Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2768002
miik schreef: Super zeg !
Ik geef hier Darmclear van de Groene Os als ze het nodig hebben. Maar dat is uit de handel gehaald omdat het niet meer verkocht mag worden met de nieuwe wetgeving... Ik zou dus als je een nieuwe pot gaat bestellen goed opletten dat er dezelfde inhoud nog in zit !!!
Of dat ze niet de boel hebben aangepast zodat het nog verkocht mag worden....
ah shit echt waar? wat zat er dan in wat nu niet meer mag? dank voor de info!
#2768046
Hier verdween de jeuk (mijten-allergie) midden in juli ineens een week lang als sneeuw voor de zon toen ik Julius een week pompoenpitten gaf als wormenkuurtje... Ik snapte maar niet waar het aan kon liggen, want tegelijk zijn we bezig met allerhande therapieën (ook artuvetrin) en supplementen. Ineens kreeg ik deze week een ingeving, zou het aan die pompoenpitten hebben gelegen? In pompoenpitten zitten heel veel mineralen zoals magnesium, fosfor, zink ... Ik heb al eens eerder gehoord van kennissen met een atopie-hondje dat magnesium/zink-pillen hebben geholpen bij jeuk, dus ineens viel dat kwartje! Nu gaan we experimenteren met pompoenpitten en vitaminepillen om te achterhalen om welke mineralen het precies gaat.
#2768067
Roosjes3 schreef: Hier verdween de jeuk (mijten-allergie) midden in juli ineens een week lang als sneeuw voor de zon toen ik Julius een week pompoenpitten gaf als wormenkuurtje... Ik snapte maar niet waar het aan kon liggen, want tegelijk zijn we bezig met allerhande therapieën (ook artuvetrin) en supplementen. Ineens kreeg ik deze week een ingeving, zou het aan die pompoenpitten hebben gelegen? In pompoenpitten zitten heel veel mineralen zoals magnesium, fosfor, zink ... Ik heb al eens eerder gehoord van kennissen met een atopie-hondje dat magnesium/zink-pillen hebben geholpen bij jeuk, dus ineens viel dat kwartje! Nu gaan we experimenteren met pompoenpitten en vitaminepillen om te achterhalen om welke mineralen het precies gaat.
ah, ook interessant! in de Clear Intestine zit ook magnesium!
#2768306
Roosjes3 schreef: Hier verdween de jeuk (mijten-allergie) midden in juli ineens een week lang als sneeuw voor de zon toen ik Julius een week pompoenpitten gaf als wormenkuurtje... Ik snapte maar niet waar het aan kon liggen, want tegelijk zijn we bezig met allerhande therapieën (ook artuvetrin) en supplementen. Ineens kreeg ik deze week een ingeving, zou het aan die pompoenpitten hebben gelegen? In pompoenpitten zitten heel veel mineralen zoals magnesium, fosfor, zink ... Ik heb al eens eerder gehoord van kennissen met een atopie-hondje dat magnesium/zink-pillen hebben geholpen bij jeuk, dus ineens viel dat kwartje! Nu gaan we experimenteren met pompoenpitten en vitaminepillen om te achterhalen om welke mineralen het precies gaat.
Interessant! Zou je ons op de hoogte willen houden?
#2768307
nienk schreef: Wauw, is het zomaar al echt maaaaanden geleden dat ik iets over Reus zijn kriebels gepost heb. ik vond het wel weer eens tijd worden voor een update, want er heeft zich een ontwikkeling voor gedaan die wellicht ook interessant is voor andere allergie-hondjes.

Van de zomer was Reus weer een maand bij mijn ouders. Ik had als altijd een briefje mee gegeven met welke middeltjes Reus in welke hoeveelheden hoe vaak per dag moest hebben. Maar, ergens is iets mis gegaan, want naast 2 keer per dag Doils olie heeft hij ipv iedere dag 2 keer een half schepje van zijn kruiden, een maand lang 2 keer per dag een half schepje Phytonics Clear Intestine gekregen. (dat is een psylium husk vezel/probiotica mengsel wat ik mee had gegeven voor als hij last van zijn buik zou hebben)

gevolg? het is sinds den beginne van de jeuk ellende, niet zo goed met Reus gegaan! het ging al wel best ok, relatief weinig kriebels, best ok vacht, etc. maar nu, ja hij krabt af en toe, ja hij knabbelt soms aan een pootje, maar niet meer dan een andere hond. (mooi vergelijken met de oppashond) hij zit goed in zijn vacht en vel (ok, na het klapdeur incident is dat even iets minder). Dat we van de week voor de zere poot bij de DA waren, vond hij hem ook er zeer goed uit zien en goed in balans zijn qua energie en warmte enzo.

dus, ik maak de pot Clear Intestine op en wacht dan even af hoe het gaat. mocht hij dan nou weer wat slechter gaan, dan ga ik denk ik weer iets dergelijks geven.  Het lijkt er verdacht veel op dat in Reus zin geval het probleem dus (zoals sommige theoriën ook beweren) echt in zijn buik zit. qua ontlasting doet hij het er ook goed op met die vezels. Ik denk wel dat het echt de vezels zijn die hem helpen, en niet alleen de probiotica. hij heeft maanden standaard probiotica gekregen, en dat hielp niet zo dusdanig als de Clear Intestine doet.

heeft iemand ervaring met langdurig een dergelijk supplement bij geven? heeft het nadelen?
Hee goed zeg! Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je er mee stopt, of de jeuk dan wegblijft/terug komt. Houd je ons op de hoogte?
#2768653
jep, wordt vervolgd!

voorlopig koop ik wel straks even een nieuwe pot, want die van nu is bijna leeg en ik ben net met een ontgiftkuurtje begonnen. Timing niet helemaal handig, want als ik nu met de vezels stop en de jeuk wordt erger, dan weet ik niet of dat van het ontgiften of van het stoppen met de vezels komt. ik denk dus dat ik nog een maandje ongeveer door ga met de vezels, en dan eens langzaam aan ga stoppen.
#2768800
Interessant hoor!
Vanuit de theorie dat allergische problemen vooral onstaan doordat er intern en met name in de darmen iets niet goed zit, klinkt het ergens ook wel heel logisch.
Toevallig zat ik me dat bij Maci ook te bedenken, mede doordat ie toch ook eetissues heeft vooral wannneer ie jeuk heeft. Kan ook door de jeuk eetissues krijgen. Is meer een kip-ei probleem, of visieuze circel? Zo aan de ontlasting niks te zien, maar dat zegt ook misschien niet alles.

En de pompoenpitten? Hoeveel zijn dat dan en hoe vaak?
#2768869
Kaio schreef: Interessant hoor!
Vanuit de theorie dat allergische problemen vooral onstaan doordat er intern en met name in de darmen iets niet goed zit, klinkt het ergens ook wel heel logisch.
Toevallig zat ik me dat bij Maci ook te bedenken, mede doordat ie toch ook eetissues heeft vooral wannneer ie jeuk heeft. Kan ook door de jeuk eetissues krijgen. Is meer een kip-ei probleem, of visieuze circel? Zo aan de ontlasting niks te zien, maar dat zegt ook misschien niet alles.

En de pompoenpitten? Hoeveel zijn dat dan en hoe vaak?
precies, dat realiseerde ik me dus ook.

Reus kan ook wel last van zijn buik hebben met diaree of hele wisselende ontlasting, al lijkt dat vooral gelinkt te zijn aan stress. (en dan vooral stress die van mij of zijn andere mensen komt)

Wel is het zo dat Reus het qua ontlasting eigenlijk het beste doet op een erg hoog botpercentage. De volledigheid gebiedt te zeggen dat hij door omstandigheden ook al zo'n half jaar voornamelijk kvv eet met af en toe een (tandenpoets) barfhap. Ik zit ook een beetje met het idee dat de constantheid daarvan hem eigenlijk ook goed doet. 's ochtends en 's avonds hetzelfde, iedere dag vrijwel hetzelfde. (alleen andere diersoorten natuurlijk) dat is met hoe klein Reus zijn porties zijn met barf lastig te evenaren, zeg maar. Ik wil hem wel weer meer barf gaan geven, maar eerst dus stoppen met die vezels, en dan dat veranderen. (vindt baasje haar portomonnee ook leuker)
#2768878
Roosjes3 schreef: Pompoenpitten geef ik +- 30 gram per dag... Gemalen zijn dat 2 grote eetlepels. Die hoeveelheid heb ik afgestemd op zijn gewicht! En ik zal jullie op de hoogte houden, ben zelf ook heel benieuwd of dit het nou is (en waarom het werkt!).
hoe heb je het afgestemd op zijn gewicht? ik bedoel, waarop baseer je de dosering, waar heb je het idee vandaan?
#2768903
Op de voedingswaarde van de pompoenpitten... Heb ook zelf maar wat bedacht hoor! Mensen hebben +- 250 mg magnesium per dag nodig (uitgaande van een gemiddeld lichaamsgewicht van 75kg), dat is 3,3 mg per kg lichaamsgewicht (tja, wel afgestemd op menselijke behoefte en ik weet niet of dat hetzelfde is voor honden). Julius weegt 17,5kg, dus zou ik hem maximaal 57mg per dag willen geven. Maar omdat er ook relatief veel fosfor in pompoenpitten zit (800mg per 100gr pitten), ben ik voorzichtig en geef ik hem 30 gram. 

In de pitten zit verder ook veel zink, ijzer en kalium. En ik vermoed dat één van deze mineralen dus de jeuk tegen gaat... Een zinktekort kan bijvoorbeeld leiden tot huid- en haarproblemen en een magnesiumtekort zou allergische reacties, darmproblemen en hyperactiviteit veroorzaken. Allemaal dingen die ik herken bij mijn gevoelige hondje. Maargoed, het blijft natuurlijk gissen. Ik hoop wel dat ik eindelijk eens op een juist spoor zit!
#2769202
Roosjes3 schreef: Op de voedingswaarde van de pompoenpitten... Heb ook zelf maar wat bedacht hoor! Mensen hebben +- 250 mg magnesium per dag nodig (uitgaande van een gemiddeld lichaamsgewicht van 75kg), dat is 3,3 mg per kg lichaamsgewicht (tja, wel afgestemd op menselijke behoefte en ik weet niet of dat hetzelfde is voor honden). Julius weegt 17,5kg, dus zou ik hem maximaal 57mg per dag willen geven. Maar omdat er ook relatief veel fosfor in pompoenpitten zit (800mg per 100gr pitten), ben ik voorzichtig en geef ik hem 30 gram. 

In de pitten zit verder ook veel zink, ijzer en kalium. En ik vermoed dat één van deze mineralen dus de jeuk tegen gaat... Een zinktekort kan bijvoorbeeld leiden tot huid- en haarproblemen en een magnesiumtekort zou allergische reacties, darmproblemen en hyperactiviteit veroorzaken. Allemaal dingen die ik herken bij mijn gevoelige hondje. Maargoed, het blijft natuurlijk gissen. Ik hoop wel dat ik eindelijk eens op een juist spoor zit!
om dit even door te trekken naar hoe Reus de afgelopen jaren behandeld is door de holistisch DA: de klachten (de allergie problemen, moeilijke huid, druk en enorm reactief zijn, etc.) worden door de chinese geneeskunst (ok, door de hol DA dus) toe geschreven aan 'te warm' zijn in de lever-energie. de kruiden die hij altijd kreeg, waren dan ook vooral gericht op het afkoelen van die energie. als ik zo eens kijken naar welke eigenschappen er toegeschreven worden aan magnesium, zou je kunnen denken dat magnesium hetzelfde effect zou kunnen hebben als de 'koude' kruiden. in termen van de warm-koud principes zoals onze DA die gebruikt, bedoel ik.

deed geeft te denken dat in Reus zijn geval het effect van de Clear Intestine waarschijnlijk komt door de vezels (helpt de darmen, bron van de weerstand, daarmee oorsprong van allergiën) en de magnesium.

interessant!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door