Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2848710
Julius weegt 19 kg en krijgt 2 keer per dag een half schepje L-Glutamine van Bonusan. Dat zou dan 2x3 gram zijn. Ik neem binnenkort weer even contact op met Tannetje, want ik weet niet hoe lang we het moeten geven en hoe het afbouwen werkt. Ik weet ook niet waar zij deze dosis op baseert, niet gevraagd  ;).

Lizzy, dat weet ik niet... Bij Julius is nu zijn ontlasting weer prima, maar de huidproblemen zijn nog volop aanwezig. Volgens Tannetje duurt het nog wel een tijd voordat die klachten zullen wegtrekken. Misschien zijn er ook wel jeukhondjes die wél gevoelige darmen hebben, maar waarbij dat niet op de voorgrond staat of opvalt. Ik zit er heel veel over te lezen op internet en krijg de indruk dat een lekkende darm heeeeel veel voorkomt (bij zowel mensen als honden) maar dat het vaak niet als zodanig herkend (en behandeld) wordt.

Ik heb van een fokker in mijn kennissenkring gehoord dat een lekkende darm kan ontstaan door het te vroeg afspenen van pups. http://barf-natuurlijk.nl/barf_fokken/strombeck_spenen_darmstoornissen.html zoiets. Het lijkt me dat ze daar hun hele leven huidklachten van kunnen houden, zonder per sé heftige darmklachten te hebben... Misschien zou L-Glutamine dan wel helpen... Maar dat is puur mijn gevoel, kan het niet onderbouwen!

Zo heeft Julius al zijn hele leven jeuk, maar nooit opvallend slechte ontlasting. Tot hij een jaar geleden een virusje opliep. Na dat virus werd zijn ontlasting weer redelijk normaal, maar de huidklachten namen gigantische proporties aan. Langzaam werd ook zijn ontlasting steeds slechter. Vanaf juli heeft hij constant slijmdiarree gehad.

Maargoed, we moeten eerst nog maar eens zien dat de huidklachten inderdaad gaan verdwijnen de komende maanden. Het kan ook zijn dat de lekkende darm een voedselallergie heeft veroorzaakt en dat we eerst ook nog moeten elimineren....
#2849163
Lizzy schreef: Weten jullie of honden met een leaky gut ook altijd darmproblemen daarbij hebben? Of zijn er ook honden met alleen huidproblemen, zonder darmproblemen?
JA je hoeft geen darmproblemen te hebben bij een leaky gut. Het kan zich uiten in vele verschillende problemen oa gedrag, longen, huid, gewrichten enz.
Bij bepaalde bepaalde problemen (geestelijk) juist geen glutamine geven.
#2849553
Sanyo schreef: Toch wordt glutamine wel geadviseerd bij bv stress, klopt dat niet dan?
http://www.aminozuur.com/toepassingsgeb ... tatie.html
En antibiotica schrijft men ook voor "alles" voor  ;)

Helaas wordt er met suppletie regelmatig niet goed geadviseerd. Bij bepaalde gemoedstoestanden moet er juist geen glutamine gegeven worden. Om te constateren of iemand, of een dier, in die bepaalde gemoedstoestand valt daar is een uitgebreide anamnese voor nodig.

Biochemie gaat wat verder dan alleen de citroenzuurcyclus (en de meeste voorschrijvers/verkopers/adviseurs van supplementen kennen die nog geen eens).
#2857312
Roosjes3 schreef: Dan gaan we maar psyllium kopen ;). Kan nog wel een potje bij in onze verzameling.

Juul is nu weer aan de beterende hand. Heeft 2 dagen niet gegeten en 1 dag niet gedronken. Daarnaast een paar keer overgegeven. Maar vandaag liet er zomaar een stuk huid (met haar) los op zijn voorhoofd...!!!! Nu dus een vochtige kale plek van +- 1 cm doorsnee. Kan dat te maken hebben met het ziek zijn? Of toch een bacterie ofzo? Pfff schrik me rot! Toch maar een ritje dierenarts dit weekend denk ik.

Laat het bloed onderzoeken op infecties door teken. Deze symptomen lijken op een anaplasmose-borreliose infectie. Het zijn allemaal vrij vage klachten doordat immuunsysteem defect raakt. Dierenartsen in NL denken hier nooit aan. Heb dit zowel bij m'n hond als bij m'n paard gehad. Ik ga voor bloedonderzoek altijd naar Duitsland. Vraag of ze een tekenprofiel laten maken door Labor-Freiburg. Dat is het beste lab.
#2857358
Ik kan het me heel moeilijk voorstellen, aangezien Julius voordat de klachten begonnen maar één teek heeft gehad in zijn leven en die hebben we binnen 24 uur verwijderd... Nee, hij heeft zelfs al klachten vanaf dat hij nog in het nest zat.
Ik lees dat bloedonderzoek deze infectie zou moeten aantonen en hij heeft zéér uitgebreid bloedonderzoek gehad, waaruit niets bleek in die richting. Ook de bloedwaarden wijzen niet op een tekort aan stollingsbloedcellen volgens mij (ik ga nog even nakijken of hiernaar gekeken is). Kreupelheid wordt als een van de belangrijkste symptomen genoemd en daar hebben we gelukkig nog nooit mee te maken gehad. Het is op dit moment eigenlijk alleen de ontlasting en vreselijke jeuk en ontsteking aan de bek.
Alles bij elkaar durf ik deze mogelijkheid wel af te schrijven... Maar bedankt voor het meedenken Sally!
#2859428
Lizzy schreef: Weten jullie of honden met een leaky gut ook altijd darmproblemen daarbij hebben? Of zijn er ook honden met alleen huidproblemen, zonder darmproblemen?
Ik stel even de omgekeerde vraag, kan leaky gut ook zonder huidproblemen? Ik herken namelijk veel van Julius' verhaal, vooral die slijmerige poep is herkenbaar. Ook Charlie verdraagt al een tijd geen rauw meer. Ik had elke dag een kotsmisselijke hond en ook qua poepen liep het helemaal niet lekker op rauw. Charlie staat nu ook op brok, een "goeie" brok weliswaar voor zover brokken goed zijn denk ik. Volgende week gaan we naar een holistische DA en dan hoop ik een vers gekookt menu samen te stellen voor hem.
Huidproblemen heeft hij niet echt, wel ook een tijd geleden een wondje dat helemaal onstoken was, hij zat toen ook met een plekje op zijn kop waar geen vel meer op stond, is ook een tijdje een kale plek gebleven.
Laatst gewijzigd door KingCharlie op za 25 jan 2014, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#2859456
Zijn ontlasting op brok is af en toe goed maar meestal nog te slap en slijmerig, vooral 's avonds is een drama. Maar gisteren bv had hij wel een goeie dag, maar vanmorgen alweer te slap op het einde. Maar zijn ontlasting op brok is al een stuk beter dan op rauw, op rauw altijd slappe poep (en vooral maagklachten). Hij poept ook best veel (ik weet niet of Julius dit ook heeft?) en wanneer het slap is vaak gelige kleur (wanneer ik zijn kont afveeg).
#2859691
Bij ons is het na een aantal weken L-glutamine al heel veel beter geworden, maar ik herken heel veel van wat je schrijft! Ook vaak (bijna iedere dag) gele, slijmerige poep. Op vers was het het allerergst. Geel/grijs met bijna de helft slijm. Om bang van te worden. Nu is zijn ontlasting nog steeds vaak zacht, maar wel vast en bruin! Hele verbetering dus! Steeds vaker (we houden een dagboek bij) is zijn ontlasting ook écht harder van structuur en minder van omvang. Heel lang hebben we hier bijna evenveel ontlasting gehad als dat we hem voer gaven. Bizar grote drollen voor een hondje van 19 kilo!
Wij geven nu al een paar weken: L-glutamine, spijsverteringsenzymen, pilletjes van 'seacure' en toen het eenmaal iets beter ging: probiotica!
#2861949
Pfff... Sta ik net bij de winkel weer eens het hele verhaal over Juuls allergieën in een notendop te vertellen (het leaky gut gedeelte weet ik nog niet eens te verwoorden dus daar kom ik dan nog niet eens aan toe) aan een vrouw die medelijden had met lieve Juul (omdat hij plots een jeukaanval kreeg aan zijn bek) zegt ze: "Hij ziet er ook wel echt heel ongelukkig uit hoor, sorry dat ik het zeg".
Jeetje, wat brengt dat een hoop emoties omhoog zeg. Aan de éne kant boosheid omdat Julius helemaal geen ongelukkig hondje is buiten zijn jeukaanvallen, maar aan de andere kant zijn die vlagen van vreselijke jeuk ook écht écht écht verschrikkelijk voor hem. We vechten al een heel jaar keihard en proberen al het mogelijke om prednoral onnodig te maken en hoe goed iemand het ook bedoeld, het kan zo irritant zijn om dan wéér iemands beoordeling van de situatie te horen. Ik wil niet horen dat mijn hond er 'ongelukkig' of mager of dof uitziet. Natuurlijk ziet hij er ongelukkig uit als hij midden in een aanval van jeuk zit en JA, hij is aan de magere kant. Dat weet ik als geen ander en het doet iedere dag verdriet.

Sjongejonge, sorry voor het lange zeikverhaal... Soms is het me gewoon even teveel.

Overigens heeft Julius nu al een week constant redelijke ontlasting. De jeuk lijkt over het algemeen wat af te nemen (de kap kan binnenshuis weer wat vaker af). Dus ik hoop met al mijn kracht dat we op de goede weg zitten zo.
#2862095
Wat kunnen sommige mensen toch botte en lompe opmerkingen maken!
Makkelijker gezegd dan gedaan: het ene oor in en het andere weer uit.
Als je al zo lang bezig bent een oplossing voor je hond zijn problemen te vinden kan ik me je verdriet en boosheid heeel goed voorstellen.
Ik wens jullie het allerbeste en hoop dat het de goede kant op blijft gaan  :) en weet zeker dat er meer mensen zijn die er zo over denken dan mensen die er anders over denken!
Heel veel sterkte en hou vol  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door