Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2591716
mijn golden teefje van 9 maanden - werklijn dwz geen showhond dus kleiner en ranker van bouw en in dit geval mooi donker van kleur, weegt ca 22 kilo. Nu is ze van achteren hoger dan van voren, ik hoorde iemand zeggen dat ze dan dus "overbouwd " is. Kan dit door de manier van voeren komen? Ze krijgt BARF in de volgende verhouding: 45-50% bot, groente en vis, yoghurt, eitjes samen 15%, 20% spiervlees en 10% pens, 10% ander orgaan. Als een hond te veel bot zou krijgen bijv. kan dit dan het gevolg zijn of door iets anders dat ik dan te veel of te weinig zou geven? Ze is nog niet loops geweest, maar haar moeder - die ik zelf ook heb en die eigenlijk altijd mooi regelmatig groeide ( at destijds niet alleen maar BARF, maar meer KVV en in begin gewoon brokken ) was ook pas 1e keer loops met 15 maanden. Zou deze ongelijke groei achter en voor nog "gelijk" kunnen komen?
#2591739
Komt wel weer goed. Opgroeien doe je niet supergelijkmatig en het gebeurd wel meer dat een hond ineens overbouwd is en een maad of twee later is het weerprima in orde. Zolang de hond nog niet utigegroeid is kun je er dus nog geen conclusies aan hangen.

Op brok zou dit ook gebeurd zijn.
#2591765
Volgens mij zie je het ook wel vaker binnen de werklijn retriever. Zowel mijn blonde (bijna 3 jaar) als zwarte reu (ook bijna 3 jaar), beide werklijn labradors, zijn overbouwd. De zwarte heb ik pas in huis gehaald toen hij 2 jaar oud was. Hij heeft tot die tijd alleen maar brokken gehad (en barft nu dus 1 jaar). De blonde heeft vanaf zijn 7e week alleen maar gebarft. Het heeft dus niet aan het voer gelegen, maar is denk ik toch genetisch bepaald. Beide honden hebben er totaal geen last (het is zelfs heel handig voor het zoekwerk, maar ook voor het ren- en springwerk).
Laatst gewijzigd door *Remy* op ma 04 feb 2013, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2592151
faya schreef: mijn golden teefje van 9 maanden - werklijn dwz geen showhond dus kleiner en ranker van bouw en in dit geval mooi donker van kleur, weegt ca 22 kilo. Nu is ze van achteren hoger dan van voren, ik hoorde iemand zeggen dat ze dan dus "overbouwd " is. Kan dit door de manier van voeren komen? Ze krijgt BARF in de volgende verhouding: 45-50% bot, groente en vis, yoghurt, eitjes samen 15%, 20% spiervlees en 10% pens, 10% ander orgaan. Als een hond te veel bot zou krijgen bijv. kan dit dan het gevolg zijn of door iets anders dat ik dan te veel of te weinig zou geven? Ze is nog niet loops geweest, maar haar moeder - die ik zelf ook heb en die eigenlijk altijd mooi regelmatig groeide ( at destijds niet alleen maar BARF, maar meer KVV en in begin gewoon brokken ) was ook pas 1e keer loops met 15 maanden. Zou deze ongelijke groei achter en voor nog "gelijk" kunnen komen?
De 9 maanden is een zwabber leeftijd. Dus sowieso kun je nu niks zeggen over haar uiteindelijke bouw. Je moet tenminste nog een maand of 3 tot 5 afwachten. En dan kan het best zijn dat ze overbouwt blijkt. Dit is eigenlijk altijd genetisch bepaald. Hoeft haar moeder het niet te hebben, hoeft haar vader het niet te hebben, maar kan het in de honden erachter liggen en nu ineens naar boven komen. Nothing gets lost when breeding.

Of het door BARF komt? Simpel. Nee. Als jij naast deze prima percentages ook hebt gezorgd voor voldoende afwisseling in diersoorten en je hebt goede kwaliteit spullen gevoerd, zit dit 100% goed.
#2592164
Ik heb 3 newfies, de eerste 2 op kvv, de laatste op barf opgegroeid.
Bij newfies zie ik het wel vaker op jeugdige leeftijd.
De oudste had ook wat overbouwheid, de ander veel minder, en de jongste had het ook op 9 maanden heel erg. En eerlijk is eerlijk bij de jongste kwam het niet volledig onverwacht, daar ik foto's van zijn papa heb gezien op die leeftijd, laten we het zo zeggen zit in de familie. Maar ook bij papa is het volledig uitgegroeid en hier wordt de jongste ook steeds rechter.
#2596217
bedankt voor de reacties, uiteraard wachten we gewoon af. Begrijp uit de reacties dat het meestal meer iets genetisch is dan dat het door voeren komt. Idd noch ma, noch pa hebben dat ( moeders ook nooit gehad - helemaal gelijkmatig gegroeid, vader schijnt dit wel gehad te hebben toen hij jonger was ) Was alleen nieuwsgierig en beetje bezorgt omdat grootste gedeelte gewicht nu op voorpoten komt en dus misschien kans ED veel groter zou zijn...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door