Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mandarijn
#2654591
Goede vrienden van mij zijn sinds 2 weken kvv aan het voeren aan hun Schotse Terriërs, omdat een van de honden een olifantenhuid heeft en ontzettend last van jeuk heeft. Voor de uitslag en jeuk heeft de DA prednison en een spuit met medicatie gegeven. Zelf stelde de DA rijst met makreel voor als voer om te eten. Nu zijn ze mij komen vragen wat ze konden geven. Ik heb ze voorgesteld om verschillende (merken) kvv te gaan voeren en zich in te lezen in de materie van rauw voeren. Ik heb ze het boekje van Tannetje Koning mee gegeven om alvast te starten met inlezen en hen geadviseerd om op internet dit forum te zoeken (maar ze zijn niet echt thuis met internet). Ze hebben daarna verschillende smaken kvv gekocht voor hun hondjes (bij degomeat hebben ze dit besteld). De smaken zijn parelhoen, vismix, haas, fazant, kip/rund, kip/pens, kip, vlees 1 (rundvlees, pens, kip).

Nu heb ik al twee keer een belletje gehad van de baasjes dat hun probleem hondje (Puck, die de uitslag heeft) van tijd tot tijd erg hangerig en dat de uitslag op het moment ernstig is. Nu (kleine 2 weken) eten ze de kvv perfect en de ontlasting is prima niet te hard niet te zacht en helemaal niet zo veel. (De eerste week was de ontlasting groenig en wel 2x minder als bij de brokken)
Maar de jeuk is echt niet te harde voor Puck, ze zijn haar nu ook de puur jeuk erbij aan ‘t geven maar er komt totaal geen verbetering helaas.
Ze heeft gewoon een kaal pootje en haar kontje word steeds verder kaler zo jeukt ze zich.

Nou kreeg ik de volgende vraag van de baasjes:
Zou het ook kunnen, nou de hooikoorts tijd er weer is zij dit in deze periode gewoon erger heeft en dat het niet alleen van binnen uit komt?

Ze hebben er even de mis moed in, ze weten dat ze pas 2 kleine weekjes verder zijn, maar stiekem hadden ze al graag verbetering gezien!!

Wat kan ik de baasjes adviseren? De andere Schotse Terriër heeft nergens last van.

Ik had ze al verteld dat de honden last kunnen krijgen van ontgiftingsverschijnselen en wat hoe dit zich uitte. Dat hadden ze ook genoteerd in een notitieblokje.

Zelf dacht ik aan een eliminatiedieet voor Puck. Waar geen kip en rund in zit. Of kan ik beter adviseren om nog 2 weken af te wachten.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en adviseren.
Door jasmijn
#2654640
Tja ik ben niet zo heel erg bekent met honden met jeuk, ook al heb ik zelf wel 1 gehad die ook zo iets had.

Bij haar is het overgegaan toen ik dus KVV ging voeren ( zonder graan of zo ), maar wel pas na iets van 1 à 1,5 Maand ontgiften.
Het is toen bij haar in het begin veel erge geworden, en heeft best wel een tijdje geduurd dus.
Ze was voor de rest dus niet alergies voor vlees of anderen dingen, allen dus voor graan ( stukje brood of hapje rijst en ze krapte zich weer een paar dagen kaal  :-X )

Ik zou eigenlijke zelf zeggen dat ze het nog even vol moet houden, maar misschien dat anderen je meer advies kunnen geven.
Het is namelijke al een jaar of 9 geleden dat ik haar overzetten en ze is er nu al een helen tijd niet meer ( iets van 6 jaar )

Ik geloof dat ik wel iets gebruikten om de jeuk toen wat te verminderen, geloof iets van een schampoo en zalf.
Weet allen echt niet meer wat het was  :-[ dus kan je daar niet mee helpen  :-\
Door MirandaK
#2654694
Hoi,

je zou inderdaad kunnen adviseren om KVV te geven zonder granen en naar mijn idee ook zonder toevoegingen. Wellicht is een eliminatiedieet geen slecht idee. Dan kan alles in ieder geval even tot rust komen. Is de oorzaak van de jeuk wel bekend? Met bloedonderzoek is vrij makkelijk vast te stellen of sprake is van een veel voorkomende allergie.

Malaseb shampoo (verkrijgbaar bij de DA maar geen recept voor nodig) zou je ter ondersteuning kunnen gebruiken.
#2654704
MirandaK schreef: Hoi,

je zou inderdaad kunnen adviseren om KVV te geven zonder granen en naar mijn idee ook zonder toevoegingen. Wellicht is een eliminatiedieet geen slecht idee. Dan kan alles in ieder geval even tot rust komen. Is de oorzaak van de jeuk wel bekend? Met bloedonderzoek is vrij makkelijk vast te stellen of sprake is van een veel voorkomende allergie.

Malaseb shampoo (verkrijgbaar bij de DA maar geen recept voor nodig) zou je ter ondersteuning kunnen gebruiken.
De DA wist het niet waar de jeuk vandaan kwam. Dus die heeft de hond verschillende keren met medicatie vol gepropt. Nu dus ook cortisonenzalf. Een andere hond (broertje of zusje) uit hetzelfde nestje is zelfs voor de huidproblemen naar Utrecht geweest en daar kwam uit dat de hond allergisch was voor granen, huisstofmijt, eiwitten, grassen en nog wat dingen. Maar de baasjes wisten niet meer alles.

De DA dacht zelf aan een granen-allergie. Vandaar dat hij de baasjes adviseerde om geen brokken meer te geven en alleen rijst met makreel te voeren.

Ik zal navragen aan de baasjes of ze het bloed hebben laten onderzoeken.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2654997
Ikzelf heb ruim 17 jaar zelf schotjes gehad en ben er van huis uit ook mee opgegroeid. Ik heb 1 schot met hooikoorts gehad. Dat uitte zich echter niet in jeuk maar echt snotneuzen en dichtgeplakte ogen. Ik zou de jeuk in dit geval dan ook niet in deze richting zoeken maar in wat al eerder is aangegeven. Granen, huis/stof mijt etc. Vervelend voor de hond in ieder geval  :(
#2655890
Bedankt iedereen voor een reactie. De baasjes hebben weer hoop. Zaten er een beetje doorheen, omdat de jeuk erger werd. Ze gaan door met kvv voeren. Als hun 1e bestelling kvv bijna op is en er is geen verbetering, gaan ze kijken voor een eliminatiedieet voor Puck. Maar daar gaan nog zo'n dikke 2 weken overheen.
Gebruikersavatar
Door nova
#2656299
Hoe oud is de hond?
Als je rekening wil houden met ontgiftingsverschijnselen, dan  kun je  een maand rekenen voor elk jaar dat je hond brokken heeft gehad.

Dat nestgenoten  allergisch reageren op  pollen, hoeft niet te betekenen dat de hond in kwestie dat ook heeft, zijn jeuk kan makkelijk andere oorzaken  hebben.

Ik zou beginnen met het geven van een goede visolie, doils of zo, en dan  een hoge dosis. Anders eens lezen op de site van Hella Mentjox, zij  schermt  met Efavet waarvan ze schrijft dat ze daar goede resultaten mee boekt.
Daarbij een eliminatie dieet, bijv  van konijn. Hier even zoeken naar passende info, staat er zat van. ;)

Maar , als het echt een olifantenhuid is, dan is geduld een schone zaak. Die klachten reageren  slecht op behandeing  :-\
#2656717
nova schreef: Hoe oud is de hond?
Als je rekening wil houden met ontgiftingsverschijnselen, dan  kun je  een maand rekenen voor elk jaar dat je hond brokken heeft gehad.

Dat nestgenoten  allergisch reageren op  pollen, hoeft niet te betekenen dat de hond in kwestie dat ook heeft, zijn jeuk kan makkelijk andere oorzaken  hebben.

Ik zou beginnen met het geven van een goede visolie, doils of zo, en dan  een hoge dosis. Anders eens lezen op de site van Hella Mentjox, zij  schermt  met Efavet waarvan ze schrijft dat ze daar goede resultaten mee boekt.
Daarbij een eliminatie dieet, bijv  van konijn. Hier even zoeken naar passende info, staat er zat van. ;)

Maar , als het echt een olifantenhuid is, dan is geduld een schone zaak. Die klachten reageren  slecht op behandeing  :-\
Het is echt olifantenhuid. Puck is 3 jaar en heeft altijd brok gehad. De site ga ik doorgeven aan de baasjes. Bedankt voor je reactie.
Door Lizzy
#2657885
Ik vrees dat de verergering van alles kan zijn. Van een allergie voor 1 van de producten die in de KVV zit tot ontgiften (vlak dat ook niet uit) tot een bijkomende pollen allergie. Maar dat laatste lijkt mij vrij sterk, dan hadden ze dat al eerder gemerkt bij seizoensveranderingen.

Wat ze kunnen doen zijn diverse dingen. Een KVV gaan geven waar geen rijst of andere granen in zit en geen toevoegingen als lijnzaad of zonnebloemolie. Daarbij kunnen ze dan zelf elke dag een goede kwaliteit visolie gaan geven zoals Solgar of Doils. En als dat niet werkt, denk ik dat ze een eliminatie dieet kunnen gaan doen. Of eerst een pro-vers holistisch DA gaan bezoeken. Dit is vrij ernstig, deze huidproblemen dus dat laatste is misschien sowieso erg raadzaam....
#2669739
Ik heb het baasje van Puck weer gesproken en ze ziet het weer wat zonniger in.
Het gaat nu redelijk met Puck hoewel ze de laatste keer niet zo’n hoop meer in had.
De olifantenhuid ziet er wat zachter/gaver uit.
Ze jeukt zich daar ook al 40% minder.  :D
Alleen een van haar pootjes blijft nog een punt en rond om haar oogje is ze wat kaler aan het worden.

Ze geeft de honden enkelvoudige kvv en geeft ook geen rijst meer, zoals de DA had voorgesteld. Heb haar geadviseerd om nog door te blijven gaan op deze weg en als de olifantenhuid weg is en het pootje een probleem blijft om te gaan elimineren. Beide honden hebben goede ontlasting, vandaar mijn twijfel of het probleem aan haar pootje en oog ook niet door de ontgifting komt. Maar ik ben blij dat ze doorgaan met vers te voeren.

Heb de visolie tip doorgegeven en heb nog niet gehoord dat ze het gaat doen. Maar ik denk het wel zeker dat ze Puck visolie gaat geven.

Bedankt allemaal met meedenken.  :thumbup:
#2669746
nova schreef: Hoe oud is de hond?
Als je rekening wil houden met ontgiftingsverschijnselen, dan  kun je  een maand rekenen voor elk jaar dat je hond brokken heeft gehad.

Dat nestgenoten  allergisch reageren op  pollen, hoeft niet te betekenen dat de hond in kwestie dat ook heeft, zijn jeuk kan makkelijk andere oorzaken  hebben.

Ik zou beginnen met het geven van een goede visolie, doils of zo, en dan  een hoge dosis. Anders eens lezen op de site van Hella Mentjox, zij  schermt  met Efavet waarvan ze schrijft dat ze daar goede resultaten mee boekt.
Daarbij een eliminatie dieet, bijv  van konijn. Hier even zoeken naar passende info, staat er zat van. ;)

Maar , als het echt een olifantenhuid is, dan is geduld een schone zaak. Die klachten reageren  slecht op behandeing  :-\
Wat is Efavet? Ik gegoogeld, maar kan het niet vinden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door