Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Envie
#2739598
Vamorgen met Collin bij de DA geweest voor foto's omdat hij de laatste tijd erg stijf is na een wandeling.
Hierop was duidelijk te zien dat hij spondylose heeft  :-\
Ik merk nog niet echt dat hij pijn heeft, dat kon de DA ook niet ontdekken. Maar de eerste bruggen waren duidelijk zichtbaar. Hij is net 6 jaar geworden.  Advies; pijnstilling en regelmatig bewegen. Verder is hier weinig aan te doen.

Ik wil in eerste instantie pijnstilling geven die zo min mogelijk belastend zijn voor t lichaam. Heb hier ergens op barfplaats iets gelezen maar kan t niet meer vinden. Een natuurlijk middel dat net zo goed werkt als metacam of rimadyl  Wie helpt ons even op weg ...
Door Lizzy
#2739616
Bedoel je Normast? Dat is overigens wel afschuwelijk duur....

Je zou ook visolie + een heel goede glucosamine + chondroitine + msm pil/poeder kunnen proberen, alvorens je hem op 'echte pijnstiller' zet.
Door Envie
#2739646
Dank voor je snelle reactie ;)  Vaak schrijf ik nuttige info van hier op, maar niet vaak genoeg.....
Wat bedoel je met msm pil/poeder? Is dat een pijnstiller?
Na nog wat meer speurwerk (na de koffie ;D) vond ik ook Puur+, COXcompositum en Gabapentine.

Tips welkom  ;)
Laatst gewijzigd door Envie op do 15 aug 2013, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#2739678
Als het al bruggen spondylose zijn, zal je hond geen pijn hebben. Meestal hebben honden met spondylose pijn als de brug kapot gaat (dan schuurt het over elkaar) of als er nog niet een volledige brug is. Maar als de brug heel is, heeft de hond geen pijn, is dan alleen op die plek heel stijf. Mijn oudste had ook spondylose en die heeft er eigenlijk nooit last van gehad. De brug was snel volledig aan elkaar gegroeid, ze was alleen heel stijf.

MSM is een middel dat vaak naast Glucosamine/Chondroitine gebruikt wordt. Je kan bij de kruidvat een tablet krijgen, daar zitten Glucosamine/Chondroitine en MSM in een pil. Die krijgt mijn Prudence ook voor artrose en mijn oudje met spondylose heeft die ook gehad.

Ik zou eerst natuurlijke middelen gebruiken zoals de drie bovenstaande die ik genoemd heb, die kan je nu ook geven, want die zijn goed voor de gewrichten. Visolie is idd ook een hele goede om in te zetten bij deze klachten.

Envie schreef: Vamorgen met Collin bij de DA geweest voor foto's omdat hij de laatste tijd erg stijf is na een wandeling.
Hierop was duidelijk te zien dat hij spondylose heeft  :-\
Ik merk nog niet echt dat hij pijn heeft, dat kon de DA ook niet ontdekken. Maar de eerste bruggen waren duidelijk zichtbaar. Hij is net 6 jaar geworden.  Advies; pijnstilling en regelmatig bewegen. Verder is hier weinig aan te doen.

Ik wil in eerste instantie pijnstilling geven die zo min mogelijk belastend zijn voor t lichaam. Heb hier ergens op barfplaats iets gelezen maar kan t niet meer vinden. Een natuurlijk middel dat net zo goed werkt als metacam of rimadyl  Wie helpt ons even op weg ...
Door Envie
#2739787
Hij heeft inderdaad nu nog niet veel klachten. Hij heeft een paar ''haken'' zitten, sorry, verkeerd omsschreven. Een haak is bijna een brug. Visolie krijgt hij al een poosje. Mijn golden is nog erg enthousiast en nu ik lees dat een brug kapot kan gaan  :o Hij mag zo graag stevig door t gras rollen waarbij hij zichzelf letterlijk omkiept. Dat zou dus best gevaarlijk kunnen zijn ?? Moeten we ons manneke maar wat beter in de gaten gaan houden wat dit soort bewegingen betreft......
Door Drijver
#2741012
Duivelsklauw is ook een natuurlijk middel. Ik geef het mijn oudje (16,5) al anderhalf jaar voor haar ouderdomspijntjes en stijfheid. Dat werkt bij haar goed maar ik weet niet of het in een hogere dosering ook helpt tegen de pijn van spondylose.
Door dogsunlimited
#2741021
Duivelsklauw werkt zeker goed hier bij spondylose. Gecombineerd met Boswellia/Curcumine en heermoes. Mijn oudste hond laat ik gewoon zijn gang gaan. Rollen is zijn lust en zijn leven. Als hij dat niet meer dagelijks doet, dan weet ik ook dat het mis is met 'm. Glucosaminesupplementen geef ik niet in verband met zijn lever.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2741061
Hier staan de 2 oudere honden op rimadyl sinds enkele maanden.
Daarvoor kregen ze glucosamine compleet van Puur en visolie.

Mijn oudste, vanaf 10jarige leeftijd spondy, doet het goed op onderhoudsdosering pijnstillers, maar kan niet echt meer zonder. Ze is  bijna 14 1/2.

Mijn reu, spondy vanaf zijn 6e, is nu 9, krijgt maximale pijnstillers. Gister opnieuw foto's laten maken, omdat we het idee hadden dat hij pijn had en hij viel heel erg in. Zijn rug is dus compleet in puin, terwijl 3 jaar geleden ook maar een paar haakjes te zien waren.
Van hem zullen we binnen nu en enkele weken afscheid gaan nemen, want hij hoeft niet met pijn door het leven te gaan.

Bij beiden in vroeg stadium ontdekt, maar verloop is bij beiden heeeel verschillend.
Door dogsunlimited
#2742870
Dat is jong, vanaf 6 jaar en nu zo in puin. :-X
Sterkte er mee.
Bij  mijn oudste hond (11,5) is op dit moment 1 brug vergroeid en per toeval gezien na beoordeling van hart- en longfoto's.
De jaren daarvoor in 2007 en 2011 waren er nog geen vergroeiing te zien op uitgebreide rugfoto's.
Door Envie
#2742915
Ach Choopy, wat afschuwelijk triest dat jouw hond hier zo''n enorme last van heeft :'(
Maar wat een dappere beslissing gaan jullie nemen.  Het is ook zo afschuwelijk om te zien hoe je maatje moet lijden. Heel veel sterkte hoor !! Ik lees ook op een ander forum hoe verschillend deze ziekte zich kan ontwikkelen. We houden het ergste scenario in ons achterhoofd, genieten van nu, en hopen dat alles mee zal vallen. En proberen hem zo goed mogelijk te ondersteunen. En als dat vroeg of laat het laatste prikje moet worden zullen we ook die verantwoording nemen  :-[
Dank voor jullie reacties.
Door deja
#2743994
Deja had ook spondylose, ontdekt bij Erwin omdat ze zo stijf was, ook al hele bruggen zij had al lange tijd puur gluco en heb daar toen puur spondy bij gedaan, zij is 14 1/2 jaar geworden en kreeg uitvalsverschijnselen door de spondylose, en heb toen ook erg abrubt afscheid van haar moeten nemen.
Door Buran en Co
#2746189
Bij Faydor is flinke Spondylose geconstateerd toen hij net twee was. Ongeveer een half jaar later kwam ik iemand tegen met een hond van 12 die nog super liep met Spondylose die mij Cetyl M adviseerde. Was toen nog vrij lastig aan te komen, nu is er een prima webshop voor, geweldige service. Ik heb Faydor erop gezet en hij is nu 14 jaar en 2 maanden en doet het nog fantastisch. Ik combineer het nu met Doils Joint en sinds enige tijd een kwartje Previcox. Maar ik denk tot zijn dertiende zonder permanente pijnstilling gekund!
Door charmed
#2746204
Envie schreef: Hij heeft inderdaad nu nog niet veel klachten. Hij heeft een paar ''haken'' zitten, sorry, verkeerd omsschreven. Een haak is bijna een brug. Visolie krijgt hij al een poosje. Mijn golden is nog erg enthousiast en nu ik lees dat een brug kapot kan gaan  :o Hij mag zo graag stevig door t gras rollen waarbij hij zichzelf letterlijk omkiept. Dat zou dus best gevaarlijk kunnen zijn ?? Moeten we ons manneke maar wat beter in de gaten gaan houden wat dit soort bewegingen betreft......
Rollen zal denk ik niet zo'n probleem zijn. De mijne kiepen zich ook altijd om, dat deed Kalin (met spondylose) ook. Mocht het wel problemen opleveren kan je altijd nog rustig houden toch? Maar gewoon eerst lekker laten gaan. Bewegingen die ze vaak zelf doen, gaan veelal wel goed. Kalin heeft echt jaren met Spondylose gelopen nooit last gehad, niet bij vallen en niet bij rennen. Gewoon lekker laten leven en als het dan toch een keer pijn gaat doen, dan wel wat rustiger laten leven :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door