Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2705047
Zoë, onze boxerdame van 3 jaar, heeft eigenlijk al haar hele leven zo om de 3 weken 's morgens een "pieuw"-buik. Hieronder hoe de ochtend er dan uitziet, zodat jullie beeld compleet is.

's morgens heeft ze dan soms al gespuugd in huis, doorzichtige spuug.
De eerste loop (zo rond half 7) gewone goede poep, soms wil ze dan buiten ook nog een keer spugen
Daarna krijgt ze eten (KVV), dat wil ze niet en haar buik laat dan in alle hevigheid PIEUW klinken
Ze is dan misselijk en wil niet eten, soms nog naar buiten om nog een keer te spugen
De lange loop in de ochtend, zo rond kwart over 8 half 9: gras eten en dunne derrie poep. Meestal is dit dan dikkerige slijmpoep, soms ook dan nog spugen na het gras eten (dus misselijk)
Ook bij terugkomst nog niets willen eten. Pieuw is er dan niet meer, ook lekkere dingetjes gaan er niet in. Ze gaat dan haar bedje op om dan de hele ochtend te slapen tot een uur of 11.

Zo rond een uur of 11 is ze weer het meisje, weer helemaal vrolijk, misselijkheid is voorbij en eet weer met smaak haar KVV op.

's avonds krijgt ze rond een uur of 8 altijd nog wat te eten, zodat haar maag niet zo leeg is.
De dag ervoor zijn er geen bijzonderheden of bijzondere dingen gedaan. Ook haar normale hoeveelheid vlees gehad en eten is niet overmatig verbrand door extreem veel spelen, rennen oid
Het is ook niet te linken aan bepaalde soorten smaken van voer of merk voer.

Iemand een idee??
#2705425
Ik zou de KVV 's avonds wat later geven, zodat ze 's morgens niet eindigt met een lege maag, daardoor gaat ze overgeven. Mijn honden kunnen ook moeilijk nuchter zijn, als zij een lege maag hebben op de morgen, dan hebben ze enorme buikpijn, dan maakt dat inderdaad geluid als je hen eten hebt gegeven (maar ook voor die tijd). Gewoon zorgen dat jou hond niet meer een lege maag heeft in de morgen.
Door Lizzy
#2706833
Ja, ik zou dit dus heel anders aanpakken, namelijk: 1 keer per dag gaan voeren op wisselende tijdstippen (en zolang ze daar niet aan gewend is kun je het tijdstip wel vervroegen, nog niet verlaten). Honden hebben juist rust op die maag nodig en dat geef je ze niet door er meerdere keren per dag eten in te stoppen. Daarnaast gaf ik voorlopig probiotica. En mocht ze zo'n aanval van misselijkheid hebben, gaf ik Okugst van VSM (mensendrogist).

Dus ik ben juist groot voorstander van een lege maag!

Nou is KVV sowieso niet ideaal voor honden. Het beste geef je ze nog ongemalen voer. Want KVV geeft de maag eigenlijk niks te doen... Maar goed, dat vergt een overstap naar het zelf samenstellen en niet iedereen wil/kan die maken.
Door Lizzy
#2706864
erwinenmarloes schreef: Dank je voor jullie reacties.
Verklaart de misselijkheid ook haar slijmachtige diaree na zo'n PIEUW aanval?
Ja. Ze heeft op dat moment een spijsverteringssysteem dat danig in de war is.
Door Lizzy
#2706985
erwinenmarloes schreef: haar spijsvertering is nu goed hoor, alleen na zo'n pieuw ochtend eventjes niet. Nu weer moooooiiiiieeee poep!
Ja, maar op de pieuw-dag is ie dus even over de rooie, kennelijk :)

Kun je het herleiden naar iets dat de dag ervoor gebeurd is? Heeft ze de dag ervoor bijv. een specifieke smaak KVV gegeten? Of ben je de dag ervoor op training geweest? Of naar de oppas? Zoiets?
#2706993
Hoi Lizzy,


Nee, er is geen pijl op te trekken. Het kan op alle dagen van de week gebeuren, na alle smaakjes KVV, na alle soorten tussendoortjes, bij alle soorten weer/temperatuur... het is zo om de 3 weken, maar kan soms ook langer zijn.

Toen ze nog op de brok stond, had ze het ook wel vaker.

Na 1x een derriedrol is het ook weer voorbij, mijn redenatie is, buik van pad, darmen van pad. Buik weer oke, darmen (=poep) ook weer oke.
#2707131
zo'n hondje heb ik ook, je hoort het ook echt goed, en dan weet je ook meteen, okee ze hoeft geen eten nu. Ze braakt niet en is ook niet misselijk. En inderdaad het gaat vanzelf weer over, daarna heeft ze dan ook echt honger.
Ik heb ook geen idee waar het van komt. De andere 2 hebben er geen last van.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door