Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2724814
@ Dorothea bedankt voor je reactie. Hij heeft met 9 weken de prik gehad (puppy enting die ze normaal gesproken met 6 weken krijgen)
Door Lizzy
#2725024
Iris & Django schreef: Bedankt voor de reacties  :) we hebben nog geen boekje omdat we niet van plan zijn om hem maar naar het buitenland te nemen maar wil deze alsnog aanvragen is toch wel handig. Ik weet dat hij deze drie heeft gehad:

6 weken Puppy enting 
9 weken Weil + Parvo-C + Kennelhoest
12 weken DHP + Weil
Hoort die Lepto daar eigenlijk bij te zitten?

Ja dat moeten we niet hebben natuurlijk :)
Dus feitelijk klopt er van dit hele schema 3 keer niks? Want hier zeg je dus dat hij met 6 weken puppy entingen heeft gehad en later zeg je dat hij pas op 9 weken is gevaccineerd.

En ondanks dat die vrienden van je zo maar eens 1 keer een nestje fokken zijn ze gewoon verplicht om de pups te laten chippen. Dus pup komt met chip en paspoort. En een entingschema dat klopt.

Aangezien er van het entingschema dus de ballen klopt, is het misschien wel de moeite waard om nu te laten titeren om te kijken of je pup genoeg beschermt is tegen de 3 belangrijkste ziektes (waarvan hondenziekte en parvo dan nog het belangrijkst zijn, aangezien deze nog voorkomen in NL).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2725116
Iris & Django schreef: @ Dorothea bedankt voor je reactie. Hij heeft met 9 weken de prik gehad (puppy enting die ze normaal gesproken met 6 weken krijgen)
Ja dat hoeft dus niet, maar goed je moet ze de kost geven hoor, dierenartsen die het hele schema nog aflopen als ze op latere leeftijd de eerste vaccinatie krijgen. Waarschijnlijk was 1 x DHP voldoende geweest.
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2725197
@ Lizzy ja sorry ik had meteen erbij moeten zetten met welke leeftijd hij ze kreeg (beetje onduidelijk) Dat schema had ik opgeslagen op de laptop en gekopieerd vandaar. Wij hebben daarover contact gehad met de dierenarts en die gaf aan dat het geen probleem was om m later te laten prikken.
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2725208
@Dorothea ja ik zeg je eerlijk toen vertrouwde ik blindelings op wat de dierenarts zei. En nu kijk ik daar toch wel anders tegenaan. Het liefst zelf ook beschikken over wat kennis.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2725239
Iris & Django schreef: Bedankt voor de reacties  :) we hebben nog geen boekje omdat we niet van plan zijn om hem maar naar het buitenland te nemen maar wil deze alsnog aanvragen is toch wel handig. Ik weet dat hij deze drie heeft gehad:

6 weken Puppy enting 
9 weken Weil + Parvo-C + Kennelhoest
12 weken DHP + Weil
Hoort die Lepto daar eigenlijk bij te zitten?

Ja dat moeten we niet hebben natuurlijk :)
Ik heb nu toch een paar vragen na het lezen van deze topic.
1) Heeft jou hondje een stamboom? Voel je niet aangevallen, want ik heb niets tegen stamboomloze honden ;D Heb er zelf 2 ;)
2) Heb Django dan met 9, 12 en 15 weken een enting gekregen?
3)Volgens mij is iedere DA verplicht om minstens een enting boekje te geven een paspoort word 5 eu extra voor gerekend
4)Hoe kan jij nu bewijzen dat je hond is geent en waar heb jij het chipnummer dan staan. Dat stikkertje plakken ze namelijk in het entboekje. Mocht je hond ooit weglopen kan je het vrij snel opzoeken. Hoewel ik het sinds dat Bency was weggelopen ook in mijn telefoon heb gezet incl het tel.nr van de dierencentrale die je hier belt als je weggelopen of gevonden dier heb ;)
Stel er gebeurd wat met de praktijk van de Da en alle gegevens gaan verloren. Of jij gaat naar een andere DA. Die kan dan ook niet zien welke entingen hij gehad heeft.

Wat Lizzy volgens mij bedoelt je kan nu laten titeren, maar als die niet erg hoog uitvalt zal je mss toch volgend jaar weer moeten enten of minstens titeren. ;)
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2725253
@ Thea ik voel me niet aangevallen, voel me eerder een beetje dom. Dit zijn dingen waar ik nu allemaal wel van op de hoogte ben maar toen niet.

1: Nee hij heeft geen stamboom
2: Ja
3: Wij konden kiezen voor het boekje (paspoort) en dat zou handig als hij naar een kennel gingen of we hem meenamen naar het buitenland.
Dus wij hadden zoiets van dat hebben we nu niet nodig dat komt later nog wel een x En dat kost bij ons 39eu
4: Het chipnummer hebben we meegekregen
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2725259
het boekje kost overal maar 5 euro .
hou kun je nu aantonen wat voor entingen je pup heeft gehad ...... daarvoor is een boekje ook makkelijker , alles geordend bij elkaar  :)
wb entingen , schaam je niet want ik wist dit jaaaren geleden ook niet  ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2725261
Je moet je zeker niet schamen. Tenslotte moeten we allemaal leren.
Maar volgens mij hoort een gewoon entboekje bij de eerste entingen en wil je een eu paspoort kost dat 5 eu.
1 stickertje met chipnr hoort in het boekje en dan krijg je nog 2 stickertjes mee die jezelf overal in of op kan plakken.
Door Martine-Tom
#2725274
Raar verhaal, ik kreeg al mijn dieren ongechipt, heb ik zelf laten doen, wel waren ze op 1 na allemaal al geent en hadden ze een boekje, degene die dat niet had kreeg ik het gewoon bij de enting.
Misschien eens rond gaan kijken voor een andere da?  ;)
Door Lizzy
#2725316
Thea schreef: Ik heb nu toch een paar vragen na het lezen van deze topic.
1) Heeft jou hondje een stamboom? Voel je niet aangevallen, want ik heb niets tegen stamboomloze honden ;D Heb er zelf 2 ;)
2) Heb Django dan met 9, 12 en 15 weken een enting gekregen?
3)Volgens mij is iedere DA verplicht om minstens een enting boekje te geven een paspoort word 5 eu extra voor gerekend
4)Hoe kan jij nu bewijzen dat je hond is geent en waar heb jij het chipnummer dan staan. Dat stikkertje plakken ze namelijk in het entboekje. Mocht je hond ooit weglopen kan je het vrij snel opzoeken. Hoewel ik het sinds dat Bency was weggelopen ook in mijn telefoon heb gezet incl het tel.nr van de dierencentrale die je hier belt als je weggelopen of gevonden dier heb ;)
Stel er gebeurd wat met de praktijk van de Da en alle gegevens gaan verloren. Of jij gaat naar een andere DA. Die kan dan ook niet zien welke entingen hij gehad heeft.

Wat Lizzy volgens mij bedoelt je kan nu laten titeren, maar als die niet erg hoog uitvalt zal je mss toch volgend jaar weer moeten enten of minstens titeren. ;)
Wat ik eigenlijk probeerde duidelijk te maken (je zit er niet naast hoor maar voor de goede orde): je kunt je pup nu laten titeren. Maar wat doe je met die uitkomst? Stel de titer is te laag? Laat je dan een 4de enting zetten? Ik zou dat zelf dus echt niet doen bij zo'n jong smurfje. Dus je kunt nu laten titeren en als ie hoog genoeg is, weet je eigenlijk 1 ding : de enting is aangeslagen. En eigenlijk.....? Weet je dat je hierna niet meer hoeft te vaccineren. Tenminste, dat is MIJN mening.

Stel de titer is te laag, ik zou dus zelf niet laten voor de 4de keer laten vaccineren. Wat ik zou doen is op 1 jarige leeftijd nogmaals een booster enting geven. En dan zou ik daarna (een week of 2 erna) laten titeren om te kijken of de enting aangeslagen is. Is de enting aangeslagen, is mijn mening (voor mij dan he) hierboven weer van toepassing. Is de enting weer niet aangeslagen, weet je 1 ding: jouw hond heeft moeite met het aanmaken van antistoffen (kennelijk) tegen deze 3 ziektes. Je kunt je dan ook afvragen of enten nog wel zinvol is.....

Je kunt dus ook op 1 jarige leeftijd laten titeren. De antistoffen zijn in mijn ogen dan nog wel meetbaar, als de puppy enting goed is aangeslagen. Is de titer hoog genoeg, is mijn mening hierboven (alinea 1) weer van toepassing. Is de titer te laag, laat je alsnog enten.

Kortom, voor mij persoonlijk zou het nu niet uitmaken of ik nu of over 1 jaar zou titeren. Maar ja, dat komt dus ook omdat ik nooit een 4de enting nu zou laten zetten. Andere mensen hebben daar vast/misschien andere ideeen over, ik geef hier alleen de mijne weer, voor wat ie waard is :)
Door Martine-Tom
#2725323
Mijn toenmalige da hanteerde de gewoonte om pups sowieso 4 keer te enten...ik kwam er omdat Tom ziek was, darmontsteking en voor ik ook maar wist wat er gebeurde zat er al een cocktail in...16 weken oud en ziek...
Ik zou het ook never nooit meer doen...
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2725780
Ik vond het al vreemd dat we niks meekregen ze bleven alleen maar hameren over dat paspoort. Ik zal vandaag eens bellen hoe dat precies zit.
En een andere dierenarts zoeken lijkt me ook geen slecht idee :) Ik vind het allemaal maar lastig omdat ik er zo weinig verstand van heb  :-X

@ LauraV en Thea ja schamen doe ik mij wel een beetje hoor maar ik heb er van geleerd. Bedankt voor de feedback i.i.g. voel me meteen wat beter :)

@ Lizzy thnks voor de uitleg

@ Martine jij zou die 4e dus ook niet zetten en wanneer zou jij hem dan titeren?
Laatst gewijzigd door Joaquin op ma 29 jul 2013, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2725793
Ik zou titeren met een jaar oud...al heb ik dat ook niet gedaan omdat ik toch niet ga enten dus had dat niet zoveel zin om te titeren  ;)
Ikzelf vond dit filmpje wel leerzaam:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door