk ik aan blaasontsteking (met bacterieen dus) en als daar al gruis bij komt, dan is het eigenlijk altijd wel struviet. Is de urine op kweek gezet?
Door Rick76
#2797408
[quote="Lizzy"]
Waarom denkt jouw dierenarts dat hij blaasgruis heeft terwijl er geen blaasgruis is aangetoond? Kan hij niet gewoon een blaasontsteking hebben? Zonder gruis? Bij een pH waarde van 8,5 denk ik aan blaasontsteking (met bacterieen dus) en als daar al gruis bij komt, dan is het eigenlijk altijd wel struviet. Is de urine op kweek gezet?
[/quote]
Ze hebben op de foto's kristallen gezien. Ik was er helaas niet bij maar daar zagen ze de blaasgruis. Ze dachten ook dat hrt blaasontsteking was aangezien de klachten. Maar na 2 weken AB was deze niet verminderd. Vandaar verder zoeken en de foto. In de urine was geen blaasgruis te ontdekken en volgens konden ze heel moeilijk achterhalen wat voor gruis het was. Enige oplossing was het dieet voer, want zou elke soort gruis oplossen. Nee urine op kweek zetten had geen nut volgens hun. Hij plast met druppels en kan het ook niet ophouden lijkt me best pijnlijk. Daarom heeft hij nu ook AB mrt pijnstilling. Maar volgens de DA gaat het pas weg met het dieetvoer in samenerrking met de AB en niet met supplementen en ph verlagen zoals ik wilde doen met vit c ester en cranberry extract
Door Lizzy
#2797427
[quote="Rick76"]
Ze hebben op de foto's kristallen gezien. Ik was er helaas niet bij maar daar zagen ze de blaasgruis. Ze dachten ook dat hrt blaasontsteking was aangezien de klachten. Maar na 2 weken AB was deze niet verminderd. Vandaar verder zoeken en de foto. In de urine was geen blaasgruis te ontdekken en volgens konden ze heel moeilijk achterhalen wat voor gruis het was. Enige oplossing was het dieet voer, want zou elke soort gruis oplossen. Nee urine op kweek zetten had geen nut volgens hun. Hij plast met druppels en kan het ook niet ophouden lijkt me best pijnlijk. Daarom heeft hij nu ook AB mrt pijnstilling. Maar volgens de DA gaat het pas weg met het dieetvoer in samenerrking met de AB en niet met supplementen en ph verlagen zoals ik wilde doen met vit c ester en cranberry extract
[/quote]

Rauw blijven voeren, extra laten drinken door middel van bouillon of karnemelk of yoghurt aangelengd met water te geven (2 keer per dag in totaal gerust 1/4 tot 1/2 liter), cranberry en een scheutje biologische appelazijn door zijn eten. Daar zou ik op gokken. En ik zou zelf pH waarde strips in huis halen om de pH waarde zelf regelmatig te meten. Die kun je wel via bijv. de apotheek bestellen. Je kunt op het forum even zoeken naar Marchery-Nagel, ik heb hier zelfs een keer het product nummer vermeld van die strips. Verder zou ik voorlopig even niet teveel vleesbot geven (zo'n 40% max.) en absoluut geen granen. Ook niet teveel groenten, max. 10% maar je kunt ook tijdelijk 0% geven. En verder lekker wat pens en orgaanvlees, samen 20% a 25%. Orgaanvlees en vlees verzuurt de urine.

Dat verhaal dat er 1 voer is dat alle gruis oplost? Dat is een broodje aap. Er zijn gruissoorten die een 180 graden andere behandeling nodig hebben. Als je een Dalmaat met uraat vitamine C en cranberry geeft, heb je binnen no time een dode hond.....
Gebruikersavatar
Door Radja
#2797560
Ik zou Lizzy raad opvolgen,zij heeft mij met Radja waanzinnig goed geholpen een aantal maanden geleden! Persoonlijk zou ik ook nog hoge dosis vitamine c ascorbine zuur er bij doen,ik zat per dag op 2500 mg,vond Lizzy iet wat te veel,maar Radja raakte niet aan de diaree, na een halve week ben ik gaan verminderen.

Heel veel succes!
Door Rick76
#2797709
[quote="Lizzy"]
Rauw blijven voeren, extra laten drinken door middel van bouillon of karnemelk of yoghurt aangelengd met water te geven (2 keer per dag in totaal gerust 1/4 tot 1/2 liter), cranberry en een scheutje biologische appelazijn door zijn eten. Daar zou ik op gokken. En ik zou zelf pH waarde strips in huis halen om de pH waarde zelf regelmatig te meten. Die kun je wel via bijv. de apotheek bestellen. Je kunt op het forum even zoeken naar Marchery-Nagel, ik heb hier zelfs een keer het product nummer vermeld van die strips. Verder zou ik voorlopig even niet teveel vleesbot geven (zo'n 40% max.) en absoluut geen granen. Ook niet teveel groenten, max. 10% maar je kunt ook tijdelijk 0% geven. En verder lekker wat pens en orgaanvlees, samen 20% a 25%. Orgaanvlees en vlees verzuurt de urine.

Dat verhaal dat er 1 voer is dat alle gruis oplost? Dat is een broodje aap. Er zijn gruissoorten die een 180 graden andere behandeling nodig hebben. Als je een Dalmaat met uraat vitamine C en cranberry geeft, heb je binnen no time een dode hond.....
[/quote]
dank voor je uitgebreide verhaal. De bouillon/yoghurt doe je om hem meer te laten drinken of heeft dat nog een andere functie? wqarom groenten minderen? Omdat hier ook koolhydrsten inzitten? Hij drinkt van zichzelf al weinig, dus zal er wat meer moeite voor moeten doen. Net al met de yoghurt er doorheen gedaan en dat ging goed. Ik zal dan meer pens geven en ander orgaan. Ja dat van die voer ging er bij mij ook niet in. Sowieso omdat ik wist dat voor verschillende soorten gruis andere behandeling nodig zijn. Ik heb al ph stripjes besteld, dus gs het in de gaten houden. Ik wist niet dat vit c en cranberry zo.n reactie kon geven bij dalmatiërs. Heeft dat met de nierfunctie te maken? Ik ga ermee aan de slag! Nogmaals dank voor de hulp.
Door Rick76
#2797715
[quote="Radja"]
Ik zou Lizzy raad opvolgen,zij heeft mij met Radja waanzinnig goed geholpen een aantal maanden geleden! Persoonlijk zou ik ook nog hoge dosis vitamine c ascorbine zuur er bij doen,ik zat per dag op 2500 mg,vond Lizzy iet wat te veel,maar Radja raakte niet aan de diaree, na een halve week ben ik gaan verminderen.

Heel veel succes!
[/quote]
Dank voor je reactie. Ik ga zeker de tips toepassen. Ik heb vit c ester besteld en daar kun je minder van geven en is ook minder belastend als het goed is.
Door Lizzy
#2797865
Rick76 schreef: dank voor je uitgebreide verhaal. De bouillon/yoghurt doe je om hem meer te laten drinken of heeft dat nog een andere functie? [/quote[
Het drinken is om door te spoelen zodat de aanwezige gruisjes uitgeplast kunnen worden. Dit bereik je alleen door je hond toch extra te laten drinken, ook naast de KVV/BARF.

wqarom groenten minderen? Omdat hier ook koolhydrsten inzitten?
Nee, feitelijk omdat groenten alkalisch maakt. En ook de urine alkalisch maakt. In hele milde vorm weliswaar, voor een gezonde hond absoluut oninteressant, maar voor een hond met blaasontsteking/struviet is het gewoon goed om groenten daarom tijdelijk te schrappen.

Hij drinkt van zichzelf al weinig, dus zal er wat meer moeite voor moeten doen. Net al met de yoghurt er doorheen gedaan en dat ging goed. Ik zal dan meer pens geven en ander orgaan. Ja dat van die voer ging er bij mij ook niet in. Sowieso omdat ik wist dat voor verschillende soorten gruis andere behandeling nodig zijn. Ik heb al ph stripjes besteld, dus gs het in de gaten houden. Ik wist niet dat vit c en cranberry zo.n reactie kon geven bij dalmatiërs. Heeft dat met de nierfunctie te maken? Ik ga ermee aan de slag! Nogmaals dank voor de hulp.
Eigenlijk drinken alle vers etende honden heel weinig en dat is normaal gesproken ook echt geen probleem. Maar in geval van gruis wil je dat eruit geplast hebben. Dus yoghurt erbij is prima. Je mag tot 20% a 25% orgaanvlees/pens geven dus als je nu minder geeft, zou ik wat meer geven ja. En als je meer dan 40% vleesbot geeft, zou ik dat ook minderen.

Ja, Dalmatische Honden hebben een afwijkend urinesysteem. En uraatgruis ontwikkeld zich bij een hoge pH waarde, oftewel een zuur milieu. Ga je de urine dan aanzuren met cranberry of vitamine C of appelazijn (ook echt de moeite waard!), dan wordt de urine steeds zuurder, komen er steeds meer uraatkristallen en wordt het probleem ernstiger en ernstiger. En echt, er zijn dierenartsen die dus de 180 graden verkeerde behandeling bij Dalmatische Honden inzetten. Dus dierenartsen weten veel. Maar ook niet alles.
Door Rick76
#2799029
Mijn hond kan nog steeds zijn plas niet helemaal ophouden, maar dit was een mooie gelegenheid om de PH te testen. Hij stond vanochtend op 6.7. Ik weet niet of daar iets aan af te lezen is, maar ik zal voortaan om dezelfde tijd de PH meten zodat deze in redelijk gelijke omstandigheden wordt afgenomen. Hopelijk komt de vit c ester en Cranberry extract vandaag binnen zodat ik hier ook mee kan beginnen.
Door Lizzy
#2799361
[quote="Rick76"]
Mijn hond kan nog steeds zijn plas niet helemaal ophouden, maar dit was een mooie gelegenheid om de PH te testen. Hij stond vanochtend op 6.7. Ik weet niet of daar iets aan af te lezen is, maar ik zal voortaan om dezelfde tijd de PH meten zodat deze in redelijk gelijke omstandigheden wordt afgenomen. Hopelijk komt de vit c ester en Cranberry extract vandaag binnen zodat ik hier ook mee kan beginnen.
[/quote]

Een pH waarde van 6,7 is niet slecht maar hij moet nog iets omlaag richting 6,3.

Wat bedoel je precies met dat hij zijn plas niet op kan houden? Is dat de klacht waar het mee begon?
Door Rick76
#2799382
Lizzy schreef: Een pH waarde van 6,7 is niet slecht maar hij moet nog iets omlaag richting 6,3.

Wat bedoel je precies met dat hij zijn plas niet op kan houden? Is dat de klacht waar het mee begon?
ja hij begon met druppels te plassen en ging af en toe in huis plassen. Nu nog af en toe al hoewel het iets minder is geworden. Gekke is als hij in huis plast is het wel een hele plas ipv druppels.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door