Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door moppie
#2578887
Maandag word Joni geopereerd, ze heeft een kleine darm-perforatie.
Het was ons al opgevallen dat ze na het poepen met haar poep (kontje) over de grond schuurde.
Ontworming hadden ze een maand eerder pas gehad dus maar ff aankijken.
1,5 week geleden zagen we dat er soms na het poepen een rood bolletje aan haar anus hing dat je makkelijk weer naar binnen kon duwen.
Bij nazicht dachten wij dat het hier om een klier ging die mee naar buiten kwam.
Dus toch maar afspraak gemaakt bij de DA en die had dit nog nooit gezien.
Waarschijnlijk heeft ze haar darm geperforeerd met een stukje bot en daar heeft zich nu een soort zakje gevormd dat gevuld is met poep en dit moet verwijderd worden.
Gelukkig is de perforatie beperkt tot de binnenste laag van haar darm en is de operatie op zich niet zo erg. Maar doordat alle poep er langs moet is de kans op infectie erg groot.
Gebruikersavatar
Door moppie
#2579031
Neen, meestal eten ze hier KVV want Iago houd niet van BARF maar Joni eet bijna alles.
Alleen is het geen goede kluiver, ze schrokt alles gewoon naar binnen.
Als ik kippennekken geef moet ze dikwijls overgeven. Als ik lamsribben of reeribben geef lijkt het wel of ze het bot niet goed verteert. Ik vond de laatste reeribben eigenlijk vrij hard dus heb ik de resterende 4 kg maar weggeven.
Waarschijnlijk heeft er een te groot stuk bot in haar poep gezeten waardoor ze meer moeite moest doen. Gelukkig zit het 'zakje' kort bij haar anus zodat er geen snede aan te pas komt, maar het blijft wel een operatie.
Gebruikersavatar
Door kira
#2579695
De teckel van vrienden van ons had/heeft dit ook, en die eet geen bot, dus ik zou niet te snel het eten van bot als oorzaak aanwijzen. Die teckel krijgt alleen CB te eten en voor de CB brok. Overigens heeft de da daar geen oorzaak aangegeven, meer van, we lossen het probleem maar op.
Gebruikersavatar
Door moppie
#2580708
kira schreef: De teckel van vrienden van ons had/heeft dit ook, en die eet geen bot, dus ik zou niet te snel het eten van bot als oorzaak aanwijzen. Die teckel krijgt alleen CB te eten en voor de CB brok. Overigens heeft de da daar geen oorzaak aangegeven, meer van, we lossen het probleem maar op.
Onze DA is geen voorstander van vers vlees dus haar reactie was : oorzaak is bot.
Maar wij hebben er ook al bij stilgestaan dat iets anders mss  de oorzaak is.
Het is ook geen probleem dat zich van vandaag op morgen voordoet.
Enkele maanden geleden heeft ze een kipsaté van het aanrecht gepikt en ook al was ik er direct bij toch kan ze een stukje opgegeten hebben. Een maand poep gecontroleerd maar nooit iets van gevonden.
Ook moeten we heel erg opletten dat ze geen petfles te pakken krijgt, daar heeft ze ook binnen de 2 min een stuk vanaf wat ze opeet en dat kan behoorlijk scherp zijn.
Voorlopig enkel KVV, zekers tot alles goed genezen is.
Door Celicaatje
#2583370
Vele sterkte.
Vraag mij altijd af wat dierenartsen zeggen als het om een commercieel bot zou zijn gegaan? :-\
Ze willen toch wel graag gesterkt worden in hun vaak negatieve gedachten over rauwe botten...
Gebruikersavatar
Door moppie
#2584055
De operatie is goed verlopen en Joontje is weer thuis.
Ze moet de volgende 2 weken op een dieet van gekookte kip en aardappel.
Nu hopen dat er geen infectie komt.
Door Whisker
#2584207
je zou er een omeg-3 olie bij kunnen gebruiken want epa/dha heeft ontstekingsremmende werking en helpt ook om darmslijmvliesoppervlak te vergroten en dus betere opname voedingsstoffen
misschien dat je het merk PUUR kent ik geef er de capsules van maar er is ook een olie van net wat je hond prettig vind
Gebruikersavatar
Door moppie
#2584240
Whisker schreef: je zou er een omeg-3 olie bij kunnen gebruiken want epa/dha heeft ontstekingsremmende werking en helpt ook om darmslijmvliesoppervlak te vergroten en dus betere opname voedingsstoffen
misschien dat je het merk PUUR kent ik geef er de capsules van maar er is ook een olie van net wat je hond prettig vind
Dankjewel voor de tip !!  :-*
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2584745
Hier worden ook de duimen gedrukt dat alles goed gaat en ze goed herstelt  :-*
Geef ze maar een extra knuffel van ons mee  :bigarmhug: :bigarmhug:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door