Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2663137
Anne in Duitsland schreef: Mwah, Laika is bij ons de jongste, die is vier. De reuen zijn negen, die hebben nooit stukjes bot in de ontlasting. Ik heb bij Laika de indruk dat haar vertering erg beïnvloed wordt door haar gemoedsgesteldheid. Nou is die bij een boxer natuurlijk altijd heeeel joegei en jippie, maar het lichaam kan ondertussen nog steeds zijn eigen ding doen. Toen we vorig jaar op vakantie waren in Spanje met de camper, had ze ook een keer stukjes bot in de ontlasting. Tja, stress van het reizen (hoewel ze dat leuk vindt), steeds een andere omgeving (6000 km gereden in 3 weken), allemaal vreemde geurtjes, kinderen die op de camping hallo komen zeggen.
Vorige week waren mijn reuen helemaal door het dolle heen omdat een van de teefjes in de buurt loops was. Scotch probeerde toen steeds op haar te rijden. Hoewel ze het vaak als een spelletje leek te beschouwen, zou het best kunnen dat dat ook weer een vorm van stress was die van invloed was op haar vertering. Daar denk ik dus eerder aan.
Ja, dat ook, inderdaad!!
Door Cindy de Wolf
#2663235
Anne in Duitsland schreef: O, dat denk ik ook hoor, maar er waren ineens zoveel verhalen van mensen die problemen bij hun hond merkten door haas, vandaar mijn vraag!
Het is echt waar, haas is gewoon knetterhard. Tot 2 jaar geleden voerde ik het ook gewoon maar had er nooit een goed gevoel bij. Daarnaast gaf met name Misty ze ook 3 van de 10 keer in de ochtend erna weer terug en daar zaten echt scherpe stukken tussen. Ik durf het niet meer, ik maal ze nu voor alle honden. De jonge geitjes krijgen ze hier wel gewoon alleen het polsje zaag ik eraf en tot nu toe heeft nog geen enkele hond het teruggegeven. Maar haas nee te groot risico geworden.
Door vagebond
#2663299
Chico, teckel, heeft ook eens een stukje bot van haaskarkas bij de anus gehad, gelukkig is het uiteindelijk eruit gekomen. Hij perste en dan zag je het stukje, heel scherp bot, eruit komen, daarna verdween het weer naar binnen, behoorlijk eng vond ik dat. Ook omdat het heel scherp aanvoelde.
Ze krijgen geen karkas meer, maar wel hazenpoten of hazenborst. Dat gaat goed.
Door Anne in Zweden
#2663304
Cindy de Wolf schreef: Het is echt waar, haas is gewoon knetterhard. Tot 2 jaar geleden voerde ik het ook gewoon maar had er nooit een goed gevoel bij. Daarnaast gaf met name Misty ze ook 3 van de 10 keer in de ochtend erna weer terug en daar zaten echt scherpe stukken tussen. Ik durf het niet meer, ik maal ze nu voor alle honden. De jonge geitjes krijgen ze hier wel gewoon alleen het polsje zaag ik eraf en tot nu toe heeft nog geen enkele hond het teruggegeven. Maar haas nee te groot risico geworden.
Ja, maar dat bedoel ik dus niet. Wat ik wil vragen is: als ik met mijn snoeischaar moeiteloos door de ruggengraat en de ribjes heen kom, dan is het toch niet knetterhard. Kan ik het dan toch gewoon voeren?
Door tt-tjes
#2663398
miik schreef: Als ik het verhaal lees, dan blijkt dat dit hondje ook de jonge geit niet goed verteerd.... lijkt mij dat het dus niet perse aan de haas ligt.
Maar eerder aan de vertering van de hond- wat toevallig misloopt op haas. Maar als ik het zo lees had het dus ook op ieder andere wat harder botje fout kunnen gaan. Ik voer de haaskarkassen hier ook, al jaren en zonder problemen, het wordt gewoon goed verteerd.

Voor Balou: is het misschien een idee om iets door zn eten te doen wat de ontlasting dikker maakt, zodat hij vd diaree afkomt ?
Ik denk dan aan bv isogel of darmclear (vd groene os) of psyllium vezels oid. Dat dikt de ontlasting wat in, zonder dat ze er moeilijker van gaan poepen.
Balou krijgt al 8 jaar barf en ook al 8 jaar haas en geit. Dus het ligt niet aan een wat harder botje, hij heeft hier nog nooit last van gehad. Het gaat nu weer goed met zijn ontlasting. Ik ga alleen de poten niet meer geven .  Maar om zijn darmen wat te ontzien krijgt bij nu nog ff het gemalen bot.
Door tt-tjes
#2663403
Lizzy schreef: Ik heb een Diamond.

Afbeelding

En die is best duur :-X
Dank je, ik ken deze niet.  Zal eens gaan zoeken.
Door miik
#2663531
Anne in Duitsland schreef: O, dat denk ik ook hoor, maar er waren ineens zoveel verhalen van mensen die problemen bij hun hond merkten door haas, vandaar mijn vraag!
Ik denk ook dat voor veel mensen haas het meest harde bot is dat er gevoerd wordt, dus dan zou het logisch zijn dat daar ook de eerste problemen bij komen...
Anne in Duitsland schreef: Ja, maar dat bedoel ik dus niet. Wat ik wil vragen is: als ik met mijn snoeischaar moeiteloos door de ruggengraat en de ribjes heen kom, dan is het toch niet knetterhard. Kan ik het dan toch gewoon voeren?
Lijkt mij geen probleem....
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2663662
Ik voer alleen nog gemalen haas. Ik vond haaskarkas steeds te hard. Oscar moest er flink op kauwen en dan lagen er ook vaak nog kale scherpe botjes die hij zelf uit het karkas gewerkt had en niet op wilde eten. Ook vaak een dag later scherpe botjes overgeven. Dat had hij op eend ook, dat voer ik ook alleen nog maar gemalen. Met geen enkel ander bot problemen, ook niet met wat hardere ribben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door