Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daantje
#2705148
Winston heeft vorig jaar een hele nare hardnekkige " hotspot" gehad ,vlak onder zijn linkeroor.
Deze plek is nooit goed genezen ,er is een zwarte eelt-achtige huid met bobbels gebleven.
Hij lijkt er verder geen hinder van te hebben

Nu is deze plek  weer onrustig ( bovenste ronde plek op de foto)
Ook had hij bij de onderste rode plek  een teek zitten een maand geleden.
Ook heeft hij afgelopen week 2 dagen lang een Scalibor tekenband om gehad ,omdat geen ander huismiddeltje afdoende hielp tegen die rotbeesten.Hij zit er vaak onder na een boswandeling  :(

Vanmorgen controleerde ik de plek weer want hij krabt eraan.

Het leek een flinke plek te worden ,dus gelijk geschoren
Zo ziet het eruit:

Afbeelding

Afbeelding

De huid voelt dik en hard  aan ,is niet warm zoals bij een hotspot en de DA weet ook niet wat het is.

Ik heb er nog niets opgesmeerd ,DA adviseerde alleen ontsmetten met Betadine shampoo.
omdat Hydrocortiderm vorig jaar ook niks hielp voor die plek.

Zouden jullie hier iets opsmeren zoals honingzalf of groene leem of ook niets eraan doen behalve ontsmetten en aan de lucht drogen?
Laatst gewijzigd door Daantje op vr 28 jun 2013, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Vivianneb
#2705173
Ik zou kijken of je ergens in de buurt een homeopaat hebt die hypercal voor je heeft. Dit is echt geweldig spul en werkt zoveel beter dan het agressieve betadine (dat ontsmet maar maakt ook meteen stuk...)
#2705268
Zorg ervoor dat hij er niet aan kan krabben anders word de plek alleen maar groter.
Ik zou smeren met honingzalf, zorgen dat hij eraf blijft en dan 1 a 2 dagen aankijken.
Zie je dan geen verbetering ( rode huid die wegtrekt ) of krijgt hij meer last dan zou ik er weer naar laten kijken.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2705274
Ik heb er inmiddels honingzalf op gesmeerd .
Hij heeft weinig jeukklachten gelukkig

De bovenste plek met die rare zwarte bobbels is dus nog van een soort hotspot van een jaar geleden.
Als deze niet wegtrekt ga ik er zeker mee naar een dermatoloog
maar ik had hoop dat 1 van jullie  zo'n plek zou herkennen
omdat de DA geen idee heeft wat het is.

De onderste plek (rode wondjes met een beetje gele etter) is vermoedelijk een allergische reaktie op de Scaliborband
omdat nu aan de rechterkant ook deze rode plekken ontstaan
daar waar de band gezeten heeft.

Hij heeft hem 30 uur omgehad en dit is dus het resultaat.

Eerst dacht ik dat het een reaktie was op een tekenbeet,maar als het aan beiden kanten ontstaat denk ik toch dat de Scalibor band de boosdoener is .
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2705281
Ik herken het als een allergische reactie op een scalibor band. Max heeft dit ook ooit eens zo gehad, band af, honingzalf erop en met ruim 2 weken was het weg. Hier komt er nooit meer een scaliborband in.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2705288
Els en Max schreef: Ik herken het als een allergische reactie op een scalibor band. Max heeft dit ook ooit eens zo gehad, band af, honingzalf erop en met ruim 2 weken was het weg. Hier komt er nooit meer een scaliborband in.
Balen zeg  :-\

Andere middelen helpen hier niet echt geweldig tegen teken ,
behalve elke keer maar weer insprayen met teatree/lavendel/ azijn .

Winston was ook al veel slomer de laatste dagen,die Scalibor heb ik hem 3 dagen geleden al afgedaan.
Het lijken wel brandblaren eigenlijk  :-X
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2705316
ZIet er uit als irritatie/ allergie

Scalibor band, goh ik had vorig jaar een hond die al ruim 8 was in een keer vol hotspots zitten, na elkaar en ook niet allemaal bij de nek. (maar ja gif gaat door het bloed en door hele huid he) Maar wel vreemd he scalibor om en een hond die het nooit heeft krijgt hotspots?
Voor mij ook een reden om nooit die band meer te gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2705358
ik ben er ook wel klaar mee .
Volgens mij gaat het werkzame stofje van de Scaliborband via de talgklierlaag,dus ik hou nu niet alleen z'n hals in de gaten.

Van de site van Scalibor:
Scalibor Protectorband bevat als werkzame stof 4 % Deltamethrin dat niet alleen het aanhechten van teken en het bloedzuigen door zandvliegen voorkomt, maar ook voorkomt dat uw hond gebeten wordt door muggen. De werkzame stof komt via een uniek, gepatenteerd releasemechanisme door wrijving met de huid vrij. Scalibor Protectorband heeft een werkingsduur van 5 tot 6 maanden./b]


Nu is het misschien heel achterdochtig ,maar ik weet dat bepaalde engelse rassen en katten niet tegen Permetrhin kunnen,
een absolute no-no
zou het kunnen dat de Deltamethrin van de Scalibor daar een "familiestofje " van is?
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2705799
Geen idee wat het is, maar het ziet er niet lekker uit

Voor mij nu wel een definitieve bevestiging op het dilemma of ik de scaliborband of Advantix ga gebruiken in Frankrijk .... Na het zien van de foto's gaan we definitief voor Advantix !
Hoop dat jullie kanjer snel weer opgeknapt is  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door