Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MariekeLost
#2607905
Hallo,

Heb hier een hond van 12 jaar oud, met een talgbult die vorige week is geknapt (lees:meneer heeft deze in een onbewaakt moment kapot gebeten). Direct mee naar de dierenarts geweest. Bult is schoongemaakt en uitgeknepen. Vervolgens kreeg ik een tiendaagse antibiotica kuur mee, en moest ik de bult drie dagen met een spuitje schoonspuiten met daarin een biotex oplossing. Alles keurig gedaan. Totdat hij ziek werd van de antibiotica en na overleg met de DA ermee moest stoppen. (Na kuur van 5 dagen) De wond was alweer keurig dicht, maar loopt inmiddels weer vol met helder vocht. Opnieuw uitgeknepen etc.
Aangezien de hond twaalf is, is een operatie om de bult te verwijderen eigenlijk geen optie, omdat we hier huiverig zijn voor algehele narcose.

Vanwege het karakter van de hond is plaatselijke verdoving uitgesloten. (Dat wordt met 5 man er bovenop, ooit 1 keer meegemaakt, nooit weer)

Weet iemand een andere oplossing om te voorkomen dat de bult weer volloopt met helder vocht? Groene Os  Wondpasta bijvoorbeeld? Wie o wie?

NB Hond krijgt dagelijks Cholodin wegens beginnende dementie, probiotica en visoliecapsules.
#2607991
Ik heb geen blijvende oplossing. In zo'n zelfde geval waar de bult (zoals mijn da toen al voorspelde) steeds bleef vollopen hebben wij de bult een aantal keer laten leegtrekken en daarna is die weggegebleven. Als het vocht helder is, is er ook niet echt sprake meer van een ontsteking, maar het lichaam heeft nu eenmaal de neiging om holtetjes op te vullen met vocht. Bij mijn hond was er sprake van een bult van formaat pingpongbal en nadat die leeg was deed die er een paar dagen tot een week over om weer vol te lopen.
#2608878
Die van hem precies zo. Formaat half ei. Het is nu weer open, gespoeld met biotex oplossing en bespoten met Silverlinde wondspray. Hij krijgt Traumeel en Drainage Compositum nu ter ondersteuning. Afwachten dus...
#2609241
Nee, dat zou ik zo ook niet weten. Mijn Floor had hele grote bulten. Leegtrekken was geen optie, dan liep het des te harder weer vol. We hebben de ergste dus wel laten verwijderen.
Ze heeft voor een gat na een operatie nog wel een tijdje antibiotica in een spuit gehad (wat bij koeien gebruikt wordt bij mastitis) en dat kon ik dus zelf in de wond spuiten. Zo kon het heel lokaal zijn werk doen, wat dus niet lukte met een orale AB. Maar of je hiermee een nog actieve bult rustig krijgt, ik betwijfel het eerlijk gezegd  :(
Door Sietie
#2610327
ook hier had ik eentje met een hele dikke ontstoken talgbult. Ook bij de DA een mesje erin gezet leeg laten lopen en ook zon spuitje voor mastitis (dat was om de sneetjes open te laten houden is mij verteld) Maar het bleef en kwam steeds terug, ook vond ik de bult erg warm bij tijd en wijle, DA wilde m niet verwijderen zat op een rotplek en zou moeilijk te sluiten zijn. Ik heb daar wel op aangedrongen, en ben blij dat het er toen wel weg werd gehaald, maar goed ik zat dan ook niet in over narcose, mijn hond is verder gezond en nog maar 8 jaar. Ik ben zo wel een jaar aan het klooien geweest voordat ie weg werd gehaald. Ook heb ik meerdere honden die de bult wel erg lekker vonden... :P :-X ik hoop voor je dat het lukt, maar ik vrees van niet...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door