Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#21397
Ik heb een vraagje ...
Iemand vertelde mij, dat wanneer je fokt met een reu en een teef (van hetzelfde ras ;) ), waarvan de ene een lange neus heeft in vergelijking met een kortere van de andere, dat je dan meer kans op gebitsproblemen hebt, in de vorm van bijv. boven-voorbijt ......
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar misschien weet één van jullie hier meer over en hoor ik dat graag ....
Door sylvia
#21400
lajoieblanche schreef: Ik heb een vraagje ...
Iemand vertelde mij, dat wanneer je fokt met een reu en een teef (van hetzelfde ras ;) ), waarvan de ene een lange neus heeft in vergelijking met een kortere van de andere, dat je dan meer kans op gebitsproblemen hebt, in de vorm van bijv. boven-voorbijt ......
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar misschien weet één van jullie hier meer over en hoor ik dat graag ....
Ja dat klopt als je een bv een teef hebt met een te lange neus en je wilt dat verbeteren neem dan nooit een met een lekkere plattte kop zo van in grote stappen snel thuis.Je krijgt dan in je nest pups met lange neus,pups met korte neus en van die laatste zullen de meeste een kans hebben op een onderbeet.
De beste keus zou zijn geweest om er een paar generaties over te doen en bij jou lange neus teef (ik bedoel dat als voorbeeld he,dus niet dat je teef een lange neus heeft ;) )een normaal geneusde reu te doen en daar het hondje uit te houden met de meest korte neus,die waarschijnlijk net nog iets aan de lange kant is.De fout van de onderbeet kan ook nog generaties lang terug blijven komen.
Door K@rin
#24088
Ja dat klopt als je een bv een teef hebt met een te lange neus en je wilt dat verbeteren neem dan nooit een met een lekkere plattte kop zo van in grote stappen snel thuis.

Hoi Silvia,

Nou noem jij hier 2 "uitersten" :)
Het zou gaan om 2 honden (hetzelfde ras) waarvan de lengtes wat verschillen, maar niet zo erg veel .......
ennuh, niet voor mijn honden hoor ;)
Door Angelique
#24096
lajoieblanche schreef: Ja dat klopt als je een bv een teef hebt met een te lange neus en je wilt dat verbeteren neem dan nooit een met een lekkere plattte kop zo van in grote stappen snel thuis.

Hoi Silvia,

Nou noem jij hier 2 "uitersten" :)
Het zou gaan om 2 honden (hetzelfde ras) waarvan de lengtes wat verschillen, maar niet zo erg veel .......
ennuh, niet voor mijn honden hoor ;)
Wanneer de lengtes wat verschillen voorzie ik geen problemen. Ik weet niet beter of onder en bovenkaak vererven apart, dus zodra je honden matched met extreme verschillen dan ga je de mist in. Voorts bieden de meeste standaards een marge in snuitlengten, mede daardoor zullen de snuiten van de meeste honden wel van lengte verschillen, maar zolang dat binnen het aanvaardbare (de honden hebben beide een hoofd die ruim binnen de standaard valt) blijft hoef je je daar niet al teveel zorgen om te maken.
Door sylvia
#24114
Nou het hoeven geen eens uitersten te zijn ,neem alleen al een hond met een voor het ras mooie kop (een ras dan wat geen lange neys behoord te hebben) en je hebt bijvoorbeeld een teef die mooi is maar die kop :-X
die neus zonde van die teef die neus is gewoon te lang.

Kruis je deze twee dan heb je al een groot risico genomen op het gebitten terrein,het is zelfs mogelijk dat de goeie gebitjes ,zelf gebitsfouten doorgeven.
Hoi Silvia,

Nou noem jij hier 2 "uitersten"
Het zou gaan om 2 honden (hetzelfde ras) waarvan de lengtes wat verschillen, maar niet zo erg veel .......
ennuh, niet voor mijn honden hoor
Als het ietje verschil is moet het geen probleem zijn,anders zou je nooit kunnen verbeteren,let dan ook even of er in de neusbreedte niet alteveel verschil zit,want dan heb je ook een kompleet andere opbouw in schedel.Als het een kwestie is van en goeie kop en een iets mindere kop (inzake de neus) is het waarschijnlijk vrij veilig om te kruisen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door