Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door petralita
#2738447
Er zat een teek op de kop van Lita, hij zat goed vast en ik kreeg em er ook slecht uit. Ik heb em niet heel eruit gekregen. Lijf en poten zijn eruit maar kop/mond (?) zit er nog in. Normaal laat ik dat zitten, het komt er vanzelf wel uit, nu dus ook.
Hoe lang deze er zat weet ik niet. Hij was niet echt groot en zo te zien helaas wel platgedrukt tijdens het eruit halen. De teek heb ik niet meer (nu achteraf stom).
Het was niet de standaard teek die ik normaal wel tegen kom. En omdat deze er ook moeilijk uitging heb ik even zitten zoeken op internet. Nu blijkt/lijkt het de hertenteek te zijn, de teek die meestal de ziekte van Lyme overbrengt.

De symptomen wat ik kan vinden op internet kom ik (nu nog) niet tegen bij lita. Het af en toe kreupel zijn had ze al.
Het meest voorkomende verschijnsel is gewrichtsontsteking dat zich uit in plotselinge kreupelheid en pijn aan meerdere gewrichten. Andere verschijnselen zijn:
•koorts
•Verlies van eetust
•Uitdroging
•Sloomheid
•Gezwollen lymfeklieren
•Aantasting van nieren
•Dood (dit treedt zelden op)
Zijn er hier mensen met ervaring met lyme bij honden? DA bellen?
Hoe is dat te testen? Wanneer testen? Ook preventief?
Preventief behandelen? Afwachten?
De teek heb ik niet meer dus kan em helaas niet meer opsturen.

Ik weet het nu even niet zo goed meer wat te doen. Wat zijn jullie ervaringen?
(ik vind eigenlijk het traject wat we net achter de rug hebben wel even voldoende, hoop heel erg dat ik overbezorgt ben  :-[  )
Door charmed
#2738541
IK heb even gegoogled op de hertenteek, maar die krijgen mijn honden heel vaak & ook de hondenteek zoals je dat noemt hebben ze vaak, maar ik heb niet het idee dat ze nu persé de ziekte van lyme veroorzaken? Mijn honden zijn meerdere keren getest op de ziekte van Lyme, maar die is niet aangetroffen.

Wij vinden vaak meerdere teken per dag bij mijn honden, ook ingeboorde teken, ook teken die al volgezogen zijn, dat komt soms voor.

Testen kan je via een bloedtest doen. Ik zou niet bij elke teek in paniek raken. Wij hebben er deze zomer al heel veel gevonden die vastzaten. Die teken die afbreken bij de hond, die zoek ik de volgende dag weer op, die zijn als het goed is dan wat ingedroogd en dan kan je ze zo met een nagel er uit halen. Geen probleem.

Als je er echt bang voor bent, zou ik of als ze verschijnselen hebben laten testen, of aan het eind van het tekenseizoen laten testen (als ze geen symptomen hebben)
Door Jump
#2738549
Als ik mijn honden na iedere tekenbeet moest laten testen kon ik  bij de DA gaan inwonen. ;)

Ik denk dat ze beiden in hun leven honderden tekenbeten hebben gehad,ze lopen nou eenmaal iedere dag in het bos,
zou mij er niet te druk om maken.(sinds ze Barfen is het trouwens een stuk minder geworden)
Door petralita
#2738632
ik ben ook niet bang voor elke teek alleen dit is de eerste keer dat ik een andere tegen kom dan de "grijzen".
er stond op internet dat deze hertenteek lyme veroorzaken en deze ziekte meestal bijzich hebben.

punt hier is dat lita al erlichia en barbesia heeft. ze is net behandeld en ik heb vanwege dat ze die behandeling kreeg en ze toch zwakker was en haarzelf niet was geen behandeling voor teken of een scalibor band omgedaan.
Ik wil niet dat ze weer ziek word, verzwakt en de erlichia en/of barbesia weer de kop op steekt.  vandaar de bezorgdheid.

@yvette: waar kun je die weghalen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door