Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door britt
#2590310
Hallo allemaal

al enige tijd volg ik dit forum maar heb nu toch echt een vraag.

Britt (net 2 jaar) heeft ernstige jeuk krabt en bijt zichzelf helemaal open
ik heb al een heleboel soorten voer geprobeerd maar steeds als ik overstap gaat een maand of 2 goed om vervolgens weer met het zelfde probleem
bij de dierenarts te belanden. nu leek t goed te gaan maar vannacht heeft ze zich weer helemaal open gekrabt ze krijgt nu alleen kvv aangevuld met hambotten.
ik ben er inmiddels achter dat ze allergisch is voor kip, eend en runder pens terwijl rundvlees wel goed gaat.
van de dierenarts heeft ze prednoral (vreselijk middel) gekregen tegen de jeuk maar steeds als ik afbouw komt de jeuk weer terug.

mijten vlooien enz heeft ze niet en morgen moet ik weer terug naar de DA...
hebben jullie mss nog enig idee wat ik anders kan doen zo dat ze minder jeuk heeft??
Door nienk
#2590329
hoi!

vervelend dat je hond zo'n jeuk toestanden heeft. maar, hier op het forum zitten veel baasjes met honden met dergelijke problemen (o.a. mijn Reus), die het volgens mij bijna allemaal beter zijn gaan doen sinds de baasjes op het forum komen. er is dus hoop!

eerst maar eens een paar vragen om een beeld te krijgen:

- wat eet je hond nu precies? welke smaken kvv van welk merk, wat krijgt ze aan tussendoortjes, beloningen of extraatjes? wat bedoel je met hambotten?

- de jeuk, waar zit die vooral? heeft ze ook last van haar oren? is ze verder helemaal fit en gezond, goede ontlasting?

- merk je verschil op sommige dagen? als in, is het de ene dag beter dan de andere, of is het dag in dag uit precies hetzelfde?

- wanneer zijn de klachten begonnen?

- wat heeft ze wanneer gehad aan entingen, ontworm middel, vlooienspul, etc.?
Door britt
#2590368
ze krijgt op t moment een combi van konijn barfmenu, rund smuldier, lamskoppen biologische snoepjes vooral knoflook en de hambotten die ze krijg haal ik vacuum bij de      dierenwinkel en zijn van de rund.

de jeuk zit op de hele rug en binnenkant van de achterpoten verder is ze helemaal gezond op de huid ontstekingen na die van t bijten komen.
haar ontlasting is goed.

er is geen verschil tussen de dagen en de klachten zijn ongeveer een jaar geleden begonnen

ontvlooien doe ik elke maand en haar jaarlijkse enting krijgt ze in april dan wordt ze ook geent tegen kennelhoest
ontwormen doe ik ook regelmatig.
Door Lizzy
#2590507
britt schreef: ze krijgt op t moment een combi van konijn barfmenu, rund smuldier, lamskoppen biologische snoepjes vooral knoflook en de hambotten die ze krijg haal ik vacuum bij de      dierenwinkel en zijn van de rund.

de jeuk zit op de hele rug en binnenkant van de achterpoten verder is ze helemaal gezond op de huid ontstekingen na die van t bijten komen.
haar ontlasting is goed.

er is geen verschil tussen de dagen en de klachten zijn ongeveer een jaar geleden begonnen

ontvlooien doe ik elke maand en haar jaarlijkse enting krijgt ze in april dan wordt ze ook geent tegen kennelhoest
ontwormen doe ik ook regelmatig.
Dit klinkt als een allergie ja.

Persoonlijk? Zou ik eerst die beloningkjes en die botten van het menu halen. Verder zou ik je hond per direct niet meer ontvlooi-troepgif geven want zoveel honden krijgen hier ernstige huidaandoeningen van. Het is bovendien ook meer dan ongezond. En slecht voor de weerstand. Ik zou ook stoppen met haar jaarlijkse enting. Want geloof het of niet maar een hond met huidaandoeningen is niet gezond. En alleen honden die 100% gezond zijn mogen gevaccineerd worden.

Ik zou wel een goede visolie gaan geven. Bijv. Doils.

En verder zou ik beginnen met een flinke reinigingskuur. Door probiotica te geven en te beginnen met Chlorella. Beginnen met 1 tablet per dag en dit over 1 maand uitgespreid verhogen naar 20 tabletten per dag. En daar achteraan een Drainage Compositum kuur van de Groene Os. En als je hond dan  nog steeds problemen heeft, ging ik een eliminatie dieet doen. Dus op 1 diersoort zetten dat ze nog nooit eerder gegeten heeft.

En als dat geen uitsluitsel zou bieden, ging ik naar een goede holistisch DA.
Door nienk
#2590649
het klinkt inderdaad alsof je hond allergisch is.

allergieën komen door een problematisch weerstand. de eerste stap is dus om de weerstand van je hond op orde te krijgen.

dat doe je aan de ene kant door alles wat de weerstand schade toe brengt zoveel mogelijk te beperken. (het stoppen met enten, ontwormen en ontvlooien wat Lizzy ook noemt) en alles wat belastend is voor het gehele systeem van de hond ook zoveel mogelijk buiten te houden. dus die snoepjes en hambotten, alles wat bewerkt is of toevoegingen in zitten, niet meer geven.

en aan de andere kant door de weerstand op te bouwen. met een goed degelijk vers menu, en het een en ander aan kuren en supplementen.

als dat allemaal niet genoeg werkt, dan inderdaad het eliminatie dieet.

dat kan je op zich als hondenbaasje allemaal best zelf doen. maar het is een lang proces, met grote kans dat ergens tussen door je hond eerst meer of andere klachten krijgt, voordat het beter gaat. ik heb met Reus ook dat hele traject door gelopen, en ben ontzettend blij dat ik dit onder begeleiding van een holistisch dierenarts heb gedaan. ik heb heel veel gehad aan de mensen met meer ervaring hier op het forum, maar de bevestiging van een kundig iemand is toch echt wel heel erg prettig om zeker te weten dat je op de juiste weg zit. je moet namelijk beslissen welke kant je op gaat, en dan op die voet verder. het is geen goed idee om zo maar wat te gaan proberen. dus, ik raad je aan te beginnen met het zoeken naar een holistisch DA. (maar ondertussen dus al wel doen wat je zelf kunt doen, dwz, het aanpassen van de voeding van de hond. maar nu geen andere diersoorten gaan voeren!)
Door britt
#2590669
de hambotten schrap ik uit t menu maar de snoepjes die ik geef als trainings beloning
is daar een ander alternatief voor dan??
waar geen kip en dierlijke bijprodukten in zit??

de ontvlooi enz geef ik al biologisch dus geen gif...

verder de visolie heeft de DA afgeraden, maar de precieze reden weet ik niet. ga dat morgen wel ff navragen.
Door nienk
#2590721
britt schreef: de hambotten schrap ik uit t menu maar de snoepjes die ik geef als trainings beloning
is daar een ander alternatief voor dan??
waar geen kip en dierlijke bijprodukten in zit??

de ontvlooi enz geef ik al biologisch dus geen gif...

verder de visolie heeft de DA afgeraden, maar de precieze reden weet ik niet. ga dat morgen wel ff navragen.
er zijn allerhande gedroogde snackjes en snoepjes waar je mee kan belonen, waar geen toevoegingen in zitten. deze neem je dan van diersoorten die je hond toch al eet.

er zijn veel verschillende merken, niet allemaal even betrouwbaar qua echt 100 % puur zijn. ik vertrouw voor Reus op de snacks van Carnivoer, Carnibest, Tinlo, Bandit en Ropadog.
Door britt
#2590726
ik sta zeker open voor een holistisch DA maar weten jullie toevallig een goeie in de buurt van Veghel (noord brabant)
ben al aan t googleën geslagen maar ben nog niets tegen gekomen in de buurt  :-[
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2590748
Welkom bij de club!  ;)

De hambotten komen me heeeeel bekend voor, de prednoral ook. Fijn dat je in ieder geval al een paar dingen hebt ontdekt waar ze jeuk van krijgt, kun je die al vermijden.

Verder sluit ik me bij Lizzy aan, al heb ik de zaak in een andere volgorde aangepakt. Mijn hond is nu van de prednison af. De visolie doet hier wonderen, dus ondanks het advies van je DA zou ik dat ook zeker overwegen.


Lizzy, TWINTIG chlorellatabletten? Hoe lang houdt je dat op die manier vol? En wat wordt de uiteindelijke dosering?
Door nienk
#2590793
lees net mn eigen bericht terug, en wat ik er nog even aan toe wil voegen, voor de zekerheid, is dat ik geen enkele hondenbaas aanraad 'zomaar' te stoppen met enten. je moet je daar wel even in verdiepen.

nog even over het ontwormen: ieder ontworm kuur werkt naast de mogelijk aanwezige maar meestal afwezige wormen, ook een heel groot deel van de o zo belangrijke darmflora naar buiten. bovendien is ontwormen helemaal niet nodig als de hond geen wormen heeft. er is niet zoiets als 'preventief ontwormen'. je kan heel makkelijk ontlastingonderzoek uit voeren als er reden is om te denken dat de hond wormen heeft, en vervolgens, als hij inderdaad besmet is, gericht een middel in zetten.

de natuurlijke ontvooiingsmiddels, tjah. waarom geef je dat iedere maand? ik zou het alleen geven als de hond daadwerkelijk vlooien heeft. ook van die natuurlijke middelen zijn een belasting op het systeem van je hond.

ik ben erg benieuwd waarom je DA visolie afgeraden heeft. het is wel zaak dat je een goede kiest. Reus krijgt (op aanraden van onze holistisch DA) Doils Skin. Die is echt heel belangrijk voor hem, krijgt hij een paar dagen niet, gelijk droge huid en meer kriebels.

Het is overigens ook mogelijk dat je hond (ook) allergisch is voor omgevingsfactoren. dat kan van alles zijn, van huisstofmijt tot was-of schoonmaakmiddel. op huisstofmijt e.d. is, in tegen stelling tot voedingsallergieën, goed te testen.
#2590807
Je hond kan ookallergisch zijn voor huisstofmijt,gras etc. Wij hebben een Golden met dit probleem. Dit los je ook niet op met alleen voer. Bij onze hond zijn allergietesten gedaan zodat het duidelijk was. Helaas moet zij haar hele leven aan de medicijnen.
Door nienk
#2590817
bosnimf1976 schreef: Je hond kan ookallergisch zijn voor huisstofmijt,gras etc. Wij hebben een Golden met dit probleem. Dit los je ook niet op met alleen voer. Bij onze hond zijn allergietesten gedaan zodat het duidelijk was. Helaas moet zij haar hele leven aan de medicijnen.
ai, dat is zuur.

er is ook veel te bereiken met natuurlijke middelen als bijvoorbeeld Puur Pollen of Puur Huid, de omgeving aanpassen, etc. voor sommige honden is dit genoeg om redelijk klacht vrij door het leven te gaan. het is daarnaast dan ook erg belangrijk (en sowieso, voor iedere allergie hond) om goed aan de weerstand te werken dmv bijvoorbeeld pro-biotica, en af en toe kuren zoals Lizzy noemde.
#2591012
@nienk: alles al geprobeerd. We zijn er mee gestopt omdat het toch nie werkt. ze heeft heellang prde.nison gehad en zit nu op een lage dosering atopica en dat gaat. je hond depressief van de jeuk zien, helemaal kapot en ontstoken en alleen maar krabben en kluiven is een keer genoeg. helaas is het bij haar nier zonder medicijnen op te lossen. we willen haar zich ook zo goed mogelijk laten voelen de tijd die ze nog heeft en vinden dat we haar ook geen recht meer doen door haar te laten lijden. fijn dat het bij jou wel zonder medicatie kan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door