Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2754310
Bandit loopt sinds een tijdje af en toe mank. Dat wil zeggen hinken op 3 poten. Het begon zomaar plotseling. Naar da geweest en waren de kruisbanden. Operatie 1800 euro. Veel geld en los daarvan vind ik het een heftige operatie voor een nog actieve hond van 8 jaar. Dus eerst eens gekeken of er alternatieve waren dus naar fysio geweest. Zij moest hem eerst zien. Zij dacht dat het probleem meer bij heupen of lage rug lagen maar voor de zekerheid foto's laten maken van knie, heup en lage rug bij Maarten Kappen. Superaardige kundige man. Hij voelde sowieso al dat het de kruisbanden niet waren, maar zou wel knieschijf kunnen zijn. Maar de fysio had gelijk. Zijn linkerheup mist een heel deel van de kom. HD D. Het geluk zat hem in het feit dat Bandit altijd goed beweging heeft gehad, was dat niet het geval dan was ik met 2-3 jaar al bij hem geweest zei hij. Nu moet ik beweging gaan uitbouwen met hem en laten zwemmen en hydrotherapie zou ook goed zijn. Ik heb ook pijnstillers meegekregen Trocoxil. Maar ik ben geschrokken van de bijsluiter. Hij loopt nu ook weer normaal en weet niet hoeveel pijn hij heeft. Maar durf ze niet zo goed te geven. Hiervoor heeft hij alleen maar 3 dagen Metacam gehad en verder niks.

Ik wil hem dus laten behandelen door de fysio en een afspraak maken bij een hollistisch dierenarts voor aanvullingen voor arthrose/HD. Het feit dat de pillen zo duur zijn zou mij nog eerder laten besluiten ze te geven, maar mijn gevoel zegt het niet te doen. Graag advies.
Door Simone V
#2754814
Hmmm advies....Sita heeft ook HD D, maar is pas 2,5 jaar. Wij kwamen er achter toen ze ruim 1 was. Haar bespiering was heel slecht, dus wij hebben hydrotherapie gedaan met haar, wat haar ontzettend geholpen heeft. Er is ook beginnende artrose en daarvoor geven wij haar glucosamine/choindroite en visolie. Die glucosamine is een lichaamseigen stof die ontstekingsremmend werkt. Ik heb wel het idee dat dit werkt hoor. En als je wil weten of hij pijn heeft, een pijnstiller geven, je ziet dan vanzelf een verandering/verbetering of niet natuurlijk.
Hydrotherapie vind ik een echte aanrader, maar is ook niet goedkoop. En als de bespiering van Bandit goed genoeg is, is dat mss helemaal niet nodig. maar dat zou je fysio kunnen vertellen denk ik.
Succes en sterkte met Bandit  :-*
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2755513
De bespiering linksachter is niet goed bij Bandit. Dus ik moet wel zorgen dat die achterhand sterker wordt. Hij heeft een tijdje Metacam gekregen en ik zag geen verschil. Dus ik kan niet echt zeggen dat hij pijn heeft.  Maakt het uit welk merk glucosamine/choindroite en visolie ik geef. Wat geef je? En hoe is de dosering dan?
Anders kan ik misschien beter eens kijken bij een hollistisch dierenarts wat ik kan geven.
a.s. maandag afspraak bij de fysiotherapeut. Hopelijk dan wat duidelijkheid.

Wel balen dat Sita al zo jong last heeft.
Door Simone V
#2755610
tja, ik zweer bij hydrotherapie. Ik heb de foto;s gezien van haar heupen voor en na de hydrotherapie en qua botten geen verschil, maar die spieren spatte echt van het scherm af!
Die ontwikkelde spieren zorgen ervoor dat ze de dijbeen in de heupkom houden en dus voorkomen dat hij uit de kom kan schieten (wat oa pijn kan veroorzaken naast artrose). Haar pijn is daardoor echt afgenomen.
Vooral in de winter met vorst kan ze pijn hebben en dan geef ik previcox. Voor aankomende winter krijgt ze van mij een jasje. lekker stoer voor een witte herder, maar als het helpt tegen pijn, maakt het mij niet uit.
Het merk glucosamine wat ik aangeraden heb gekregen, is Cosequin. Dat is mega duur en bestel ik tegenwoordig in USA daar is het de helft goedkoper. Dosering ligt ook aan het gewicht van je hond. Sita weegt 30 kg en kreeg er in begin 2 per dag, nu 1 of 1,5.
Visolie ben ik zelf bezig een ander merk te nemen. Ik had een noname merk, en ga nu Solgar bestellen. Ik lees in alle topics dat Lizzy die aanraadt, dus die ga ik nu proberen.

Zeker balen dat ze het zo jong heeft, maar we maken er het beste van. Ik denk dat ik durf te zeggen dat ze zonder de therapie nu niet zo relatief pijnloos door het leven kon gaan hoor. We genieten voorlopig gewoon van alle leuke boswandelingen, zwempartijen en speurlessen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#2755680
Een vriendin van mij heeft een hond met HD C en die zag het meeste verschil bij haar hond als ze Doils gaf.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2758789
Zo, vandaag voor het eerst naar de fysiotherapeut gegaan. Laten wennen aan band en water voor Hydrotherapie en hij deed het best goed. 1 keer geprobeerd om uit de bak te springen. Beginnen met 2 keer per week en dat afbouwen. Na 10 keer kijken of ik zelf spieren verder op kan bouwen of dat we meer sessies nodig hebben. Het lopen verder uitbouwen deze week en oefeningen doen. Ik hoop uiteindelijk toch weer wandelingen van een uur te kunnen maken. Meer hoeft niet perse, zo kan ik toch nog lekker samen met de honden weg. Want om nu iedere keer 2 keer te wandelen is best intensief. Maar er komt een vooruitzicht in.  Volgende week mag ik het steppen weer voorzichtig op gaan pakken, maar niet teveel in een keer.
Door Simone V
#2758875
Sita heeft toen ook 10 sessies gehad! Daarna moet ie makkelijk een uur kunnen wandelen weer hoor! Tenminste, Sita redt dat nu met gemak :-) Fijn dat het goed ging op de band  :thumbup:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door