Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#2600875
wat zouden jullie doen.. ons manneke heeft aan de zijkant van zijn grote voetkussen (rechtsvoor) een flinke wond. over de hele zijkant en best nog redelijk 'diep'.. ik heb flink ingesmeerd met een mix van vloeibare kokosolie en honing en eventjes ingepakt voor het avond-plasrondje. Nu weer uitgepakt, het lekt nog een beetje maar bloed niet echt meer. De randen wijken wel iets uit elkaar maar ik ga ervanuit dat het van binnenuit wel weer netjes gaat dichtgroeien.. Na het 'soppen' met honing en kokosolie heb ik het nu voor vannacht open en met echinacea creme ingesmeerd.

Wat zouden jullie doen? Groene leem smeren of gewoon zo doorgaan? nadeel van groene leem is dat de oude smurrie zo blijft zitten, ik weet dat het geen kwaad kan maar in dit geval betekent het denk ik 1 keer erop doen en dan geen ruimte meer voor nieuwe... dus vandaar dat ik het nog niet gesmeerd heb.



Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2600901
Aiii, balen, vervelende plek ook! Ik zou de plek schoon en droog houden, het voetje inpakken voor het wandelen en het verder zo laten, denk ik. 's Avonds voor het slapengaan goed insmeren voor de genezing.
Gebruikersavatar
Door nova
#2601028
groene leem mag je laten zitten, en er gewoon overheen pleisteren. Bij een te dikke laag ging ik weken, wegwassen en opnieuw  beginnen met smeren
Ik heb  goede resultaten geboekt met dat spul, ook  bij voetzolen.

wel  een behoorlijke wond zeg, hoe komt hij daaraan?
#2601307
Ik zou er zeker Vetramil op doen. Ik zweer hierbij.
Het is een medicinale honingzalf die op alle wonden gesmeert mag worden.
Er zit een natuurlijke jeukstiller in en geneest heel snel.
Ik heb al vele wondjes van de dieren en ons zelf ermee behandeld.
Bijna alle dierenwinkels hebben het denk wel en ik bestel het met andere producten via www.gezonddier.nl
Door Lil
#2601605
ik ben zowel van de honingzalf als van de groene leem fan. Hier eigenlijk nooit gehad dat de groene leempasta enorm bleef plakken. Als dat gebeurde was de wond al bijna genezen en dan kon ik er ook ongeveer mee stoppen. Wat Nova zegt: afweken is inderdaad ook een optie, het zou dan alleen jammer zijn als de wond weer open gaat.
#2601619
Zowel Vetramil als groene leem kunnen helpen in dit geval.
Wel even een opmerking : omdat de wond blijkbaar van een bijtwond komt goed in de gaten houden dat deze niet infecteert.
Ontsmetten met betadine o.i.d. en daarna 1 van deze 2 middelen erop .
#2601928
Daantje schreef: Zowel Vetramil als groene leem kunnen helpen in dit geval.
Wel even een opmerking : omdat de wond blijkbaar van een bijtwond komt goed in de gaten houden dat deze niet infecteert.
Ontsmetten met betadine o.i.d. en daarna 1 van deze 2 middelen erop .
betadine blijft hier buiten de deur  ;) ik maak schoon met tea tree en kokosolie gecombineerd met honing (en het heeft goed doorgebloed).. ik heb ook de honingzalf vervangen door simpelweg rauwe honing smeren en daar altijd goed resultaat mee gehad. Gelukkig hoeven we niet zo vaak te smeren  :D

Ik heb er vanochtend groene leem op gedaan en daarna even ingepakt en net opnieuw een laag erop gedaan.. een deel dat op het zooltje is gekomen is er mooi gedroogd afgevallen toen hij eraan likte, de rest zit er mooi op en in het natte gedeelte is het helemaal geresorbeerd. daar zit nu dus een nieuwe laag op en nu slaapt hij en ligt zijn poot lekker aan de lucht. er komt nog wat wondvocht uit maar bloed niet mee echt en het ziet er mooi rustig uit. en hij belast zijn poot ook, loopt weliswaar kreupel maar belast wel en staat er ook met gewicht op..

al met al nog even afwachten maar ziet er niet slecht uit in mijn ogen.. thanks voor alle tips
#2602036
vanaalst schreef: super spul, die groene leem!
ik heb geen vind ik leuk knop, maar ben het wel met je eens  :D was alleen bij deze even aan het bedenken of het handig was bij een voetzoolprobleem.. een gewoon gaatje ofzo is het niet erg als het 'plakt' en niet zo makkelijk eraf gaat.. maar uiteindelijk issie bij deze wond veel 'handiger'
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door