Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2757012
Vivianneb schreef: Hmm effe een vraagje tussen door ..

Hebben nu de mensen die argumenten tegen de no nonsense methode het gevoel zich te moeten verdedigen voor hun keuzes? Want ik - als no nonsense methode gebruiker - heb dat nu wel een beetje -en volgens mij meerdere zo te zien...
En als we dat allemaal zo hebben wordt het een eindeloos welles nietes spelletje - terwijl er volgens mij niets met allebei de aanpakken mis is zolang er naar het dier gekeken wordt bij de een lukt het bij de ander niet...

Dan schiet het discussiëren namelijk een beetje zijn doel voorbij denk ik..
Ik heb het eerder andersom, dat ik gezien word als een watje wat haar hond niet onder de duim heeft. Dat ik hem maar in de bankschroef moet leggen en kost wat kost die pil naar binnen moet persen ongeacht of hij nou in paniek schiet of niet, ik baas, ik moet winnen...
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2757058
aangezien ik idd van de no-nonsens techniek ben wat betreft de meeste van mijn dieren reageer ik toch even.
De dieren die je van kitten/pupsel in huis hebt en van begin af aan geleerd hebt dat pil betekend bek-open-en-slikken-jij geven daar ook geen problemen mee.
Echter de herplaatsers die dit niet hebben geleerd vereisen een creatievere techniek. Als je een doodswens hebt moet je mijn ragdoll proberen een pil in het strotje te drukken  :o Veel plezier!
Het leverpate-inpak-trucje werkt ook niet. Na vele pogingen zijn we uiteindelijk gestrand op vermalen en door een theelepel karnemelk.
Ja het heeft even geduurd maar voor beide kanten werkt dit het prettigst.
Dus ja, liever de no-nonens techniek, maar voor sommige dieren werkt dit dus niet en zul je aanpassingen moeten maken.  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2757075
Martine-Tom schreef: Ik heb het eerder andersom, dat ik gezien word als een watje wat haar hond niet onder de duim heeft. Dat ik hem maar in de bankschroef moet leggen en kost wat kost die pil naar binnen moet persen ongeacht of hij nou in paniek schiet of niet, ik baas, ik moet winnen...
Dat heb ik dus ook. Ik train me verdorrie de tantjes met Oscar en probeer uit te leggen wat de oorzaak van het "ik pik de no-nonsense aanpak niet" is, maar ik heb het idee dat het er toch gewoon op neer kom dat het aan het baasje ligt.

Ik vind de no-nonsense aanpak helemaal prima hoor. Helemaal geen problemen mee. Zo deden we het voorheen bij Harry, Isa en Rosco ook, geen centje last. En ik zal dat in de toekomst zo weer doen. Ik probeer alleen maar uit te leggen dat dit voor 99 honden wel werkt en de 100ste niet.

Ik heb inmiddels de tekst kunnen kopieeren en ik plak hem even. Misschien leg ik mezelf steeds verkeerd uit en komt het daarom niet over. Deze zin dekt voor mij volledig de lading. Hoe de hond angstig is geworden: voor Oscar ligt dat in zijn verleden voor hij bij ons kwam, in combinatie met 2 keer een hele foute keuze van ons (en dat was te kiezen voor de no-nonsense methode bij 2 dingen anders dan een pil geven en zo zijn vertrouwen heel ernstig te schaden). Maar deze zin dekt de lading van wat ik probeer uit te leggen zonder op enige wijze afbreuk te willen doen aan de no-nonsense manier.

Protect him from his fears just as fiercely as you wish him to protect you from true threats, because to him those fears are very truly threatening.
Door Erna
#2757095
Kaela schreef:
En voor wat betreft je laatste opmerking Senta: ik mag dan maar hopen dat je nooit een hond treft die die "kul" zoals jij het beschrijft wél nodig heeft. Arm dier, als je geen eens tijd wil vrijmaken om je hond zo te behandelen dat ie niet doodsbang of panisch wordt.
Hoe het bij Senta zit weet ik niet maar bij ons wel gelukkig. Het maakt zeker verschil of je te maken hebt met 1 hond of met 16 zoals bij ons thuis. Het gemiep met pillen, poedertjes, druppeltjes e.d. kan bij ons gewoon niet om de doodeenvoudige reden dat wanneer een hond zijn pillen niet doorslikt er een ander mee vandoor gaat. En daar heb ik dan ook geen zin in en tijd voor. De honden hier leren dan ook van jongsaf aan alles aan te pakken en door te slikken wat door ons uit onze vlakke hand gegeven wordt en dat is aardig gelukt. Soms zijn er pillen die kennelijk een bepaalde geur afgeven waardoor ze ze niet willen en dan komt de no nonsense aanpak echt om de hoek kijken en die is echt niet zo angstaanjagend als misschien gedacht wordt. We openen gewoon de bek zonder de hond in de houdgreep te nemen, mikken de gewenste middelen achterin, doen de bek dicht en wrijven maar.

Over het algemeen gaat de medicatie gewoon in een stukje worst of brood en is er helemaal geen aanleiding voor de no nonsense aanpak.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2757118
Erna schreef: Hoe het bij Senta zit weet ik niet maar bij ons wel gelukkig. Het maakt zeker verschil of je te maken hebt met 1 hond of met 16 zoals bij ons thuis. Het gemiep met pillen, poedertjes, druppeltjes e.d. kan bij ons gewoon niet om de doodeenvoudige reden dat wanneer een hond zijn pillen niet doorslikt er een ander mee vandoor gaat. En daar heb ik dan ook geen zin in en tijd voor. De honden hier leren dan ook van jongsaf aan alles aan te pakken en door te slikken wat door ons uit onze vlakke hand gegeven wordt en dat is aardig gelukt. Soms zijn er pillen die kennelijk een bepaalde geur afgeven waardoor ze ze niet willen en dan komt de no nonsense aanpak echt om de hoek kijken en die is echt niet zo angstaanjagend als misschien gedacht wordt. We openen gewoon de bek zonder de hond in de houdgreep te nemen, mikken de gewenste middelen achterin, doen de bek dicht en wrijven maar.

Over het algemeen gaat de medicatie gewoon in een stukje worst of brood en is er helemaal geen aanleiding voor de no nonsense aanpak.
Je zegt precies hetzelfde als ik, maar dan andersom (vanuit hondjes die je van pup af aan hebt, die het op een goede manier leren en geen reden tot angsten hebben). En dan is het helemaal mooi als ze het gewoon oplikken!

Ons lukt het overigens tot nog toe prima met verstoppen in wat lekkers. Dat is bij een kliko als Oscar al snel een prima manier. En dus ook totaal geen dramatische aanpassing aan zijn emotie, lijkt mij zo.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2757175
Senta schreef: Ik ben al meerdere malen in deze discussie beland geraakt en ook die uitdaging dus aangeboden gekregen. ....echt niets aan de hand dus dan zal het de eerste x zijn dat het niet zal lukken.

Mss dat vreemde ogen dwingen geen idee?????

Ik ben van mening je kunt het zo spannend maken als je zelf wilt.

Ik heb net als 3 voorgangers geen tijd voor die kul.
Nou dan zullen ik en m'n collega's wel gewoon reuze onhandig zijn soms  ::)
Door Martine-Tom
#2757236
*Dorothea* schreef: Nou dan zullen ik en m'n collega's wel gewoon reuze onhandig zijn soms  ::)
Gewoon te weinig ervaring met dieren en medicatie denk ik  :biggrin2: :biggrin2:
Door BAC
#2757329
Vivianneb schreef: Hmm effe een vraagje tussen door ..

Hebben nu de mensen die argumenten tegen de no nonsense methode het gevoel zich te moeten verdedigen voor hun keuzes? Want ik - als no nonsense methode gebruiker - heb dat nu wel een beetje -en volgens mij meerdere zo te zien...
En als we dat allemaal zo hebben wordt het een eindeloos welles nietes spelletje - terwijl er volgens mij niets met allebei de aanpakken mis is zolang er naar het dier gekeken wordt bij de een lukt het bij de ander niet...

Dan schiet het discussiëren namelijk een beetje zijn doel voorbij denk ik..
Klopt.....en als dr dan gezegd wordt dat 'je dan maar niet voor dieren moet kiezen omdat je voor de no nonsense methode kiest'
Schiet  het doel van dit topic wat mij betreft zijn doel compleet voorbij.
Door Martine-Tom
#2757341
Senta schreef: Klopt.....en als dr dan gezegd wordt dat 'je dan maar niet voor dieren moet kiezen omdat je voor de no nonsense methode kiest'
Schiet  het doel van dit topic wat mij betreft zijn doel compleet voorbij.
En de subtiele behandeling als "kul" wegzetten is zeker wel normaal?
Door Vivianneb
#2757421
Om even duidelijk mijn mening over mijn vraag te geven: Ik zie jullie dus helemaaaaaaal niet als watjes, ik ben als de dood om weggezet te worden als "dictator" en "ijzeren vuist" persoon en krijg daardoor de neiging om mezelf steeds maar weer uit te leggen en er voorbeelden bij te halen..
:-[ :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2757474
Vivianneb schreef: Om even duidelijk mijn mening over mijn vraag te geven: Ik zie jullie dus helemaaaaaaal niet als watjes, ik ben als de dood om weggezet te worden als "dictator" en "ijzeren vuist" persoon en krijg daardoor de neiging om mezelf steeds maar weer uit te leggen en er voorbeelden bij te halen..
:-[ :biggrin2:
Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik zie jou niet zo! En als ik je dat gevoel heb gegeven: sorry! Elke hond is anders, elke hond heeft een andere behandeling nodig en er is helemaal niets mis met kort, krachtig en duidelijk zijn voor je hond. En er zit een heel groot grijs gebied tussen watje en dictator en ik denk dat we ons geen van beide in de buurt van die twee extremen begeven.
Door Martine-Tom
#2757536
Vivianneb schreef: Om even duidelijk mijn mening over mijn vraag te geven: Ik zie jullie dus helemaaaaaaal niet als watjes, ik ben als de dood om weggezet te worden als "dictator" en "ijzeren vuist" persoon en krijg daardoor de neiging om mezelf steeds maar weer uit te leggen en er voorbeelden bij te halen..
:-[ :biggrin2:
Ik heb totaal geen mening gevormd over jou in deze, volgens mij kijk jij ook gewoon naar je hond, en als hij/zij de no-nonsense methode goed oppakt is dat toch prima?

Wat mij heel erg raakte was Senta met haar "kul" dat vind ik weinig respectvol, en voor mensen zoals ik en Kaela die al jaren bezig zijn om de hond vertrouwen te geven en ze te helpen is dat nogal een klap in het gezicht zeg maar. Van de anderen die reageerden las ik gewoon wederzijds respect en daar is niks mis mee.

En zoals ik al schreef, bij de katten ben ik ook van het niet zeuren en slikken die pil, en dat gaat gewoon prima, bij Tom ging dat echt faliekant mis, en geen idee waarom maar goed, ik heb er maar mee te dealen denk ik dan  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2757587
Martine-Tom schreef: En de subtiele behandeling als "kul" wegzetten is zeker wel normaal?
Dat was wellicht een foute woordkeuze, maar als je uitgaat van je eigen dieren en je kiest voor geen kul of no nonsense, wat hetzelfde is, maar dan wat onhollandser en je wordt maar meteen weggezet als dat je dan maar geen dieren moet nemen is natuurlijk net zulke grote onzin.

De optie " naar binnen douwen" was nog niet gedaan of genoemd door de ts  en bleek achteraf toch een prima oplossing te zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door