Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#2662302
nova schreef:
Gelukkig met een sisser afgelopen.
En onverteerd geitebot is herkenbaar,  Diva heeft geen verstopping gehad, maar wel  onverteerde stukjes  bot in de poep, en dat was echt van de geit. Het scheenbeen en bovenbeen de z.g.  'dragende delen"
Ik  maak ze nu  kaal en knip ze weg voordat het fout gaat

Misschien kun je voor nu alleen de ribjes van de geitjes geven, die zijn wel superdun.
En gemalen eierschalen zou je tijdelijk ook kunnen geven.

Sterkte  ermee
Dat zag ik gisteren bij Laika ook inderdaad. Wel keurig ingepakt in de keutel, maar toch een behoorlijk stukje halfrond bot. Ik ga daar voortaan de hamer maar opzetten voor haar, denk ik.
Door tt-tjes
#2662366
Ik had nog rollen gemalen lamsbot en gemalen geitenbot liggen. Dat geef ik hem nu maar durf niet de normale hoeveelheid te geven.
Met als resultaat diarree.

Vanmorgen gewoon dunne derrie, nadat hij gegeten had kon hij het blijkbaar niet ophouden en zat zijn hele broek vol met gele smurrie.

Net na de wandeling ook weer dun, broek weer helemaal vol en er zat bloed bij, waarschijnlijk van het persen.

Hij krijgt nu 3x per dag een capsule probiotica, misschien toch het botpercentage gewoon weer ophogen naar wat hij normaal krijgt.

Hoop dat het toch binnen een paar dagen beter gaat met hem, weet ff niet wat ik verder nog kan doen.
Door Martine-Tom
#2662372
Hoeveel kreeg hij voorheen en hoeveel heb je hem nu gegeven?
Als het gemalen is zou ik het wel op het normale zetten denk ik, zeker als hij zo aan de race gaat...
Door tt-tjes
#2662384
Het gemalen bot is echt kaal bot. Normaal krijgt hij 50% bot/50% vlees, zoals hij altijd vleesbot zou krijgen. Dus van de 80 gr per keer is het half gemalen bot, half vlees.

Nu heb ik hem rond de 25/30 %  gemalen bot gegeven en de rest dan vlees. Maar dat werkt in zijn geval dus niet. Ik heb dat expres gedaan omdat de slijmvliezen zo geirriteerd waren en zijn ontlasting wat dunner zou zijn. Maar vanavond krijgt hij toch weer het normale want dit is duidelijk te weinig voor hem.
Door tt-tjes
#2662393
Anne in Duitsland schreef: Dat zag ik gisteren bij Laika ook inderdaad. Wel keurig ingepakt in de keutel, maar toch een behoorlijk stukje halfrond bot. Ik ga daar voortaan de hamer maar opzetten voor haar, denk ik.
Hamer zou ik niet doen. Dan versplinter je het alleen maar en wordt het super scherp. Ik ga alle poten weggooien in ieder geval. Ik heb hier geen trek meer in.
Bij Balou zaten er idd ook halfronde stukjes bot in.
Gebruikersavatar
Door nova
#2662885
tt-tjes schreef: Hamer zou ik niet doen. Dan versplinter je het alleen maar en wordt het super scherp. Ik ga alle poten weggooien in ieder geval. Ik heb hier geen trek meer in.
Bij Balou zaten er idd ook halfronde stukjes bot in.
dat zag ik bij Diva ook.  Nu schraap ik het bot kaal, en knip dat weg  :) Nu heeft Diva ook een  goede hardheid van de drol  :)

Waar men al niet blij om kan zijn  ;D
Door Lizzy
#2663055
Annemarie Rijnveld schreef: Lizzy, denk jij dat dit komt door tè kaal bot an sich? Of is gewoon het risico aanwezig, omdat het tè hard is?

Ik bedoel, als haas te hard en te kaal is, maar je geeft er dan extra pens bij of vlees, verminder je dan het risico op bovenstaande verstoppingen? of maakt het gewoon niets uit?  :-\
Ik vind het te kaal en te hard. En dat te kaal los je op door er vlees bij te geven. Dat te hard los je niet op maar het risico maak je kleiner door er pens bij te doen. Pens pakt goed in. Maar garantie tot op de hoek bij een eigenlijk best ongeschikt bot.
Door Lizzy
#2663056
tt-tjes schreef: Met wat voor vleesmolen maal jij Lizzy? Ik moet er 1 gaan kopen maar het moet er wel 1 zijn die dit bot aan kan.
Ik heb een Diamond.

Afbeelding

En die is best duur :-X
Door Anne in Zweden
#2663068
Lizzy schreef: Ik vind het te kaal en te hard. En dat te kaal los je op door er vlees bij te geven. Dat te hard los je niet op maar het risico maak je kleiner door er pens bij te doen. Pens pakt goed in. Maar garantie tot op de hoek bij een eigenlijk best ongeschikt bot.
Maar toch hè, steeds als ik het probeer, kom ik moeiteloos door de haaskarkas heen met de snoeischaar. Dan hoef ik echt niet mijn hele geloof aan die schaar te hangen om erdoorheen te komen. Waarom verteert haas dan zo slecht bij velen? Waar kan dat aan liggen?
Door Martine-Tom
#2663070
Anne in Duitsland schreef: Maar toch hè, steeds als ik het probeer, kom ik moeiteloos door de haaskarkas heen met de snoeischaar. Dan hoef ik echt niet mijn hele geloof aan die schaar te hangen om erdoorheen te komen. Waarom verteert haas dan zo slecht bij velen? Waar kan dat aan liggen?
mss zijn de jouwe beter? Ik heb ze een paar keer gehad en die waren gewoon helemaal kaal en kneiterhard, had al moeite met het doorknippen van de ribben...ooit een van bandit gehad, die was prima, boterzacht, maar onbetaalbaar duur helaas...
Door Anne in Zweden
#2663078
Martine-Tom schreef: mss zijn de jouwe beter? Ik heb ze een paar keer gehad en die waren gewoon helemaal kaal en kneiterhard, had al moeite met het doorknippen van de ribben...ooit een van bandit gehad, die was prima, boterzacht, maar onbetaalbaar duur helaas...
Dat had gekund als ik ze alleen uit Duitsland had, maar ik heb nu ook via Jess karkassen van Daantje en daar ben ik ook nog geen moordwapens bij tegengekomen. En mijn snoeischaar is ook geen moordwapen.
Door Annemarie Rijnveld
#2663106
Anne in Duitsland schreef: Maar toch hè, steeds als ik het probeer, kom ik moeiteloos door de haaskarkas heen met de snoeischaar. Dan hoef ik echt niet mijn hele geloof aan die schaar te hangen om erdoorheen te komen. Waarom verteert haas dan zo slecht bij velen? Waar kan dat aan liggen?
@Lizzy, dank je. Ik zal er rekening mee houden, mocht ik ooit haas gaan bestellen.
@Anne, misschien ook afhankelijk van spijsvertering hond? Oudere hond heeft misschien toch vaak een minder goed werkende spijsvertering, of soms een moment van slechter werkende.
Als dan toevallig wat harder bot wordt gegeten zou het misschien voor problemen kunnen zorgen?
Door miik
#2663114
Anne in Duitsland schreef: Maar toch hè, steeds als ik het probeer, kom ik moeiteloos door de haaskarkas heen met de snoeischaar. Dan hoef ik echt niet mijn hele geloof aan die schaar te hangen om erdoorheen te komen. Waarom verteert haas dan zo slecht bij velen? Waar kan dat aan liggen?
Als ik het verhaal lees, dan blijkt dat dit hondje ook de jonge geit niet goed verteerd.... lijkt mij dat het dus niet perse aan de haas ligt.
Maar eerder aan de vertering van de hond- wat toevallig misloopt op haas. Maar als ik het zo lees had het dus ook op ieder andere wat harder botje fout kunnen gaan. Ik voer de haaskarkassen hier ook, al jaren en zonder problemen, het wordt gewoon goed verteerd.

Voor Balou: is het misschien een idee om iets door zn eten te doen wat de ontlasting dikker maakt, zodat hij vd diaree afkomt ?
Ik denk dan aan bv isogel of darmclear (vd groene os) of psyllium vezels oid. Dat dikt de ontlasting wat in, zonder dat ze er moeilijker van gaan poepen.
Door Anne in Zweden
#2663116
Annemarie Rijnveld schreef: @Lizzy, dank je. Ik zal er rekening mee houden, mocht ik ooit haas gaan bestellen.
@Anne, misschien ook afhankelijk van spijsvertering hond? Oudere hond heeft misschien toch vaak een minder goed werkende spijsvertering, of soms een moment van slechter werkende.
Als dan toevallig wat harder bot wordt gegeten zou het misschien voor problemen kunnen zorgen?
Mwah, Laika is bij ons de jongste, die is vier. De reuen zijn negen, die hebben nooit stukjes bot in de ontlasting. Ik heb bij Laika de indruk dat haar vertering erg beïnvloed wordt door haar gemoedsgesteldheid. Nou is die bij een boxer natuurlijk altijd heeeel joegei en jippie, maar het lichaam kan ondertussen nog steeds zijn eigen ding doen. Toen we vorig jaar op vakantie waren in Spanje met de camper, had ze ook een keer stukjes bot in de ontlasting. Tja, stress van het reizen (hoewel ze dat leuk vindt), steeds een andere omgeving (6000 km gereden in 3 weken), allemaal vreemde geurtjes, kinderen die op de camping hallo komen zeggen.
Vorige week waren mijn reuen helemaal door het dolle heen omdat een van de teefjes in de buurt loops was. Scotch probeerde toen steeds op haar te rijden. Hoewel ze het vaak als een spelletje leek te beschouwen, zou het best kunnen dat dat ook weer een vorm van stress was die van invloed was op haar vertering. Daar denk ik dus eerder aan.
Door Anne in Zweden
#2663117
miik schreef: Als ik het verhaal lees, dan blijkt dat dit hondje ook de jonge geit niet goed verteerd.... lijkt mij dat het dus niet perse aan de haas ligt.
Maar eerder aan de vertering van de hond- wat toevallig misloopt op haas. Maar als ik het zo lees had het dus ook op ieder andere wat harder botje fout kunnen gaan. Ik voer de haaskarkassen hier ook, al jaren en zonder problemen, het wordt gewoon goed verteerd.

Voor Balou: is het misschien een idee om iets door zn eten te doen wat de ontlasting dikker maakt, zodat hij vd diaree afkomt ?
Ik denk dan aan bv isogel of darmclear (vd groene os) of psyllium vezels oid. Dat dikt de ontlasting wat in, zonder dat ze er moeilijker van gaan poepen.
O, dat denk ik ook hoor, maar er waren ineens zoveel verhalen van mensen die problemen bij hun hond merkten door haas, vandaar mijn vraag!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door