Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2611785
Hoi baasjes!  :D

Ik heb een specifieke vraag maar zal ons eerst even voorstellen. Ik ben Monique, ik woon samen met mijn partner in Tilburg en we hebben drie honden. Twee van de drie zijn geadopteerde Spaanse honden en over één van hen, Sonny, gaat mijn vraag. Sonny is een kruising herder met een beetje husky en verder onherleidbaar (zie foto in avatar). Hij kwam bij ons toen hij 8 weken oud was, uit Málaga Spanje (via RDE) en is afgelopen november 6 jaar geworden. Hij weegt momenteel ca. 35 kg. Als pup had hij in het vliegtuig diarree gekregen, werd ons gezegd door RDE. Verder was hij niet te houden, zó agressief, dat we dachten dat hij hondsdol was (hij scheurde alles kapot, vloog ons aan e.d. Enige waar hij goed mee kon waren kinderen, daar was ie superlief voor!) dus iets was er niet goed (trauma misschien of iets onderliggends). De tweede dag dat hij bij ons was wilde hij ook niet meer eten en erger: ook niet drinken. Wij zijn - uiteraard- meteen naar de dierenarts gegaan met hem waar hij grondig is onderzocht (en omdat hij zo wild was is hij daar ook nog van de tafel gevallen, recht op zijn rugje, en hoewel de dierenarts hier niets aan kon doen, is hij nu panisch voor dierenartsen :'() en waar ze hem een infuusje hebben gegeven met vocht. We merkten ook dat hij ontzettend veel haren verloor. Als je één keer met je hand over zijn rug aaide had je een hele bos haar eraf gehaald. We kregen van de DA het advies Royal Canin brokken te voeren. Wij gaven Bento Kronen complete brok. We hebben met Sonny een puppycursus gedaan en veel met hem getraind en langzaam aan verbeterde zijn gedrag ook, hij werd zelfs superlief en nu is hij een echte knuffelbeer met alleen een hekel aan katten en 'dierenartsen'. Maar het zat me niet lekker, die brokvoeding. We hebben tussendtijds diverse merken brok gevoerd (RC, op advies van de DA ook die hele dure van 75 euro per zak (!), Bento Kronen, Hills Diet). Sonny deed het er redelijk op maar het hield niet over want hij verloor nog steeds ontzettend veel haar en we zaten iedere maand wel een keer bij de DA met één of ander probleem (anaalklieren verstopt e.d.). Toen ben ik me in de voeding gaan verdiepen. Mijn oog viel op BARF maar ik durfde dat niet goed aan (verhoudingen en ik werkte toen ook dus tijd speelde een rol) dus zijn we eerst overgegaan naar een geperste brok zonder granen (Cavom) en dat bracht al wat verbetering. Toen ik echter las dat er ook een tussenvorm bestaat, KVV, zijn we overgegaan op Carnibest en Smuldier. En hiermee nam de frequentie van de DA-bezoeken zienderogen af, zodat we eigenlijk alleen nog met Sonny hoefden langs te komen voor de jaarlijkse enting en als meneer weer eens een wesp uit de lucht had geplukt in de zomer. So far so good. Sinds 2 jaar ongeveer heeft Sonny echter last van epilepsie. Hij is doorgelicht door de DA compleet met foto's e.d. maar ze hebben niks kunnen vinden, dus vooralsnog gediagnosticeerd als primaire epilepsie maar omdat de aanvallen één keer per 4 maanden voorkwamen hoefde hij geen medicatie. Nu heeft hij op 28 januari een aanval gekregen en gisteren, 24 februari, ook weer een en ze lijken heftiger te worden en langer te duren (gisteren zal al op bijna een kwartier). Ik heb uiteraard de DA gebeld en een afspraak gemaakt voor a.s. donderdag om te bekijken of er met medicatie gestart moet worden.

Omdat ik door reuma drie jaar geleden mijn baan ben kwijtgeraakt, echter geen WIA-uitkering kreeg en we nu we afhankelijk zijn van het inkomen van mijn partner heeft dit financieel een groot gat geslagen, waardoor we van Carnibest én Smuldier zijn overgeschakeld naar alleen Smuldier KVV, Pens compleet (af en toe) en meestal Vlees compleet (glutenvrij). We geven daarnaast ook af en toe kippenekjes (Sonny is stapelgek op kip) of wat ander vlees en af en toe ook een groot vleesbot (ongekookt), een stukje worst, kaas, wat rijst e.d. Nu heb ik de hoop en het vermoeden dat we qua voeding tóch binnen ons beperkte budget méér voor Sonny kunnen doen dan wat we nu doen omdat we misschien dingen over 't hoofd zien of niet weten. Hoewel we honden in huis hebben genomen toen de financiële situatie dit ruimschoots toeliet en we niet-verwijtbaar zijn voor dit krappe budget, hebben we onze honden destijds meteen verzekerd voor ziektekosten, omdat we er rekening mee hielden dat je voor zo'n situatie kúnt komen staan en de beestjes niet de dupe mogen worden hiervan (da's zoiets als ouders die geen risico's willen nemen met hun kinderen, wij hebben geen kinderen maar onze hondjes zijn een beetje als onze kindjes  ;)). Medicijnen voor Sonny zouden dus gewoon vergoed moeten worden door Proteq.

Om een lang verhaal kort te maken: hebben jullie misschien vanuit jullie ervaring tips, adviezen, suggesties, kritiek of wat dan ook wat ik zou kunnen doen om Sonny te helpen? Ik heb zelf zitten denken aan versvoer.nl om tóch zelf wat samen te stellen en naast de Smuldier Vlees compleet te geven, bv. 3 dagen Smuldier vlees compleet en 4 dagen zelf samenstellen o.i.d. We hebben eerder besteld bij Lotgering maar omdat het twee keer in half-ontdooide toestand bij ons werd bezorgd willen we dat niet meer geven. Canibest is niet haalbaar (Sonny moet ca. 650-800 gram per dag en we hebben nóg twee mondjes te voeden) dus dat is geen optie. Ik heb nu wel het voordeel dat ik meer tijd heb om iets zelf te maken maar ik heb dus weer geen geld voor een keukenmachine om vlees te malen bv. (om jullie een indruk te geven hoe e.e.a. in elkaar steekt).

Sorry voor 't lange verhaal en alvast bedankt voor jullie reacties.

Lieve groetjes,
Monique
Laatst gewijzigd door Patmos op ma 25 feb 2013, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2611805
Wat voeding betreft is het belangrijk gluten en granenvrij te gaan voeren. In sommige KVV's zitten nog wel gluten en granen. Het kan zijn dat je hond gaat reageren op het gluten en granenvrije voer, d.m.v. minder aanvallen, maar het hoeft niet, maar het is toch beter voor hem om zo weinig mogelijk afvalstoffen binnen te krijgen. Voor sommige honden geldt dan ook kip en rund mijden, omdat kippen vaak granen gevoerd krijgen en dat kan ook in de KVV verwerkt zijn, bijvoorbeeld de maag, hetzelfde met runderen, die krijgen soms ook graanblokken te eten. Nekken van kippen kunnen dus ook nog granen in zitten.

Ook is het belangrijk entingen te overwegen om die weg te laten, en anti-vlooienmiddelen en anti-wormmidelen. Bij verdenking op wormen, beter een ontlasting onderzoek, dan een wormmiddel. Een wormmiddel kan een extra aanval geven, maar kan er ook voor zorgen dat de hond voor altijd meer aanvallen gaat krijgen. Scherpe geuren zijn ook niet goed voor Epileptische honden. Dus geen Potporie geuren of andere.

Ik heb hier ooit 1 sheltie aanvalsvrij gekregen door het voeren van vers vlees in combinatie met homeopatische behandeling. Maar het vers voeren, was de hoofdmoot voor haar. Granen eten was gelijk een cluster van drie aanvallen er achteraan.
#2611869
Je zou kunnen overwegen om naast smuldier ook Lotgering te gaan voeren, is ook niet duur en daar heb je wel meer afwisseling qua diersoorten enzo (is ook glutenvrij)

Qua entingen is vooral de rabies enting berucht voor epilepsie als 'bijwerking' heb ik ooit begrepen. Ik zet dat er bij omdat je dan wel de keuze moet maken tussen niet enten en dus ook de hond niet mee kunnen nemen naar het buitenland. Maar in dit geval zou ik zelf kiezen voor het niet enten!

En ik weet dat je met TTouch hele mooie resultaten kan bereiken bij epilepsie, je krijgt je hond veel sneller rustig en weer helemaal bij na een aanval en kan zelfs helpen het aantal aanvallen te verminderen, omdat die toch ook vaak stress gerelateerd zijn. In noord brabant zitten wel een aantal goede practitioners mocht je geinteresseerd zijn!
#2611874
EllenL schreef: En ik weet dat je met TTouch hele mooie resultaten kan bereiken bij epilepsie, je krijgt je hond veel sneller rustig en weer helemaal bij na een aanval en kan zelfs helpen het aantal aanvallen te verminderen, omdat die toch ook vaak stress gerelateerd zijn. In noord brabant zitten wel een aantal goede practitioners mocht je geinteresseerd zijn!
Dit is bij elk individuele hond verschillend. Prudence is tijdens aanvallen altijd bij, bij haar moet je echt geen dingen gaan doen, dan raakt ze in paniek. I.p.v. dat je de stress probeert te verminderen, is dit juist stress voor deze honden.
Helaas werkt dat dus niet bij alle honden, je moet je weg daarin vinden, wat wel en niet werkt bij jou hond.
#2611885
charmed schreef: Dit is bij elk individuele hond verschillend. Prudence is tijdens aanvallen altijd bij, bij haar moet je echt geen dingen gaan doen, dan raakt ze in paniek. I.p.v. dat je de stress probeert te verminderen, is dit juist stress voor deze honden.
Helaas werkt dat dus niet bij alle honden, je moet je weg daarin vinden, wat wel en niet werkt bij jou hond.
Tijdens de aanval zou ik ook niks doen hoor, sorry als ik dat impliceerde, dan heb ik het gewoon niet handig verwoord, maar hond met epilepsie aanval hoor je volgens mij gewoon zo veel mogelijk van af te blijven!! Maar  na een aanval kan je wel heel goed helpen met bijv. oorwerk en rustige touches om het lijf weer te helpen ontspannen en te kalmeren. En in het algemeen om het algehele stress niveau naar beneden te krijgen.
#2611920
Dank voor jullie reacties! Even nog het volgende:

- @Ellen: Lotgering geven we niet meer (zie mijn introductieposting) omdat dit hier tot twee keer toe in halfontdooide toestand aankwam en niet meer zo fris rook. Dan heb ik er al geen vertrouwen meer in (ze zijn daar overigens wel weer heel vriendelijk, dat mag gezegd worden). TTouch en andere cursussen zijn voor ons niet te betalen, want wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekering. Bovendien ben ik er ook geen voorstander voor om een hond die in de stress schiet, wat de onze dus ook duidelijk doet (wie weet wát ze voelen tijdens zo'n aanval!), te plagen met dit soort dingen.
- Tijdens een aanval doe ik verder ook niets, alleen ervoor zorgen dat hij zichzelf niet kan verwonden en ik kroel hem na een paar minuten achter beide oren tegelijk (wordt ie rustiger van) en spreek hem zacht toe, noem hem bij zijn naam om te kijken of hij me herkent (ik ga ervan uit dat hij mij kan horen). Hij raakt tot dusver niet compleet zijn bewustzijn kwijt (voor zover we kunnen zien). En dat kroelen bij de oortjes doe ik ook enkel en alleen maar omdat ik een supergoede band met hem heb en hij er duidelijk rustiger van wordt als ik hem licht kroel en zachtjes toespreek, anders zou ik er de voorkeur aan geven helemáál niks te doen behalve een veilige omgeving te creeëren voor 'm.

Weten jullie of vis kwaad kan? Sonny is stapelgek op kip. Hij geeft niet zoveel om eten, doet ook niet moeilijk als de andere twee wat van hem proberen te stelen, pakt alles heel rustig aan e.d. maar als er kip bij komt kijken verandert dat. Best zielig als hij dit dan niet meer mag hebben, maar ik weet dat hij paardenvlees, lam en vis ook lekker vindt. Zou dat een goede vervanger zijn?
Laatst gewijzigd door Patmos op ma 25 feb 2013, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2612001
Patmos schreef: Weten jullie of vis kwaad kan? Sonny is stapelgek op kip. Hij geeft niet zoveel om eten, doet ook niet moeilijk als de andere twee wat van hem proberen te stelen, pakt alles heel rustig aan e.d. maar als er kip bij komt kijken verandert dat. Best zielig als hij dit dan niet meer mag hebben, maar ik weet dat hij paardenvlees, lam en vis ook lekker vindt. Zou dat een goede vervanger zijn?
Vis is juist heel goed, hier krijgen ze wekelijks 1x makreel (of andere) ze vinden dat ook heel lekker. Kip mag hij wel, hij mag wel de spiervlees van kip, maar niet de maag (en inhoud) en geen nek, wel het karkas bijvoorbeeld. Mocht hij reageren op Anti-biotica, dan zou je biologische kip moeten nemen. Paardenvlees is ook heel goed, lam ook. Hier krijgen ze ook lamsvlees. Geen paardenvlees omdat ze daar van aan de dunne komen. (maar dat is per hond verschillend, de ene kan er goed tegen de andere niet) Als jou hond dat lekker vind geen probleem.
#2612003
EllenL schreef: Tijdens de aanval zou ik ook niks doen hoor, sorry als ik dat impliceerde, dan heb ik het gewoon niet handig verwoord, maar hond met epilepsie aanval hoor je volgens mij gewoon zo veel mogelijk van af te blijven!! Maar  na een aanval kan je wel heel goed helpen met bijv. oorwerk en rustige touches om het lijf weer te helpen ontspannen en te kalmeren. En in het algemeen om het algehele stress niveau naar beneden te krijgen.
OK :) Prudence wil graag op schoot als ze een aanval heeft, en dan zo dicht mogelijk tegen me aan, dat doe ik dan wel. Maar voor de rest doe ik verder niets :)
#2613112
Meestal begint primaire epi tussen de 1,5  en 5 jaar. Wat dat betreft past je hond in het profiel van primaire epi.
Als de aanvallen nu in frequentie en duur toenemen zou ik zeker medicijnen gaan toedienen. Eerst de aanvallen in heftigheid/duur  naar beneden zien te krijgen met medicatie want een kwartier is veel te lang!
De aanvalsdrempel moet eerst weer omhoog.
Daarnaast kun je kijken of en wat voeding doet. In sommige gevallen is granenvrije/natuurlijke voeding voldoende om de aanvallen af te laten nemen, maar in geval van primaire epi zal dat een lastige weg zijn.
#2613296
Dank weer voor jullie reacties; ik ben er erg dankbaar voor - Sonny ook!  8) - en ga er zeker wat mee doen. Weten jullie wat de beste manier is om vis klaar te maken voor een hond? Of moeten ze het gewoon rauw eten als het ontdooid is? Ik heb hier bv. in de diepvries altijd wel wat koolvisfilets, tilapia en zalm liggen die ik kan portioneren voor Sonny. Moet er ook iets van groente bij? En hoe slecht of goed is (witte) rijst? Ik kook dat af en toe in kippenbouiion voor onszelf (lekker met witvis!) en geef wat over is door de Smuldier heen aan de hondjes, maar ik weet niet of ik daar goed aan doe.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door